تاریخ انتشار:۱۵:۲۶ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کهگیلویه در سال جاری با هدف افزایش بهره وری و مدیریت مطلوب بهره برداری از منابع آب و ممنوعیت کشت محصولات آب بر از قبیل (هندوانه، برنج و ذرت) تحت پوشش چاه‌های کشاورزی در سالن فرمانداری شهرستان کهگیلویه برگزار گردید.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کهگیلویه در سال جاری با هدف افزایش بهره وری و مدیریت مطلوب بهره برداری از منابع آب و ممنوعیت کشت محصولات آب بر از قبیل( هندوانه ، برنج و ذرت) تحت پوشش چاه‌های کشاورزی در سالن فرمانداری شهرستان کهگیلویه برگزار گردید.

 
رئیس اداره منابع آب شهرستان های شهرستان های کهکیلویه ، چرام و لنده سید هادی خاضعی در ابتدای جلسه ضمن تشکر و قدردانی از فرماندار و اعضای محترم شورای حفاظت از منابع آب شهرستان و به عنوان دبیر جلسه گزارشی از عملکرد و اقدامات در حوزه منابع آب شهرستان کهگیلویه را ارائه نمودند.

خاضعی عنوان نمود: آب، یکی از عناصر ضروری و اولیه حیات روی زمین، هسته اصلی توسعه پایدار و لازمه توسعه های اجتماعی، اقتصادی، تولید انرژی و غذا و سالم ماندن اکوسیستم است و افزود برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی موجب شده است گذشته از خشکسالی طبیعی در سال های اخیر خشکسالی (انسان ها) نیز معنا یابد . بحرانی که امنیت اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شهرستان را تحت تاثیر قرار می دهد.



خاضعی اظهار نمود: در چند سال اخیر استمرار خشکسالی به همراه افزایش دما و کاهش بارندگی درسال زراعی آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱و برداشت های چند برابری آب از چاه های دارای پروانه ، حفر چاه های غیرمجاز و رعایت نکردن الگوی کشت در شهرستان موجب شده تا میزان سفره آب های زیرزمینی کم شده و در مقابل تخلیه از این منابع روند افزایشی به خود گیرد.


وی بیان نمود: با توجه به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی می باشد باید بر اصلاح الگوی کشت مناسب و کم آب توسط جهاد کشاورزی اقدامات جدی صورت گیرد و بر لزوم انجام کارهای ترویجی و آموزشی در خصوص سطح کشت انواع محصولات در سطح شهرستان اقدام شود.

خاضعی بیان نمود : واقعیت این است که کارشناسان و دلسوزان فریاد می زنند که وضعیت سفره های آب زیرزمینی خوب نیستند ولی متاسفانه کشاورزان به برداشت های بی رویه وکشت های پرمصرف آبی ازطریق چاهای کشاورزی ادامه می دهند وافزود: وضعیت منابع آب زیرزمینی در دشت های کهگیلویه بحرانی است باید تلاش کنیم تبدیل به فاجعه نشود بحران اصلی را باید در آب‌های زیرزمینی جستجو کرد زیرا چاهها در معرض خشکیدن قرار دارد.


وی از راهکارهای لازم برای بیرون رفت ازبحران کم آبی اقداماتی نظیر مدیرت صحیح مصرف آب،اجرای طرح آبیاری نوین،نصب کنتور هوشمند وتغیر نوع کشت محصولات پرآب به کم اب راضروری دانست .



خاضعی عنوان نمود: احداث سد آبریز (مارون ۲) و تکمیل و بهره برداری طرح تامین آب اراضی دهدشت غربی و سدهای مخزنی سرپری وکوه برد منجر به تحول گسترده در حوزه اقتصاد و کشاورزی شهرستان خواند و تنها راه نجات اراضی کهگیلویه دانست.

در ادامه: پس از تبادل نظر اعضای شورای حفاظت از منابع آب مصوبات جلسه بر اساس رویکردهای طرح سازگاری با کم آبی و نیز در احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی مورد تایید قرار گرفت و جهت اجرای مصوبات ابلاغ گردید.

و ی در پایان ضمن تشکر از فرماندار و اعضای شورا به جهت اهتمام وتلاش جدی درمسایل مربوط به منابع آب شهرستان واز دستگاه قضایی انتظار داریم با توجه به بحران بی آبی ونابودی سفرهای زیرزمینی شعب ویژه رسیدگی به پرونده های متخلفین آب اختصاص و با متخلفان بهره برداری از منابع آب قاطعانه برخورد کنند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین