تاریخ انتشار:۱۰:۲۹ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: طبق اعلام مرکز آمار ایران بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه کشور در کهگیلویه و بویراحمد به میزان ٤٨.٢ درصد به ثبت رسیده است؛ دلایل آمار بالای تورم چیست و دولت چه راهکارهایی برای مبارزه با این پدیده در استان دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

براساس این گزارش مرکز آمار ایران بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در مناطق مختلف کشور در مازندران و­ کهگیلویه و بویراحمد به میزان ٤٢.٥ درصد گزارش شده است که این امر واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.

گزارش مرکز آمار ایران همچنین بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه سال ۱۴۰۰ را در کهگیلویه و بویراحمد به میزان٥١.٥درصد ثبت کرده است که این امر نشان دهنده وضعیت نابسامان تورم در این استان است.

تورم به مفهوم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها یا کاهش مستمر قدرت خرید شهروندان، از جمله مهمترین مشکلات اقتصاد مردم و عمده‌ترین چالش‌های پیش‌ روی مسوولان و سیاستگذاران اقتصادی بوده است.

این پدیده همواره سیاستگذاران و متولیان اقتصادی را بر آن داشته است که سیاست تثبیت قیمت و کاهش تورم را به عنوان هدفی مهم برای کاهش آثار سوء قدرت خرید بر زندگی مردم مدنظر داشته باشند و در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند.

چرایی تورم بالا در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آمار بالای تورم در این استان گفت: علت اصلی این مساله را باید در کمبود زیرساخت ها جست و جو کرد و اگرچه نظارت هم بر کنترل آن اثربخش بخش است.

براتعلی صالحی توضیح داد: ۴۰۰ تا ۵۰۰ کالا در نرخ تورم دخیل هستند که استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش عمده ای از این کالاها مصرف کننده است.

وی بیان کرد: افزایش هزینه های حمل و نقل و همچنین واسطه ها باعث بالا رفتن میزان تورم در استان شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه تورم در محصولاتی چون میوه و تره بار و مرغ وگوشت به عنوان نیازهای روزانه مردم بیشترین گلایه های شهروندان را در پی دارد گفت: توسعه زیرساخت های کشتارگاه ها و ساماندهی میدان های میوه و تره بار راهکارهای گرهگشا برای کاهش تورم در این کالاهاست.

صالحی تاکید کرد: کهگیلویه به عنوان یکی از شهرستان های بزرگ استان میدان میوه و تره بار ندارد و میدان های میوه و تره بار شهرستان های گچساران و بویراحمد نیازمند ساماندهی است.

وی ابراز داشت: قطع دست واسطه ها و خرید مستقیم محصولات از کشاورزان از راهکارهای کاهش میزان تورم در محصولات میوه و تره بار استان است.

صالحی اضافه کرد: فاصله زیاد کشتارگاه های دام با شهرهای دوگنبدان و دهدشت هزینه های حمل و نقل را به آن افزوده است که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

کدام کالاها بیشترین تاثیر را از تورم دارند؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشترین تورم استان در محصولاتی مانند پوشاک و کفش، میوه و تره بار و لبنیات گزارش شده البته آثار این پدیده بر بهای مسکن و اجاره بها نیز زیاد است.

علی شهابی نسب اضافه کرد:در استان کهگیلویه و بویراحمد واحدهای تولید پوشاک وجود ندارد و فاصله بین تولیدکننده تا مصرف کننده باعث افزایش قیمت آن می شود.

وی بیان کرد:تقویت زیرساخت های تولید برای کاهش واسطه ها از برنامه های دولت برای کنترل تورم در کهگیلویه و بویراحمد است که به منظور تحقق این امر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از ماده ۱۸ در سال جاری به استان اختصاص یافته است.

 

وی عنوان کرد: این تسهیلات بانکی پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و اشتغال استان برای تامین سرمایه در گردش و همچنین راه اندازی واحدهای تولیدی در سال ۱۴۰۱ به واحدهای تولیدی اختصاص می یابد.

شهابی نسب تاکید کرد: همچنین تقویت کارگروه های نظارتی از دیگر برنامه های دولت برای کنترل تورم در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی عنوان کرد: این تیم ها متشکل از جهاد کشاورزی، سازمان صمت و تعزیرات جکومتی راه اندازی و بر نحوه عرضه و تقاضا در بازار نظارت می کنند.

شهابی نسب با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد از تولیدکنندگان میوه کشور محسوب می شود تصریح کرد:الزام میوه فروشان از خریداری محصولات مورد نیاز خود از میدان میوه و تره بار، راهکاری گرهگشا برای کنترل قیمت این محصولات است.

چشم انداز کنترل تورم در سیاست گذاری های دولت

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برنامه ریزی برای اجرای طرح درج قیمت تمام شده محصول از روز ۲۵ بهمن سال گذشته بر روی ۵۱ کالا گفت: این طرح نقش مهمی در کنترل قیمت ها و بهبود معیشت مردم دارد.

امیر تیمور موسویان با اشاره به اینکه براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، در راستای شفاف‌سازی و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار قیمت تولیدکننده اجرا می شود اظهار داشت: خشکبار بسته بندی شده شامل حبوبات و آجیل از جمله کالاهایی است که در مرحله چهارم مشمول طرح شفافیت شده است.

پیش از این کالاهایی مانند آب معدنی، نوشابه گازدار، آب‌میوه،ماءالشعیر، پودر لباس شویی، دستمال کاغذی و کالاهای سرمایه‌ای نیز شامل غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و ماکروویو (تند پز)،تلویزیون و ماشین لباس شویی مشمول این طرح شده است.

این تصمیم با توجه به مفاد بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی و روان‌سازی نظام قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار و همچنین لزوم اطلاع‌رسانی دقیق در مورد قیمت کالا به مصرف‌کنندگان است.

وی بیان‌ کرد: این طرح برای اصلاح نظام توزیع و شفاف شدن قیمت برخی محصولات از روز بیست و هفتم آذرماه سال ۱۴۰۰ شروع شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:شفافیت در اطلاعات اقتصادی، کاهش قیمت تمام شده کالا برای اصناف و حذف واسطه‌های غیر ضروری از دیگر مزایای اجرای طرح شفافیت است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری این نکته که بخش قابل توجهی از قیمت محصول به جیب واسطه ها می رود تاکید کرد: درج قیمت تمام شده محصول روی کالا ها در نهایت برای تولیدکننده و مصرف کننده سودمند است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.