تاریخ انتشار:۱۰:۵۸ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: اجرای طرح مسکن ملی در دولت سیزدهم به منظور خانه دار شدن تمامی اقشار به ویژه قشر کم برخوردار جزو برنامه های اولویت دار است اما از زمان تصویب این طرح در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد همچنان در بحث تامین زمین مشکل وجود دارد و در حال حاضر برای سایت ۵۰۰ واحدی آن، زمینی پیشنهاد شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

طرح اقدام ملی مسکن به عنوان جایگزین مسکن مهر با هدف تامین مسکن مناسب برای اقشار کم درآمد و میان درآمد  در سال ۱۳۹۸ توسط دولت ارائه شد.

تاکنون ۵۶ هزار نفر برای خانه دار شدن در طرح ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد ثبت نام کرده اند. حدود ۵۰ درصد از این آمار مربوط به ثبت نام کنندگان در شهر یاسوج است.

این آمار ها نشان می دهد که در استان به ویژه شهر یاسوج با بحران مسکن روبرو هستیم.

در محدوده شهرک صنعتی بلکو پیرامون شهر یاسوج، زمینی برای اجرای طرح ملی مسکن توسط راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد شده اما بازار مخالفان و موافقان اجرای این طرح در مکان فعلی در یاسوج داغ است.

 

مشکل تامین زمین در برخی شهرهای استان همچنان وجود دارد

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهر یاسوج، باشت و لنده مشکل زمین وجود دارد و برای هشت هزار و ۲۷۷ نفر تاکنون  زمین تامین شده است.

پژمان نیک اقبالی افزود: برای یک هزارو ۵۷۰ نفر در یاسوج،  سه هزار و ۶۴۰ نفر در گچساران ۵۷۸ نفر در دهدشت، ۲ هزار و ۲۷۴ نفر در لیکک و ۲۰۰ نفر در سی سخت و ۹۵ نفر در چرام تا الان تامین زمین شده است.

وی تاکید کرد: تاکنون ۷۳ میلیارد تومان سهم آورده مردم بوده که به حساب دولت واریز شده و برای اکثر شهرهای در استان زمین تهیه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۷۶ هکتار زمین تاکنون برای اجرای نهضت ملی مسکن تامین شده که نسبت به افق طرح که حدود ۴۰ هزار واحد ساخته شود خیلی عقب هستیم.

نیک اقبالی ابراز داشت: برای تامین زمین در یاسوج هم از زمین مازاد ادارات و از خرید زمین در حال پیگیری است.

وی عنوان کرد: در یاسوج سایت ارم و بلکو آغاز شده است اما باید دید اجازه ادامه کار در بلکو بویراحمد به راه و شهر سازی کهگیلویه و بویراحمد داده می شود.

 

قانون ضوابط استقرار صنایع و منازل مسکونی در طرح نهضت ملی رعایت شود

سرپرست حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: این سایت ۵۰۰ واحدی نهضت ملی مسکن در منطقه بلکو یاسوج، نزدیک به صنایع و شهرک صنعتی است که این شهرک انواع آلاینده را ایجاد می کند.

اسلام جاودان خرد افزود: انواع آلاینده هایی همچون صدا، بو و غیره برای مردم ایجاد می کند که باید زیرساخت های لازم از جمله سیستم تصفیه فاضلاب برای ساکنین مسکن مهر ساخته شود.

وی تاکید کرد: قانون ضوابط استقرار صنایع باید فاصله لازم بین صنایع و مناطق مسکونی باشد.

سرپرست حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از سوی دیگر نزدیک به رودخانه بشار بوده و تاثیراتی در آینده بر روی این رودخانه خواهد داشت.

جاودان خرد ابراز داشت: مخالفت های ما بر اساس قانون قانون است، صرفا به خاطر وظیفه ذاتی است و باید فواصل رعایت شود.

وی تصریح کرد: در آینده برای وجود سرو صدای صنایع مردم معترض خواهند شد و هیچ کاری آن موقع از دست کسی ساخته نمی شود.

 

هیچ پروژه ای بدون پیوست زیست محیط در استان حق اجرا ندارد

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۹۰ درصد این استان منابع طبیعی و جنگل است و هر پروژه ای بدون پیوست زیست محیط در استان حق اجرا ندارد.

کیامرث حاجی زاده ابراز داشت: تنش های آبی موجود در کشور و چندین مشکل نوپدید در استان های مختلف به خاطر همین عدم رعایت پیوست های زیست محیطی بوده است.

وی تاکید کرد: نهضت ملی مسکن اولویت دولت سیزدهم است و تمام دستگاه های اجرایی متولی برای تحقق این وعده دولت به مردم باید پای کار بیایند.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: باید از اشتباهات انجام شده در استان در خصوص جانمایی طرح ها درس گرفت و ایراد اصلی در خصوص صنایع بلکو و شهرک صنعتی این منطقه به حوزه صنعت وارد است که فاصله لازم را تا شهر یاسوج رعایت نکرده است.

 

حاجی زاده افزود: هم اینک در مسکن مهر نجف آباد، مسکن مهر بلکو و غیره که در دولت های قبل احداث شده اند مشکلات عمده ای وجود دارد به دلیل اینکه در ابتدای کار دیده نشدند.

وی بیان کرد: ادارات مختلف کهگیلویه و بویراحمد باید پای کار بیایند و و زمین های مازاد خود را در اختیار راه و شهر سازی قرار دهند تا مقدمات کار برای خانه دار شدن اقشار کم برخوردار و همه مردم فراهم شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از معضلات موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد بحث معارضات است که بسیاری از پروژه های عمرانی به همین دلیل تا سال ها به طول می انجامند.

حاجی زاده تصریح کرد: این در حالی است که مردم باید به توسعه استان کمک کنند در حالی که برای ساماندهی ورودی دهدشت، یاسوج، و چندین پروژه دیگر معارضان مانع از اجرای کار شده اند.

وی افزود: کمیته ای در خصوص تصمیم گیری احداث سایت ۵۰۰ واحدی در حوالی شهرک صنعتی بلکو  تشکیل و باید در مدت ۷۲ ساعت همه جوانب را بررسی و نتیجه نهایی را به معاونت عمرانی اعلام کنند تا این سایت تعیین تکلیف شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سوی دیگر تا دو هفته آینده باید زمین مورد نیاز با پیوست زیست محیطی لازم در شهر های مختلف فراهم و مابقی طرح نهضت ملی اجرایی شود.

منبع: ایرنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین