تاریخ انتشار:۲۳:۰۴ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: شجاعی گفت: استخدام اتباع بیگانه‏ بدون مجوز قانونی ممنوع بوده و کارفرمایان کارگاه‏ هایی که اتباع خارجی بدون پروانه کار را به‏ استخدام درآورند بابت اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل ۱۰ برابر حداقل دستمزد روزانه‏ جریمه می‏ شوند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

با وجود اینکه ایران شرایط آسانی برای مهاجرت کارگران به کشور خود فراهم نکردهT اما حضور کارگران مهاجر کشور همسایه که تعداد قابل توجهی نیز از لحاظ تعداد هستند باعث بروز مشکلات عدیده ای در بحث اشتغال جوانان ایرانی گردیدهT کارگران مهاجری که بدون اخذ ویزای کار و از مبادی غیر قانونی وارد کشور می شوند و عملکرد ضعیف دستگاه های نظارتی و اصرار کارفرما برای استفاده از این کارگران موجب خسارتهایی جبران ناپذیری گشته است.

 

اما در استان کهگیلویه و بویراحمد مدیریت اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بویراحمد با نظارت و رصد فعالیت اتباع بیگانه در حوزه کار و مشاغل عزم خود را جزم نموده تا حق و حقوق کارگران یاسوج در این خصوص پایمال و ضایع نشود.

 

براساس این گزارش، مدیر اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: برای محدود کردن حضور بیگانگان در بازار اشتغال ایران دلایل زیادی وجود دارد.

 

مسعود شجاعی گفت: اشتغال غیرمجاز اتباع بیگانه مقیم ایران یکی از علل بالا بودن نرخ‏ بیکاری در کشور بوده، زیرا هزاران فرصت شغلی جوانان این کشور را از بین برده است.

 

وی افزود: نیروهای کار خارجی همچنین باعث کاهش ضریب امنیت شغلی در بازار کار کشور و به تبع آن استان ما، نبود بهداشت روانی برای نیروی کار ایرانی، تغییر فرهنگ کار و اشتغال، کاهش درآمد ناخالص ملی از طریق انتقال ارز و کسب رایگان مهارت در صنایع می‏شوند.

 

شجاعی تصریح کرد: اتباع بیگانه در ایران برای اشتغال باید دارای روادید ورود با حق کار مشخص و پروانه کار مطابق قوانین و آیین‏ نامه‏ های مربوط باشند.

 

مدیر اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان بویراحمد ادامه داد: از نظر وزارت کار، کمبود متخصص ایرانی دارای‏ تحصیلات و تخصص مشابه، اطلاعات و تخصص کافی برای اشتغال به کار مورد نظر و آموزش‏ و جایگزینی بعدی افراد ایرانی از جمله شرایط صدور پروانه کار است.

 

وی افزود: در این میان اتباع بیگانه‏ ای که‏ منحصرا در خدمت ماموریت‏ های دیپلماتیک و کنسولی هستند با تایید وزارت خارجه، کارکنان‏ و کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان‏ های وابسته به آنها با تایید وزارت امور خارجه، خبرنگاران خبرگزاری‏ ها و مطبوعات خارجی به شرط معامله متقابل و تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از داشتن روادید ورود با حق کار مشخص و پروانه کار برخوردار هستند.

 

شجاعی بیان داشت: تبعه بیگانه ‏ای که دارای همسر ایرانی‏ باشد و مهاجران کشورهای بیگانه، خصوصا کشورهای اسلامی و پناهندگان سیاسی به‏ شرط داشتن کارت معتبر یا پناهندگی و پس از موافقت کتبی وزارتخانه‏ های کشور و امور خارجه بدون نیاز به نظر هیات فنی اشتغال، حسب مورد راسا اقدام کند.

 

مدیر اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد: یکی از دلایل حضور گسترده کارگران غیرقانونی، حمایت کارفرمایان از این کارگران است.

 

وی در خصوص مجازات های کارفرمایان که به طور غیرقانونی اقدام به جذب و به کارگیری اتباع بیگانی بالاخص افغانی ها می کنند اظهار داشت: گویا مجازا‌ت‌های فعلی نمی‌تواند صاحبان مشاغل را از استفاده از کارگر خارجی منصرف کند.

 

شجاعی دلیل دیگر را ناآشنایی کارفرمایان با مجازات‌های این عمل غیرقانونی دانست و گفت: استخدام اتباع بیگانه‏ بدون مجوز قانونی ممنوع است و کارفرمایان کارگاه‏ هایی که اتباع خارجی بدون پروانه کار را به‏ استخدام درآورند بابت اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل ۱۰ برابر حداقل دستمزد روزانه‏ جریمه می‏ شوند.

 

مدیر اداره کار و رفاه اجتماعی شهرستان بویراحمد گفت: کارفرمایان همچنین پس از ابلاغ برگ‏ جریمه نسبت به اشتغال اتباع بیگانه فاقد پروانه باید با آنان تسویه‏ حساب و آنان را اخراج‏ کنند.

 

وی گفت: کارفرمایان خاطی با توجه به شرایط و امکانات و مراتب جرم به مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز محکوم خواهند شد. وزارت کار نیز ضمن اعلام مراتب به مراجع قضایی می‏تواند در صورت تخلف اتباع بیگانه، تقاضای اخراج یا ممنوعیت ورود آنان به کشور را درخواست کند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.