تاریخ انتشار:۱۳:۵۱ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
عصر دنا: وقوع زلزله در سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد سبب تخریب تعداد زیادی از خانه‌ها شد، اما پس از گذشت بیش از یک سال، حال و روز زلزله زده‌ها هنوز تعریفی ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):


۲۹ بهمن ۱۳۹۹ بود که سی سخت در شهرستان دنا لرزید، همان شبی که سوز سرما در دل کوهستان باعث می‌شد هر موجود زنده‌ای در گوشه‌ای امن و گرم شب را سپری کند، اما آنقدر هوا سرد بود که گویی زمین نه از خشم و غصب، بلکه از سرما با قدرت ۵.۶ ریشتری به خود لرزید، بطوریکه همان‌هایی که از سوز و سرما در خانه‌های کوچک و بزرگ خود پناه گرفته بودند، حالا از ترس ماندن زیر آوار زلزله، سردی هوا را به جان خریدند و در کوچه‌ها و خیابان‌ها اسکان کردند.

کار‌های امدادی، نصب و راه اندازی چادر‌های هلال احمر، تهیه و توزیع مواد غذایی و بهداشتی با تلاش و همکاری مردم، گروه های جهادی، بسیج و سپاه پاسداران انجام شد، مسئولان استانی و کشوری در منطقه زلزله زده سی سخت حضور پیدا کردند و وعده‌هایی دادند که بخشی از آن‌ها محقق شد.

البته در این میان نیز درد و دل مردم زلزله زده شنیدنی است، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان و... همه بیش از یک سال است که در شرایط نامناسبی به سر می‌برند، شاید گفتن و شنیدن صرفا عدد یک سال سخت نباشد، اما اگر تنها یک روز خود را جای این مردم بگذاریم، متوجه می‌شویم که ۳۶۵ روز زندگی در چادر، با شرایط مختلف آب و هوایی در منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر چقدر سخت و طاقت فرسا و غیرقابل توصیف است.

برای پیگیری موضوع و بررسی آخرین وضعیت ساخت و سازها، راهی سی سخت شدیم که بر اساس ارزیابی‌ها اعلام شده بود هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی نیازمند بازسازی هستند، اما تاکنون ۵۰۰ هزار واحد نیمه کاره مانده اند و مالکان صاحبخانه نشده اند.

تکمیل واحدهای مسکونی در گرو تامین منابع مالی

یکی از اهالی سی سخت می‌گوید: تاکنون ۳۰۰ میلیون تومان برای ساخت خانه خود هزینه کرده و حداقل ۳۰۰ میلیون تومان دیگر نیاز دارد تا بتواند آن را تکمیل و قابل سکونت کند.

او گفت: تا به امروز موفق شده ۲ فقره وام ۱۸۰ میلیون تومانی دریافت کند، اما به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تورم، شرایط برای تکمیل مسکن سخت شده و با گذشت یکسال از زمین لرزه، در شرایط خاص آب و هوایی این منطقه کوهستانی، با کمبود منابع مالی مواجه شده است.

افزایش بی ضابطه زیربنا، علت تکمیل نشدن خانه‌ها
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد جویا شدیم گفت: افزایش بی ضابطه زیربنا علت اصلی کندی ساخت و ساز‌ها است.

باقری می‌گوید: تعداد زیادی از واحد‌های مسکونی که بر اساس دستورالعمل ابلاغی در مساحت ۷۰ و ۸۰ مترمربع ساخته شدند، مراحل احداث آن‌ها به پایان رسیده و ساکنان در خانه‌های خود مستقر شده اند.

اعطای تسهیلات تکمیلی به زلزله زده‌ها
او گفت: پس از سفر هیات دولت به استان و شهرستان دنا و بازدید از مناطق زلزله زده سی سخت، مصوب شد برای تکمیل واحد‌های خسارت دیده از زمین لرزه، تسهیلات تکمیلی در نظر گرفته شود که برای مسکن روستایی ۴۰ میلیون و برای مسکن شهری ۵۰ میلیون به تصویب رسید و به متقاضیان تحویل داده شد.

با وجود اینکه برخی از زلزله زده نمی‌توانند نوروز ۱۴۰۱ را در خانه‌های نوساز سپری کنند، اما تعداد دیگری نیز ماه هاست که صاحب سرپناه شده اند و در آرامش زندگی می‌کنند.

یکی از اهالی سی سخت که در خانه‌ای نو سکونت دارد و دغدغه سرما و باران و برف ندارد، گفت: خدا را شاکریم که پس از تحمل روز‌های سخت و طاقت فرسا، چندین ماه است که خانه خود هستم و مشکلات تا حدودی به پایان رسیده است.

اگرچه برخی از زلزله زده‌ها از روند اعطای تسیهلات ۵۰ میلیون تومانی گلایه دارند، اما امیدواریم با همکاری‌های بانک‌ها عامل و رعایت ضابطه‌های زیربنایی از سوی مالکان، در آینده‌ای نزدیک شاهد بسته شدن پرونده ساخت و ساز مسکن در سی سخت استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین