تاریخ انتشار:۱۷:۵۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
عصر دنا: مدیر سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: مردم بدانند هیئات مذهبی فقط مختص ایام عزاداری نیست.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

حجت‌الاسلام مجید باباخانی در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در گلزار شهدای شهر یاسوج به مقام شامخ شهدای این شهر ادای احترام کرد.

مدیر سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور سپس به دیدار آیت‌الله سید نصیر حسینی رفت.نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هیات‌های مذهبی یک سرمایه اجتماعی است گفت: انقلاب اسلامی را همین هیات‌های مذهبی ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه امروزه مخاطب هیات‌ها بیشتر جوانان هستند گفت: هیات‌ها در سبک‌ها و محتواهای نیاز به ارتقاء دارند، ضمن اینکه باید مراقب باشیم سبکی که هیات‌ها به آن می‌پردازند در شان و منزلت اهل بیت(ع) باشد مبادا هیات‌ها سبک و روشی را بخوانند که در شان اهل بیت نباشد.

آیت‌الله حسینی با بیان اینکه هیات‌ها هنوز به نقطه خوبی نرسیده‌اند، افزود: یکی از قدرت‌های نظام همین هیات‌های مذهبی هستند که باید در صحنه و مناسبت‌ها خود را نشان دهند، هیات‌های مذهبی می‌توانند توطئه‌های دشمنان در راستای ولنگاری دینی را از بین ببرند.

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد به این نکته اشاره کرد که هیات‌ها نباید از آسیب‌های اجتماعی غافل شوند، گفت: هیات‌ها در مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی احساس مسئولیت کرده و ورود کنند.

وی در خصوص ذکر مصیبت اهل بیت توسط هیئات مذهبی گفت: هیات‌ها در کنار ذکر مصیبت برای اهل بیت می‌توانند به موضوع حجاب، عفاف و احکام اسلامی که کمرنگ شده بپردازند.

در ادامه حجت‌الاسلام باباخانی گفت: در زمان آقای خاموشی از سال ۸۰ تا ۹۷، ۴۰ موسسه شامل موسسه تبیان، خبرگزاری مهر، انتشارات سوره، مدارس صدرا و موسسه دارالقرآن را تاسیس کرد که بعضا موفق هم بودند در زمان حجت‌الاسلام قمی مجموعه موسسات مرتبط را متمرکز کردیم.

راه‌اندازی اندیشکده شعر آیینی برای مداحان کشور

مدیر سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی از ارائه ۱۲۰ خدمت در حوزه‌های پزشکی، حقوق، قرض‌الحسنه، مالی و مواردی از این قبیل به هیئات مذهبی خبر داد و گفت: اندیشکده شعر آیینی برای مداحان راه‌اندازی شده است.

باباخانی از تشکیل شورای عالی سازش‌گری با حضور ۷ نفر از مداحان پیشکسوت کشور خبر داد و افزود: با تشکیل این شورا مداحان پیشکسوتان دارای جایگاه می‌شوند.

وی با اشاره به راه‌اندازی شورای شبکه‌سازی هیات‌های مذهبی افزود: تشکیل این شورا از تداخل برنامه‌های مداحان جلوگیری می‌کند که در استان کهگیلویه و بویراحمد این شورا تشکیل شود.

فضای مجازی بلای جان شده است سازمان تبلیغات ورود کند

وی سپس با معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد دیدار کرد.سید جواد هاشمی در این دیدار با بیان اینکه هیات‌ها را فصلی و مناسبتی نکنیم، گفت: هیات‌ها می‌توانند در بقیه فصول سال که مناسبتی نیست در سبک زندگی اسلامی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ورود پیدا کنند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه فضای مجازی بلای جان‌ها شده است، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی کمک کند تا بیشتر از این از  فضای مجازی آسیب نبینیم.

 وی بر حمایت مالی از طلاب اعزامی به مناطق مختلف استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه قبح برخی مسائل دینی شکسته شده که در همین خصوص قرارگاه فرهنگی در استان تشکیل و در خصوص ضعف دین، افزایش طلاق و کاهش ازدواج و کاهش جمعیت برنامه‌‌ریزی می‌شود.

در ادامه حجت‌الاسلام باباخانی با بیان اینکه نگاه سازمان تبلیغات اسلامی به استان‌های کوچک تقویت می‌شود، گفت: مردم بدانند هئیات‌ها فقط مختص محرم نیستند و هیات‌ها هم باید بدانند صرفا کارشان عزاداری نیست.

این مسئول با بیان اینکه هیات‌ها می‌توانند از ظرفیت محرم در حوزه خانواده استفاده کنند، گفت: در برخی استان‌ها شاهد مشکلات و کمبودهایی در حوزه فرهنگی هستیم که امیدواریم در دولت سیزدهم این موارد رفع شود.
 
وی از برگزاری مهرواره هوای نو خبر داد و عنوان کرد: این مهرواره ۳۴ رشته و ۱۲۰ داور دارد و تاکنون بیش از ۳۰ هزار اثر به این مهرواره ارسال شده است.

برخی سنت‌های خوب گذشته احیاء شود

حجت‌الاسلام باباخانی در ادامه برنامه‌های خود در جمع مدیر حوزه هنری و رئیس اوقاف و امور خیریه بویراحمد حضور پیدا کرد.

در این نشست محمودی مقدم رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بویراحمد با اشاره به اینکه هیات‌های مذهبی در بقاع شاخص استان حضور پر رنگی داشتند ، گفت: هیات‌ها در همه مناسبت‌ها چه ولادت و شهادت کمک کار خوبی هستند.

وی ادامه داد: در زمانی که کار در فضای مجازی اوج گرفت باز هیات مذهبی بودند که حضور فعالی داشتند و این عرصه را خالی نگذاشتند.

محمودی‌مقدم با اشاره به برنامه‌سازی برای ایام محرم گفت: طرح شمیم خدمت، شمیم آسمانی، یاوران مهدی طرح‌های پیشنهادی اوقاف برای ایام محرم است.

در ادامه شریف اسلامی مدیر حوزه هنری انشقاق اجتماعی در جامعه استان را یک آسیب اجتماعی بزرگ دانست و افزود: انشقاق در جامعه سبب از بین رفتن میراث‌های کهن گذشته است.

وی با بیان اینکه در گذشته شاهد انسجام اجتماعی بودیم اما کمرنگ شده است، گفت: هر روز که جلوتر می‌رویم این انسجام اجتماعی کمرنگ‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: البته این انسجام در جایی که باید باشد وجود ندارد  و در جایی که نباشد مثل انتخابات طائفه‌ای و قومی و قبیله‌ای وجود دارد.

باباخانی در این زمینه گفت: هیات‌ها در گذشته تشکیلاتی بودند و مشکلات را حل و فصل می‌کردند.

مدیر سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: این سنت‌ها در حال از بین رفتن است که باید کمک کنیم ثبت و احیاء شود، ضمن اینکه می‌شود از یک سنت درست در قالب مستند استفاده کرد.
مدیرکل هیئات مذهبی سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: سنت‌ها باید سینه منتقل شوند.

منبع: فارس
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.