تاریخ انتشار:۱۰:۵۴ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: مناطق گردشگری کهگیلویه و چرام با وجود ظرفیت‌های خوب از امکانات و خدمات لازم محروم هستند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها به عنوان منبع درآمدزایی مطرح بوده و همواره می‌کوشند آن را در توسعه دهند.اما توسعه این صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد بدون توجه به امکانات زیربنایی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب امکانپذیر نیست.هر ساله در آستانه نوروز ستاد اجرایی خدمات سفر تشکیل جلسه می‌دهد و مدیران دستگاه‌های مربوطه از آمادگی برای استقبال از مسافران نوروزی خبر می‌دهند.

باورود مسافران و گردشگران به کهگیلویه اما ضعف‌ عملکردها نمایان می‌شود و اثری از خدمات وجود ندارد. در برخی از مناطق گردشگری که با استقبال زیاد مسافران همراه است حتی از امکانات اولیه برای پذیرایی از مهمانان محروم است.

استانی که پتانسیل فراوان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دارد می‌تواند با تأمین و توزیع مناسب امکانات و زیرساخت‌ها به ایجاد اشتغال و افزایش درآمد از طریق این صنعت امیدوار باشند اما تاکنون مسؤولان و متولیان نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

جاذبه‌های زیبای طبیعی، وجود آبشاران و چشمه ساران، بناهای تاریخی و طبیعت بی‌نظیر شهرستان کهگیلویه و چرام در هر استان دیگری بود رونق اقتصادی داشت.در بی‌توجهی مسؤولان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تاکنون اما مغفول واقع مانده است و معلوم نیست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کی قرار است برای ساماندهی این مناطق اقدام کند.

در بسیاری از مناطق گردشگری این دو شهرستان حتی سرویس بهداشتی که از نیازهای اساسی است وجود ندارد، ضعف آنتن دهی تلفن همراه و نبود اینترنت از دیگر مشکلات است.

مسیر سرفاریاب به سادات و یاسوج از حدود 10 سال پیش تاکنون با وجود بقعه متبرک امامزاده علی«ع» و نیز به دلیل کوتاهی مسیر و طبیعت زیبا به عنوان اصلی ترین مسیر تردد مردم کهگیلویه و گذرگاه دائمی ییلاق و قشلاق عشایر منطقه جنوب بوده است.

اما آنتن دهی و برقراری تماس از طریق تلفن همراه در قسمتی از این مسیر و از محدوده امامزاده حمزه تا روستای ییلاقی وهری، حدود ۱۵کیلومتر، بسیار ضعیف و در اغلب مواقع قطع و ناممکن است.

این قسمت از مسیر که روزانه وسایل نقلیه بسیاری از آن تردد می کنند و چندین روستا از جمله امامزاده حمزه، شراب گروه، تلخاب و پای بست و همچنین پایگاه اورژانس جاده ای ۱۱۵، ایستگاه راهداری، هلال احمر و چندین روستای ییلاقی از جمله جوخانه، پهناللی، وهری، اکبرآباد، میرعبدالی، بره روز، پامله، ولی خانی و میرزا زینلی نیز در آن واقع شده، پوشش آنتن دهی مناسب تلفن همراه و اینترنت محروم است.

با توجه به وقایع و مشکلات متعددی که برای مردم و گردشگران کهگیلویه در این قسمت ایجاد شده از جمله بروز تصادف‌های جاده‌ای که به سبب عدم امکان تماس با پایگاه‌های امداد رسانی موجب مرگ برخی افراد شده و همچنین احتمال بروز نقص فنی و توقف خودرو در این محدوده و ترس و اضطراب سرنشینان خودروها در زمان خرابی وسیله نقلیه که بارها اتفاق افتاده، ضروری است مسئولان در خصوص رفع این مشکل چاره اندیشی کنند.

گفتنی است کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های ایران است که مرکز آن، شهر یاسوج می‌باشد. این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، در امتداد رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد که از شمال به چهارمحال و بختیاری، از غرب به خوزستان، از جنوب به بوشهر و از شرق به فارس و اصفهان محدود می‌شود.

جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷۱۳٬۰۵۲ نفربوده که ۵۰ درصد آن‌ها در شهرستان بویراحمد حضور دارند.این استان حدود ۱ درصد از مساحت کل کشور را در بر می‌گیرد. با این وجود بیش از ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد رواناب‌ها، ، ۲۰۰۰ گونه گیاهی (با بیش از ۴۵۰ گونه گیاهی دارویی)، در این استان قرار دارند. ولی با این همه، جز محروم‌ترین استان‌های ایران می‌باشد.استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ درصد از جنگل‌های کشور (حدود ۲۰ درصد کل زاگرس)، را در خود جای داده است، همچین ۵۶ درصد استان را جنگل ها پوشانداند از این لحاظ استان مقام اول را در پوشش جنگلی کشور داراست.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.