کد خبر: ۱۷۸۰۲
تاریخ انتشار:۱۰:۴۲ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
دستاورد جدید دانشمندان صنعت هسته‌ای
عصر دنا: فناوری پلاسما با تلاش دانشمندان هسته‌ای در کشور بومی و امکان درمان سرطان‌های مغزی و ضعف‌های شدید دیابتی فراهم شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

امروز در شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای از ۹ دستاورد جدید در این حوزه با حضور رئیس جمهور رونمایی می‌شود. در همین راستا محمد قاسم کیایی با حضور در استودیوی خبر بامدادی در این باره توضیح می‌دهد.
قاسم کیایی گفت: امروز از ۹ دستاورد که با تلاش دانشمندان این صنعت در سال گذشته بومی سازی شده است رونمایی می‌شود.

 
 
 
 
Remaining Time -2:36
 
 

از این ۹ دستاورد، سه دستاورد در حوزه رادیو دارویی است که برای درمان انواع سرطان‌ها بویژه تومور مغزی و غدد‌های درون ریز و همچنین تشخیص به موقع سرطان استفاده می‌شود و قطعا هرچقدر تشخیص سریعتر صورت بگیرد در روند درمان تاثیر بسزایی دارد.
کیایی در ادامه افزود: پلاسما فناوری جدیدی است که دانشمندان ما در این حوزه نیز فعالیت داشتند و توانستند به دانش فنی آن نیز دست پیدا کنند. با استفاد از این فناوری امکان درمان در حوزه سرطان‌های مغزی و همچنین زخم‌های دیابتی فراهم شده است که از این محصول نیز امروز رونمایی می‌شود.
کیایی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: البته در حوزه پلاسما در خصوص صنعت کشاوری نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته است مانند تولید آفت کش‌ها و ارقام جدید پسته که بسیار می‌تواند در صادرات راه گشا باشد. در حوزه کشاورزی ارقام مختلف را با استفاده از اشعه گاما مقاوم می‌کنند. به طور مثال برای پسته ما با مشکل شوری آب و یا کم آبی در مناطقی که پسته کاشت می‌شد مواجه بودیم که در حال حاضر ارقام جدید پسته می‌تواند به کشاورزان برای توسعه صادرات در این حوزه کمک کند.
کیایی در ادامه افزود: محصول جدید دیگر که امروز رونمایی می‌شود سوخت جدید راکتورهاست و همچنین در حوزه درمانی و در حوزه مواد اولیه برای دارو و صنعت هوا و فضا نیز کار‌های متفاوتی انجام شده است. اما یکی از متفاوت‌ترین این دستاورد‌ها که باید به آن اشاره کرد صنعت ملی راهبرد توسعه هسته‌ای در کشورمان است که تا افق ۱۴۲۰ نقشه راه صنعت هسته‌ای کشور در آن دیده شده است و ان شاالله تا ساعاتی دیگر از آن رونمایی خواهد شد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.