تاریخ انتشار:۱۳:۱۱ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
عصر دنا: تکمیل احداث جاده گچساران به گناوه به عنوان یک طرح بزرگ ملی با وجود تلاش‌های مسوولان عالی رتبه مانند استانداران بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد موانعی دارد که همچنان نیازمند تعامل و همکاری مسوولان استان خوزستان برای اتمام پروژه است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

مهر: جاده گناوه به دیلم به گچساران راهی قدیمی و شریانی در جنوب کشور به طول حدود ۱۱۸ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان بوشهر و ۵۳ کیلومتر دیگر آن در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

تعریض و بهسازی جاده‌های مواصلاتی گچساران، باباکلان به بی بی حکیمه به گناوه در قالب هشت قطعه شامل پنج قطعه از جاده دوگنبدان تا روستای بی بی حکیمه و سه قطعه نیز در حوزه استان بوشهر اجرا می‌شود که عملیات اجرایی این طرح از اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد و براساس برنامه ریزی قرار بود این پروژه در مدت زمان سه سال اجرا و بهره برداری شود.

این طرح که شهرستان‌های گچساران و چرام را به محور دهدشت پاتاوه در استان کهگیلویه و بویر احمد متصل می‌کند در همین اسفند امسال پس از شکایت منابع طبیعی شهرستان دیلم در استان بوشهر متوقف شد.

عوامل اجرایی در اسفند ماه امسال به دلایل مختلفی مانند ناهماهنگی‌هایی برای جمع آوری پایه‌های برق، کمبود اعتبار گلایه داشتند و از مسوولان خواستند برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند.

اسفند ماه امسال پس از بازدید استانداران بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از روند احداث جاده مذکور بر همکاری شرکت توزیع نیروی برق ۲ استان تاکید کردند و قرار شد مسوولان عالی رتبه سه استان برای تامین اعتبار آن تلاش بیشتری داشته باشند.

پس از این نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: موانع موجود برای تکمیل احداث جاده گچساران به گناوه برطرف می‌شود و وعده داد که این طرح سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

با این وجود، ولی هنوز چند روزی از این مساله نگذشته است که عوامل اجرایی ساخت جاده گچساران به گناوه خبر از توقف دوباره عملیات اجرایی آن دادند.

سنگ تازه پیش پای عوامل اجرایی
مسئول روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ضمن تایید این خبر گفت: همکاری نکردن شرکت آب و فاضلاب شهرستان بهبهان در استان خوزستان دلیل تعطیلی دوباره این پروژه راهسازی مهم است.

محمد رضا عابدی با قدردانی از تعامل مسوولان و تلاش استانداران بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که موانع پیشین احداث این جاده برطرف شده، اما مشکل تازه باعث توقف دوباره طرح شده است.

مزایای ساخت جاده گچساران به گناوه
این محور دسترسی به تاسیسات نفت و گاز در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس را ممکن می‌کند و درعین حال به دلیل نبود مسیر جایگزین در این مناطق، از گذشته تاکنون از سوی عموم مسافران نیز استفاده می‌شود از مسوولان استان‌های مذکور خواست تا برای از سرگیری ساخت جاده گچساران به گناوه چاره اندیشی کنند.

عابدی می گوید: قرارگرفتن تلمبه خانه نفت گوره و چند راهه بزرگ نفت خام صادراتی ایران در نزدیکی بندر گناوه و عبور لوله‌های نفتی چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، فارس و بوشهر و استفاده روزانه کارکنان بهره برداری شرکت نفت این مسیر را به یکی از محور‌های پرتردد منطقه تبدیل کرده است.

او استاندارد نبودن جاده کنونی، ترافیک سنگین، وجود خطوط لوله در کناره‌های جاده، عرض بسیار کم و پیچ‌های خطرناک و دره‌های عمیق موجب شده که هر ساله آمار بالایی از سوانح رانندگی بویژه در تعطیلات نوروز در این محور رخ می‌دهد گفت: تکمیل طرح ساخت گچساران به گناوه می‌تواند از جان باختن یا زخمی شدن شمار زیادی از مسافران این مسیر پیشگیری کند.

او می گوید: برقراری ارتباط ایمن، راحت و کوتاه شدن مسیر بین سه استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان، کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای، اصلاح طرح هندسی مسیر و افزایش سرعت طرح به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت با توجه به تعریض و بهسازی محور موجود و در نتیجه کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه عبوری از مزایای دیگر این پروژه است.

برنامه ریزی برای بهره برداری در سال ۱۴۰۱
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۳ کیلومتر از پروژه ملی جاده گچساران -گناوه در حوزه این استان پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و امید داریم تا نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری کامل برسد.

سید علی احمدزاده می گوید: جاده گناوه به گچساران به طرف دیل و چرام در نهایت به محور پاتاوه - دهدشت به اصفهان متصل می‌شود و این راه ارتباطی تا بندر گناوه ۱۱۸ کیلومتر است که ۵۳ کیلومتر در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

او گفت: احداث جاده گچساران به گناوه برای هر دو استان کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر مهم و استراتژیک است،و این جاده غرب استان بوشهر شامل مناطق گناوه و دیلم را از بن‌بست خارج و با خط مستقیم جاده‌ای به مرکز کشور متصل می‌کند.

موانع قبلی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه بخشی از این جاده در استان بوشهر، قسمتی در خوزستان و بخش دیگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد گفت: این طرح اسفند امسال به دلیل شکایت اداره منابع طبیعی شهرستان دیلم تعطیل شده بود که استاندار بوشهر دستور داد دعوی استرداد شود.

احمدزاده در خصوص مشکل برق این جاده نیز می گوید: با استاندار خوزستان رایزنی‌های لازم انجام شده و وی نیز با شرکت توزیع نیروی برق این استان و شهرستان بهبهان برای حل مشکل هماهنگی‌های لازم را انجام داده و دستور داد اقدام فوری انجام شود.

وی گفت: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد با خوزستان در ارتباط است که پایه‌های برق جمع‌آوری شود تا پیمانکار به کار خودش ادامه دهد.

او می گوید: ۵۳ کیلومتری که در استان کهگیلویه و بویراحمد است ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و هزینه پنج کیلومتری که در استان بوشهر قرار دارد باید پس از بررسی‌های کارشناسی برآورد شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دیدار با استاندار بوشهر مقرر شد کار مشترکی با استان بوشهر صورت گیرد و در دیدار با وزیر راه و شهرسازی برای کل پروژه گچساران - گناوه اعتبار اخذ شود.

احمدزاده می گوید: در این نشست همچنین مقرر شد معاونان هماهنگی امور عمرانی هر دو استان از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیر اختصاص ماده ۲۳ شوند.

او گفت: برای تامین اعتبار این طرح از سازمان برنامه و بودجه تا مجلس تلاش خواهد شد.

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین