تاریخ انتشار:۱۱:۴۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
عصر دنا: قشر زحمتکش کارگر پیشقراولان اقتصاد مقاومتی هستند و چنانچه دامنه آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در میان جامعه کارگری کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد بدون تردید جامعه از رشد و توسعه باز خواهد ماند و در این میان، آموزش نقش کلیدی دارد و دولت گام هایی در مبارزه با این آسیب ها برداشته است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

اتکای چرخ تولید هر جامعه متکی به دست های توانمند این قشر جامعه است و باید برای کمک به تولید و اقتصاد ملی به سلامت این قشر بیش از پیش توجه کرد.

در برهه ای اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی را یکی از دلایل فقر و وضعیت بد مالی نسبت می دادند اما اکنون شاهد آمار فزاینده این موارد در جامعه کارگری و تولیدی هستیم که هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

شعار امسال بر مبنای تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام نهاده شده که برای تحقق این مقوله مهم باید زمینه برای سلامت کارگران مهیا باشد تا بتوانند چرخ تولید را بگردانند.

بر اساس آخرین آمارها، حدود ۱۰۳ هزار کارگر در کهگیلویه و بویراحمد در بخش های مختلف مشغول به کار هستند.

این روزها آمار اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی در جامعه کارگری تا اندازه ای به مسئله ای نگران کننده تبدیل شده است.

یکی از کارگران در واحد تولیدی نان در یاسوج می گوید: برخی از کارفرمایان منافع شخصی خود را بر رفاه و نشاط کارگران ترجیح می دهند و تنها به فکر افزایش تولید هستند.

وی ادامه داد: عده ای از کارگران برای نوعی تسکین و برخی ها هم برای تفریح به سمت مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند، از سوی دیگر روزهای تکراری، دوری از خانواده و کار زیاد بیش از پیش جامعه کارگری را به سمت اعتیاد و مصرف مشروبات الکلی سوق داده است.

این کارگر تاکید کرد: مصرف این موارد شاید در ابتدا برای ما حس شادمانی و آرامش کاذب ایجاد کند اما به سرعت رنگ می بازد و زودگذر است.

 آمار مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در جامعه کارگری

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد می گوید: میانگین ضریب اعتیاد در حوزه کارگری در کشور حدود ۲۲ و نیم درصد است.

سید ناصر رضایی افزود: ضریب شیوع مصرف مواد مخدر در برخی استانها از این بیشتر است با این وجود این آمار ( ضریب شیوع مواد مخدر در حوزه کارگری) در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۸ درصد است.

رضایی ابراز داشت: از سوی دیگر، در زمینه استفاده از مشروبات الکلی در جامعه کارگری در استان جای کار بسیار وجود دارد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در کشور و استان ۲ برابر شیوع مواد مخدر شیوع مشروبات الکلی را داریم که در جامعه کارگری هم همین طور است.

وی ادامه داد: به دلیل باورهای اشتباه در جامعه که شاید مشروبات الکلی ضرر کمتری دارد استفاده از آنها گسترش چشمگیری داشته است.

رضایی عنوان کرد: این موضوع متولی خاصی ندارد و نیاز به پیگیری ویژه دارد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: محور توسعه و تعالی کارگر است و مطمئنا کارگری که سلامت داشته باشد به ویژه از بعد آسیب های اجتماعی می تواند به توسعه و تعالی کمک کند.

وی بیان کرد: یک طرح کلی و استراتژی در سطح کشور در ستاد مبارزه با مواد مخدر به نام طرح «یاریگران زندگی» وجود دارد که با توجه به آن جامعه هدف در دستگاه های مختلف مسائل را پیگیری می کند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از حوزه ها و جوامع هدفی که بسیار مهم و اساسی است و مورد توجه خاص است حوزه کارگری است که از آسیب پذیرترین حوزه ها در بحث آسیب های اجتماعی است.

رضایی گفت: باید هر چه سریع تر کانون یاریگران در کارگاه های ۲۰ تا ۵۰ نفره و طرح کاج در کارگاه های بالای ۵۰ نفر فعال شوند.

 

ایجاد ۹ کانون یاریگران زندگی در واحدهای تولیدی استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سلامت محیط کار و واحد های کارگری در دستور کار قرار گیرد و نگاه ویژه ای به این مقوله مهم می شود.

 

حمید رضا واعظی زاده افزود: تشکیل کانون یاریگران زندگی از اسم آن هم پیداست که در مسیر کار و تولید این کانون در کارگاه های بین ۲۰ تا ۵۰ نفر کارگر تشکیل شود.

وی ادامه داد: باید بتوانیم با برنامه و آموزش و مهارت زندگی جامعه کارگری این قشر را در مقابله با آسیب های اجتماعی تقویت کنیم. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این کانون تا حدود بسیاری می تواند سلامت محیط کاری را تضمین کند.

وی تصریح کرد: هم اینک ۹ کانون در مجموعه واحد های کار و تولید استان برنامه ریزی شده است.

 

آموزش؛ حلقه مفقوده برای کاهش آسیب ها در جامعه کارگری 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آموزش در دنیای امروزی می تواند پنجره ای روی انسان ها باز کند، هم اینک دنیا به سمت آگاهی و اطلاعات پیش می رود.

مسعود نوری تاکید کرد: چنانچه در حوزه کارگری بحث آموزش رواج یابد، ما مشکلات و آسیب های اجتماعی کم تری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برنامه های دفتر امور اجتماعی استانداری در راستای جلوگیری از موازی کاری ها در حوزه آسیب های اجتماعی و ساماندهی آن هاست.

آن چنان که شواهد نشان می دهد زمینه لازم برای توسعه سلامت کارگران در واحد های کارگری تامین نشده است.

برای نمونه در ماده ۱۵۴ قانون کار، کارفرمایان با همراهی وزارت کار و وزارت ورزش و جوانان موظف شده اند فضای مناسب برای ورزش کارگران در کنار کار در واحدهای تولیدی تهیه کنند اما این قانون در بیشتر کارگاه های تولیدی اجرا نشده است.

باید توجه داشت که حمایت همه جانبه از کارگران در زمینه‌های مختلف به عنوان بازوان اصلی تولید، مؤلفه ای مهم برای تحقق تولید اشتغال آفرین به عنوان شعار سال است.

منبع: ایرنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.