تاریخ انتشار:۱۵:۳۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: رئیس اتاق بازرگانی یاسوج مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد را تشریح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

"جبار کیانی پور" در نشست با خبرنگاران افزود: جهان و تمامی مردم دنیا برای شکوفایی اقتصاد خود در طول سه سال کرونا ساکت ننشته و همواره برای رونق بخشی به فضای کسب و کار خود و ایجاد کسب و کارهای نوین از تمام فرصت ها استفاده کردند. اگر به نمایشگاه امروزه توجه کنیم متوجه می‌شویم که برای آینده نمایشگاه برپا و موزه طراحی می کنند.

وی اظهارکرد: شعار امسال توسط مقام معظم رهبری به نام "تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی" نامگذاری شده برای حرکت ما به سمت ایجاد فضای نوین در اشتغال است که امیدواریم متولیان با رویکردی جدید در راستای تحقق شعار سال گام برادرند.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج خاطرنشان کرد: برای جبران عقب ماندگی ها و برون رفت از وضعیت موجود با توجه به تشکیل دولت جدید باید قدم‌های جدی‌تری برداریم و برای کاستی‌هایی که امروز معیشت مردم و تولید و اشتغال ما را تحت تاثیر قرار داده باید دنبال برنامه‌ها و راهکارهای جدید باشیم و در اتاق بازرگانی و بخش خصوصی برای شرایط جدید، دنبال برنامه های جدید هستیم و امیدواریم با تعامل با دولت نقش بخش خصوصی را پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر از بیش کنیم.

کیانی پور تصریح کرد: اتفاقات و ناهنجاری اجتماعی که امروز در استان وجود دارد که باعث مشکلات زیادی از جمله نشانه گرفتن امنیت سرمایه گذاری شده بیش از آنکه دغدغه مسئولان استان باشد دغدغه بخش خصوصی است. آنچه که اتفاق افتاده است ناشی از بیکاری، عدم اشتغال، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ ارز بیش از آنکه مسئولان را نشانه بگیرد ما را به واکاوی رفتار خودمان وا می دارد. ما دنبال پیدا کردن مقصر نیستیم، آنچه اتفاق افتاده محصول ادوار گذشته ماها بوده که امروز مردم برای آن به زحمت افتاده اند و باید با تعامل چنین مواردی را حل کنیم.

وی ادامه داد: فاصله معنادار توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با سایر استان‌ها که نشان از عقب افتادگی تاریخی ما دارد و عامل اصلی همه این ناهنجاری‌ها و مشکلات می‌تواند باشد، چراکه همواره این استان از فرصت های بزرگ سرمایه‌گذاری‌ و مگاپروژه های بزرگ که شرکت های بزرگ دولتی و دولتی ها می توانستند در گذشته ایجاد کنند، محروم  مانده است و با تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده و امروز استمرار پیدا می کند دنبال جبران کاستی‌ها و کمبودهای قبلی هستیم که امیدواریم در سایه تفکر و اندیشه های علمی ما در زمینه رونق بخشی اقتصاد تحقق پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج عنوان کرد: امروز با قیمت‌های دستوری و کنترل قیمت‌ها توسط دولت و دولت‌ها هرگز راه بجایی نمی‌بریم، شاید دولت‌ را در کنترل قیمت نا کارآمد می‌بینیم در صورتی که عملا دولت‌ها نمی توانند کنترل کننده قیمت‌ها باشند چراکه قیمت ها متاثر از عوامل متعددی هستند که مبنای علمی دارد همچون نرخ تورم، عرضه، تقاضا، تولید واحد کالا و خدمات، زیرساختها، ارزش پول ملی و کنترل قیمت‌های دستوری اما دولت نمی‌تواند در این مورد کار آنچنانی کند چرا که کنترل قیمت وابسته به شرایط خاصی است.

کیانی پور تاکید کرد: قیمت خیلی از خدمات، اقلام و مصالح بخصوص در بخش مسکن در استان‌های مجاور نسبت به استان کهگیلویه و بویراحمد بالاتر است اما آمار تورم این استان نشان از افزایش بیش از حد آمار تورمی استان دارد که این نتیجه عملکرد مسئولین گذشته ما در زمینه کنترل قیمت دستوری است، این موضوع در حالی است که قیمت تمام شده استان ما نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر بوده است.

وی تصریح کرد: همواره تلاش کرده ایم به بهانه فقری که در استان وجود دارد قیمتها را به شکل دستوری کنترل کنیم، امروز باید تجربیات خودمان را به عنوان نقشه راهی برای آینده تلقی کنیم که باید مردم استان را ثروتمند کرده، توان و قدرت خرید آنها را بالا ببریم و سبد خرید این مردم را بزرگتر کنیم تا توان خرید بالاتری داشته باشندف تولید بیشتیر داشته باشیم و رونق اقتصادی شکل گیرد همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ "تولید برای ما عزت و توان می‌آورد "و باید نهادینه سازی رویکردهای تعریف شده اقدام شود.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهارکرد: آنچه که استان کهگیلویه و بویراحمد را از سایر استان‌ها عقب نگه داشت اینست که نتوانسته ایم از ظرفیت های ملی و سرمایه گذاری‌های کلان هلدینگ‌های اقتصادی در استان طی ادوار گذشته سهمی داشته باشیم البته اتفاقاتی افتاده اما آنطور که باید و شاید نبود و می شد بهتر کار کرد البته محرومیت‌های تاریخی عامل اصلی است.

کیانی پور ادامه داد: اساسی‌ترین مشکلات در توسعه اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان بروکراسی پیچیده برای اخذ مجوزهای واحدهای صنعتی است، استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل توپوگرافی و وضعیت موجود که بالغ بر ۸۷.۷ درصد آن پوشیده از جنگل، منابع ملی، طبیعی و محیط زیست و وجود معارضات محلی و حتی ایجاد معارض از طرف نهادهای دولتی، فرصت را برای ایجاد سرمایه‌گذاری در استان از بین برده‌است.

وی خاطرنشان کرد: مشکل زیادی در زمینه فعالیت‌های معدنی استان داریم، مواد معدنی سرشاری در استان داریم که دسترسی به انها نداریم و همواره با چالش های جدی در این حوزه روبه رو هستیم. عدم تأمین نقدینگی لازم برای ایجاد پروژه‌های سرمایه‌گذاری کوچک و حتی بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد و تکیه بر توان تسهیلات بانکی و عدم تأمین مالی توسط بانک‌ها به دلیل نبود سپرده‌گذاری و خروج سرمایه مردم از استان توسط بانک‌های خصوصی یکی دیگر از مشکلات سد راه توسعه اقتصادی استان است. نبود کلنیک های کارآمد عارضه یابی در ارتباط با استفاده از ظرفیت‌های خالی دورن شهرکهای صنعتی مشکل جدی است که با آن روبه رو هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: برای ۷۰ درصد از واحدهای صنعتی و تولیدی که منابع را صرف آنها کرده ایم برنامه مدونی تاکنون نتوانسته ایم ارائه دهیم، صنایع بزرگ و ارزشمندی در استان کهگیلویه و بویراحمد تعطیل هستند که میلیون ها دلار و یورو هزینه کردند اما به بهانه های ابتدایی در مسیر تولید قرار نگرفته اند.

کیانی پور افزود: برای پروژه‌های نیمه‌تمام در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم و پروژه‌های تمامی داریم که به دلیل مشکلات مالی از تولید و فعالیت باز مانده‌اند. برای تربیت نیروی متخصص، ماهر و کارآفرینان جوان برنامه مدون نداشته‌ایم و باید در زمینه اشتغال و اقتصاد باید دقت بیشتری به خرج شود، و نمد ان را در جامعه ملموس ببینیم و ما در استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه معطل مانده‌ایم و امروز آمار ارزشمندی برای استفاده کردن از این ظرفیت برای ارائه نداریم.

وی اظهارکرد: باید راه‌های اصلی که می تواند به توسعه استان کمک کند را آزاد کنیم، امروز با رکود سنگینی در حوزه های زیرساختی هستیم و بخش عظیمی از پروژه های عمرانی استان به دلیل کمبود منابع و اعتبار و منابع نقدی با مشکل جدی مواجه هستند البته اعتبارات خوبی به استان ابلاغ شده که امیدواریم با درایت مسئولان و با گماردن مدیرانی توانمند و خارج نظام قومی و قبیله ای اهداف توسعه ای را محقق کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج تصریح کرد: مراکز فنی و حرفه ای، شهرک‌های صنعتی، سازمان صمت و اتاق بازرگانی در استان به عنوان اتاق فکر توسعه اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌ها و راهکارهای کارآمد، جدید و عملی داشته باشند. در زمینه حمل و نقل کالا و ترانزیت، ایجاد صنایع تبدیلی، مشاغل دانش بنیان باید برنامه داشته باشیم. اگر به آمار صادراتی دیگر استان‌ها به جز استان‌های مرزی با آمار استان کهگیلویه و بویراحمد مقایسه کنیم، پی خواهیم برد که علت کسری کالا در استان کهگیلویه و بویراحمد چیست، ظرفیت صادرات این استان‌ها ظرفیت سرمایه گذاری ایجاد شده در آن مناطق است.

کیانی پور عنوان کرد: چند واحد با ظرفیت تولید کالای صادراتی در استان کهگیلویه بویراحمد وجود دارد که با ظرفیت کامل فعالیت ندارند، به دلیل نداشتن زیرساختهای گمرک استان حتی آمار واقعی صادرات استان داده نمی شود، و همان ظرفیت سی چهل میلیون دلاری صادراتی که داریم را به دلیل نبود زیرساخت های لازم گمرکی به نام استانهای همجوار صادر می شود.

وی ادامه داد: ما نتوانستیم ابزار لازم توسعه را فراهم کنیم و نتوانستم از ظرفیت بودجه‌ها و اعتبارات محرومیت زدایی استان استفاده کنیم. در زمان حال باید یک کنکاشی بر علل محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشیم و معتقدم با نیروهای توانمند اقتصادی در حاکمیت و مدیریت می‌توان به نقطه مطلوب اقتصادی و توسعه برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج بیان کرد: ما با یک پدیده بنام خرید محبوبیت سیاسی در کشور روبرو هستیم، برای ایجاد توسعه نیازمند یک نقشه راه صحیح هستیم، برخی از پروژه‌ها که نیمه تمام مانده‌اند در سیاست‌هایی نظیر اقتصاد مقاومتی می‌توانست برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شود اما متأسفانه کارشکنی توسط مدیران میانی از این مهم که می‌توانست کمک شایانی به توسعه استان کند، جلوگیری شده‌ است.

کیانی پور در خصوص منتفع نشدن استان کهگیلویه و بویراحمد از درآمد فروشگاه‌های زنجیره ای، درآمدهای کارت بازرگانی و درآمدهای معادن استان اظهارکرد: مواد خام اکثر پتروشیمی های  بزرگ در استان کهگیلویه و بویراحمد تامین می شود و حتی کارت بازرگانی کارخانه های سیمان فعال استان در تهران است. تمام واحدهای صنفی و صنعتی که در استان ما فعالیت می کنند باید حوزه وصول مالیات و فعالیت ارزش افزوده و سود بازرگانی شان به استان بیاید تا استان و شهرداریهای استان منتفع شوند که نیازمند توجه مقام عالی استان است. بقیه استانها اینقدر تامین هستند که نیازی به این موارد ندارند بطوریکه درآمدهای کارت بازرگانی یکی از استانهای همجوار ما ۴۰ میلیارد تومان بوده در حالی که این میزان در استان کهگیلویه و بویراحمد به ۵۰ میلیون تومان می رسد.

وی تصریح کرد: دولت باید در شرایط فعلی بازی بیشتری به بخش خصوصی دهد که هم اکنون این طور نیست و امیدواریم این رویکرد تغییر کند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.