تاریخ انتشار:۰۹:۰۱ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
عصر دنا: دلالان با پیش خرید محصولان باغی در کهگیلویه و بویراحمد به دنبال کسب سود هستند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
این روز‌ها قیمت میوه مانند طلا هر لحظه تغییر می‌کند و همین امر موجب نارضایتی مردم شده و باعث شد تا شاهد کمرنگ شدن میوه در سبد غذایی مردم و نارضایتی آن‌ها از این وضعیت باشیم.
دلالان در تکاپوی خرید محصولات برای سال آینده؛

دلالان میوه این روز‌ها در حال رایزنی و قرار داد بستن با باغداران برای خرید محصولات سال آینده هستند.
علی اکبری باغدار کاکانی در مورد وضعیت بازار سیب می‌گوید: من پاییز امسال سیب خود را به قیمت ۴۰ هزار ریال فروخته‌ام، اما همین سیب در بازار یاسوج و شهر‌های همجوار بیش از ۳۰۰ هزار ریال قیمت می‌خورد و به فروش می‌رسد.
دیگر باغدار سی سختی هم با بیان اینکه باغداری ارزش چندانی برای ما ندارد می‌گوید: سیب کاکان و سی سخت از مرغوب‌ترین و با کیفیت محصولات کشور است به همین دلیل دلالان سعی می‌کنند از هم اکنون این محصول را پیش خرید کنند.
علی. م با بیان اینکه وضعیت بازار میوه به هیچ وجه مساعد نیست و دلالان هر کاری که دلشان می‌خواهد انجام می‌دهند، تصریح کرد: من با هزار زحمت میوه را عمل آوری و به بازار عرضه می‌کنم در حالی که با قیمتی که من سیب را می‌فروشم چیزی عاید نه من بلکه هیچ کشاورز و باغداری نمی‌شود.
سیب کهگیلویه و بویراحمد مرغوب ولی بی حمایت

ضعف نظارت و جولان دلالان در بازار محصولات باغیوی با بیان اینکه برند سیب از آن ارومیه است، اما به لحاظ کیفیت محصول باغات دماوند در رتبه نخست قرار دارد، تصریح کرد: سیب کاکان و سی سخت در کهگیلویه و بویراحمد از رتبه مرغوبی در کشور برخودرار است که به لحاظ مقاومت، مرغوبیت، رنگ و کیفیت مشهور و معروف است.
وی با بیان اینکه من سیب را تا ۶ هزار ریال هم فروخته‌ام، ادامه داد: آن چیزی که پس از هزینه حمل و نقل، سبد میوه، حق العمل کاری و... دست مرا می‌گیرد و عاید من باغدار می‌شود، فقط و فقط ۴۰ هزار ریال است که حتی کفاف زندگی مرا هم نمی‌دهد.
دلالان برای باغداران کهگیلویه و بویراحمد هم درد و هم درمان

در غیاب دولت دلالان برای باغداران کهگیلویه و بویراحمد هم درد و هم درمان هستند.
باغدار دیگر اهل کاکان نیز می‌گفت: باید بعد از خدا ممنون حضور برخی دلال‌ها در حوزه باغداری باشیم، زیرا اگه آن‌ها نباشند محصولات باغی نه تنها گرانتر بلکه کم یاب هم خواهد شد.
این صحبت‌ها برایم عجیب بود، زیرا گرانی میوه در این شهر از سوی مسئولان، مصرف کنندگان و فروشندگان به دلیل حضور دلالان عنوان می‌شود نشان به آن نشان که بار‌ها خبرگزاری‌ها با عناوینی مانند چوب حراج دلالان به محصولات باغی استان، جولان دلالان در بازار میوۀ یاسوج، زحمت باغ‌ها برای باغدار و سود آن در جیب دلالان و عناوینی مشابه منتشر شد همین هم بهانه‌ای شد تا برای این موضوع به منطقه کاکان (از قطب‌های تولید سیب در جنوب کشور) بروم با باغداران هم صحبت شوم.

باغداران از کمترین حمایت دولت برخوردار هستند
ضعف نظارت و جولان دلالان در بازار محصولات باغیمحمدی دانشجوی دکترای باغبانی با بیان اینکه باغدار باید دغدغه سم، کاهش دما، کود، کارگر و... را داشته باشد، تا بتواند به محصول دست یابد، تصریح کرد: دلالان بدون کوچکترین تلاش، همه سود را به جیب می‌زنند و باغدار در این زمینه هیچ حرفی برای گفتن ندارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه باغداران از کمترین حمایت دولت برخوردار هستند، افزود: اگر حمایت از کشاورزان درست انجام شود و محصول به صورت تضمینی خریداری و درست به دست مردم برسد، هم کشاورز و هم مصرف کننده رضایت خواهند داشت.
محمدی اضافه کرد: تلاطم در بازار میوه این روز‌ها هم مصرف کننده و هم فروشنده را اذیت می‌کند در حالی که نباید چنین باشد.
باغداران با این عناوین مخالفند
محمد کریم باغدار سیب در بویراحمد با عصبانیت از دولت انتقاد می‌کند و می‌گوید: اگه دلال نباشد باغی در کار نیست، زیرا این باغ‌ها به صدقه سر دلال‌ها سرپا است.
وی با بیان اینکه مسئولان زرنگی می‌کنند و علت گرانی میوه را فقط به حضور دلالان ربط می‌دهند می‌گوید: چرا عنوان نمی‌کنند که دلال‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟ چرا عنوان نمی‌کنند برخی دلال‌ها از بدنه همین سازمان‌ها هستند؟
محمدکریم با بیان اینکه سود باغ‌ها برای دلالان است درست است، اما در شرایطی که دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه هیچ فکری به حال درختان یک باغ و محصول باغدار نمی‌کنند باید نام دلال‌ها را ناجی باغدار گذاشت.
غفلت مسئولان و جولان دلالان

علی قلی دیگر باغدار این استان ضمن تایید گفته‌های محمد کریم می‌گوید: هر بخشی که دولت حضور نداشته باشد دلال از این غفلت سودجویی می‌کند، اما ناگفته نماند که این سودجویی دلال در این شرایط به نوعی نشان از ناکارآمدی نهاد‌های دولتی به سود باغداران است.
وی با بیان اینکه ما حتی پول نداریم باغ خود را بیمه کنیم می‌گوید: فروردین ماه درختان سیب به گل می‌روند اگه ما هزینه باغ نکنیم این درختان به دلیل سرمازدگی و بیماری‌ها و آفات یا از بین می‌روند و یا محصول بسیار کمی می‌دهند آن وقت تولید و به تبع آن عرضه کم می‌شود در چنین شرایطی شاید قیمت هر کیلو میوه مانند سیب در بازار به ۵ برابر قیمت کنونی برسد.
علی قلی با بیان اینکه ۵ فرزند دانشجو و دانش آموز دارد اضافه می‌کند: امسال محصول باغم را حدود ۱۱۰ میلیون برآورد کردم و هیچ گونه پس اندازی هم برای هزینه باغ نداشتم، ولی از ترس سرمازدگی و بیماری مجبور شدم حدود نیمی از این مبلغ را از دلال بگیرم و باغم را پیش فروش کنم شما قضاوت کنید اگه دلال این مبلغ را به ما ندهد به نظر شما چکار باید بکنیم؟
آقای م رهام، یکی از دلال‌های خرید سیب در دهستان کاکان می‌گوید: درست است که ما به دنبال سود و منفعت خود هستیم و برای دسترسی به این مهم از ضعف دولت در این بخش نیز استفاده می‌کنیم، ولی این همه ماجرا نیست و قضاوتی بسیار غیر منصفانه است چرا که اگر امسال ما دلالان به مدد باغداران کاکان نمی‌رفتیم باید سرشاخه‌ها زیر برف و سرما از بین می‌رفت و محصولی در کار نبود و آن وقت نه تنها کشاورز متضرر می‌شد بلکه درختان نیز از بین می‌رفت و میوه فروشان هم مجبور بودند میوه خود را از استان‌های همجوار تامین کنند.
۱۸ هزار نفر بهره بردار باغ در کهگیلویه و بویراحمد

ضعف نظارت و جولان دلالان در بازار محصولات باغیشهرام عسکری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: هم اکنون سطح زیر کشت باغات استان حدود ۴۵ هزار هکتار است و تعداد بهره برداران باغی در استان ۱۸ هزار نفر هستند و سالانه ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی و زراعی در این استان تولید می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ظرفیت سردخانه‌های نگهداری میوه و سبزی استان تا پایان سال جاری به ۲۰ هزار تن افزایش می‌یابد گفت: هم اکنون سردخانه‌ای به ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن میوه و سبزی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند ویک سردخانه بزرگ ۱۰ هزار تنی نیز در استان مجوز احداث گرفته است.
حالا ضعف دولت چگونه شکل می‌گیرد
کارشناسان معتقدند این ضعف ممکن است به دلیل نداشتن علم کافی و کارشناسان خبره در آن حوزه باشد و یا ممکن است بر اثر منفعت طلبی مدیران و زد و بند با دلالان شکل گیرد.
محمدی دانشجوی دکترای کشاورزی می‌گوید: گرانی میوه به دلایل مختلفی دارد که می‌توان به نبود نظارت درمراحل مختلف تولید، برداشت و فروش، نبود زیرساخت‌های لازم برای نگهداری میوه مانند انبار، سردخانه، میادین میوه و تره بار اشاره کرد.
وی می‌گوید: باغداران درست می‌گویند دستگا‌های مرتبط حضور پیدا نمی‌کنند و در کنار باغدار نیستند، زیرساخت‌ها هم در این استان کم است به همین دلیل دلال حاضر می‌شود و باغدار و باغش را نجات می‌دهد که در این بین قطعا به دلیل منفعت طلبی دلال هم باغدار ضرر می‌کند و هم مصرف کننده.
وی اضافه کرد: محصول توسط دلال به قیمت زیر ۴ هزار تومان خریداری و به میادین و سردخانه‌های استان‌های همجوار مانند فارس، اصفهان، خوزستان و ... منتقل می‌شود و سپس توسط وانت‌ها و میوه فروشان هم استانی مجددا خریداری و به بازار‌های استان وارد می‌شود و در این چرخه چند هزینه اضافه می‌شود.
خلقی پور یکی از عاملان فروش میوه در یاسوج می‌گوید: قیمت کرایه یک وانت بار برای حمل یک بار میوه از شیراز به یاسوج بیش از یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان و یا کرایه حمل میوه از اصفهان تا یاسوج حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
میدان میوه و تره بار یاسوج؛ شاید، ناجی مشکلات باغداران کهگیلویه و بویراحمد

ضعف نظارت و جولان دلالان در بازار محصولات باغیوی ادامه داد: تمام میدان‌های میوه و تره بار استان‌های همجوار به صنوف میوه و تره بار واگذار شده و برخی از شهر‌های جنوب کشور از جمله کازرون دارای دو میدان مرکزی است، و در این استان نیز دو ماهی است که میدان میوه و تره بار راه اندازی شد، ولی هنوز آنجور که باید و شاید جا نیافتاده است.
فلاحت کارشناس اقتصاد کشاورزی با بیان اینکه باید مسئول میدان میوه و تره بار از هم اکنون برای تامین محصول خود به سراغ باغداران برود می‌گوید: هزینه کارگری که میوه را از باغ می‌چیند، هزینه انتقال به استان‌های همجوار، هزینه انبارداری در استان‌های همجوار، هزینه بارگیری و انتقال مجدد به کهگیلویه و بویراحمد و هزینه خالی کردن و فروش در مغازه‌ها طی این مدت به قیمت اضافه می‌شود حال شما حساب کنید میوه به قیمت ۴ هزار تومان از باغ خارج و با اضافه کردن این هزینه‌ها به چه قیمتی می‌رسد.
همراهی با باغدار راه علاج مشکل

مهدی محمدی مهر کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی می‌گوید: برای رفع این معضل باید دستگاه‌های دولتی در همه فصول سال در کنار باغدار باشند و هزینه‌های باغ و مشکلات باغدار را برطرف کنند تا محصول باکیفیت و مکفی از باغ‌ها تولید شود و در فصل برداشت این محصول را از باغدار با قیمت مطلوب خریداری و هزینه‌های خود را از باغدار کسر کنند.
وی افزود: راه اندازی انبار‌ها و سردخانه نگهداری میوه در هر منطقه، راه اندازی میادین میوه و تره بار استاندارد در هر شهر از مهمترین راهکار‌های کاهش نقش دلالان و عرضه میوه به قیمت مطلوب در بازار است.
۲۰ سال پیش شهرداری یاسوج برای رفع این معضل میدان میوه و تره بار را بدون هماهنگی با اتحادیه میوه فروشان در منطقه تلخسرو راه اندازی و مدیریت آن را به ۴ نفر واگذار کرد که شهرداری اعلام کرد این میدان به دلیل آشنانبودن این سرمایه گذاران با بازار میوه و تره بار این میدان کارایی چندانی نداشت و یک ماه بعد تعطیل شد.
ولی خبرنگار صدا و سیما به این بسنده نکرد و علت را از مردم جویا شد که مردم هم نامناسب بودن این محل، نداشتن زیرساخت‌های لازم برای یک میدان میوه و تره بار و نداشتن تنوع محصولات و برخی مشکلات دیگر را علت استقبال نکردن عنوان کردند، اما ۵ سال بعد مجددا میدان میوه و تره بار شهر یاسوج نیز در همین نقطه راه اندازی و باز هم به همان دلایل تعطیل شد تا اینکه ۲ ماه پیش دوباره این میدان راه اندازی شد و این روز‌ها در حال فعالیت است.
تعدیل قیمت میوه با راه اندازی میدان میوه و تره بار

ضعف نظارت و جولان دلالان در بازار محصولات باغیاز زمان راه اندازی میدان میوه و تره بار در شهر یاسوج تاکنون قیمت میوه تا حدودی تعدیل شد، ولی هنوز هم مردم از قیمت میوه در یاسوج گلایه‌مند هستند.
بسیاری از میوه فروشان هنوز میوه فروشان را از بازار‌های شهر‌های همجوار مانند شیراز و اصفهان تامین می‌کنند.
ایجاد زنجیره تولید تنها راه‌حل پایان دادن به حضور دلالان در بخش کشاورزی
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان، با اشاره دلایل اختلاف چند برابری قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار، بیان کرد: با وجود مشقت‌های فراوان تولید و به کارگیری منابع متعدد خاکی و آبی، سرمایه، و نیروی انسانی در بخش کشاورزی، اما متأسفانه تولیدکننده بعد از تولید در کشور رها می‌شود که این امر بیانگر بی‌اهمیتی تولید است.

شهرام عسکری افزود: نبود برنامه مدون و سو‌ءمدیریت در بازار محصولات کشاورزی زمینه را برای اختلاف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت خرید از تولیدکننده تا بازار رقم می‌زند که این امر اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

وی نبود زنجیره ارزش در کشور را عامل اصلی تفاوت چشمگیر قیمت از مبدأ تا مقصد اعلام کرد و گفت: با ایجاد زنجیره ارزش در کشور مطمئن باشید بخش کشاورزی با متولی‌گری وزارت جهاد و کمک تشکل‌ها اگر بتواند صفر تا صد مزرعه تا سفره را مدیریت کند تا دست واسطه‌گران و دلالان در بازار کوتاه شود تمامی مشکلات مرتفع خواهد شد و فاصله قیمت به حداقل ممکن خواهد رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر کشاورز حداقل از ۶ ماه تا یکسال در باغ و مزرعه زحمات فراوانی می‌کشد در حالی که تنها ۱۰ درصد کل درآمد حاصل از محصول نصیبش می‌شود و بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد به جیب کسانی می‌رود که در امر خرید و فروش محصولات از کشاورز تا مصرف‌کننده دخیل هستند.
لزوم ایجاد زنجیره تولید 

عسکری بی‌برنامگی و عدم کنترل و نظارت در بازار محصولات کشاورزی را یکی دیگر از دلایل اختلاف قیمت از مزرعه تا سفره دانست و گفت: این در حالی است که با ایجاد زنجیره تولید، تأمین و ارزش در بخش کشاورزی و دنبال کردن تمامی عوامل خرید تا توزیع از این طریق مشکلات به حداقل ممکن می‌رسد به طوری که دیگر مصرف‌کننده مجبور به خرید محصولات کشاورزی با قیمت‌های بسیار گزاف نیست.
اختلاف ۳ تا ۴ برابری قیمت محصولات کشاورزی در سایه ضعف نظارت دستگاه‌های متولی
ضعف نظارت و جولان دلالان در بازار محصولات باغیمسلم عارپور کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی، با انتقاد از اختلاف ۳ تا ۴ برابری قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار، اظهار کرد: نبود تشکل‌ها، زنجیره‌های تولید و سندیکا‌های بخش کشاورزی موجب شده تا اختلاف قیمت محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره به چند برابر افزایش یابد که لازمه جلوگیری از نوسانات چشمگیر قیمت در بازار تنها ایجاد زنجیره‌های تولید و بدست گرفتن صفر تا صد بازار به دست تشکل‌های تولیدی است.
وی ادامه داد: با ایجاد زنجیره‌های تولید کشاورزان بر اساس نیاز بازار داخل و صادرات اقدام به تولید محصولات کشاورزی می‌کنند که در نهایت با تعادل میان عرضه و تقاضا و کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان خبری از اختلاف قیمت در بازار نیست.
به گفته این کارشناس تا زمانی که زنجیره تولید تأمین و ارزش در بخش کشاورزی ایجاد نشود و به عبارت دیگر تولید تا بازار را وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها به عنوان متولی تولید در اختیار نگیرند، نوسانات بازار همچنان استمرار خواهد داشت که دود این امر به چشم تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌رود.
نبود الگوی کشت هم به مشکلات افزوده شده

وی نبود الگوی کشت را یکی دیگر از عوامل گرانی و اختلاف قیمت محصولات کشاورزی در بازار برشمرد و گفت: با وجود گذشت چند سال از ابلاغ مصوبه الگوی کشت در سال ۸۸، اما مسئولان امر نسبت به اجرای آن در استان‌ها بی‌تفاوت بودند که همین امر موجب شده به سبب مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی با نوساناتی در بازار رو به رو شود، به عنوان مثال در ماه‌های اخیر کشاورزان به سبب فراوانی تولید گوجه‌فرنگی در گچساران و نبود بازار مجبور بودند که محصول تولیدی خود را به سبب ضایعات بالا دور بریزند در حالی که هم‌اکنون مصرف‌کننده با نرخ ۱۰ هزار تومان هر کیلو گوجه‌فرنگی را در بازار خریداری می‌کند.
عارفپور با انتقاد از نبود زنجیره تولید، تأمین و ارزش در بخش کشاورزی، گفت: با ایجاد زنجیره تولید و ارزش در بخش کشاورزی در مواقعی که تولید محصولات زراعی، باغی و جالیزی بیش از تقاضا است این امکان وجود دارد که این محصولات در سردخانه‌های مجهز ذخیره‌سازی شوند تا در مواقع لزوم به بازار عرضه شوند که دیگر در چنین شرایطی به سبب از بین رفتن بخش دلالی شاهد تلاطم بازار نیستیم.
وی در پایان ضعف نظارت دستگاه‌های متولی و جولان واسطه‌ها و دلالان را از جمله چالش‌های پیش‌روی بخش کشاورزی دانست و گفت: در حال حاضر بیشترین سود از بازار محصولات کشاورزی در سایه ضعف نظارت دستگاه‌های متولی نصیب دلالان و واسطه‌ها می‌شود که این امر به قیمت هدر رفت منابع آبی، خاکی، نیروی انسانی و زحمات کشاورزان تمام می‌شود.
حذف واسطه‌ها و دلالان راهکار نخست کاهش قیمت از مبدا تا بازار
ضعف نظارت و جولان دلالان در بازار محصولات باغیمدیرکل پیشین جهاد کشاورزی استان هم با اشاره به اینکه اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار به چند برابر می‌رسد، اظهار کرد: وجود واسطه‌ها و دلالان مختلف از مزرعه، میدان میوه و تره بار تا بازار موجب شده محصولات کشاورزی با قیمت‌های نامتعارفی به دست مصرف کننده برسد چرا که هر یک از عوامل واسطه حاشیه سود زیادی می‌خواهند و به سود‌های تعریف شده در کشور قانع نیستند.
الیاس تاج الدینی حذف واسطه‌ها و دلال را راهکار نخست کاهش قیمت محصولات از مزرعه تا بازار برشمرد و گفت: اگرچه در قانون بر عرضه مستقیم کالا‌های کشاورزی به دلیل حذف واسطه‌ها تاکید شده، اما در عمل توجهی به این موضوع نداریم.
وی ادامه داد:حضور شرکت‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی در حذف واسطه‌ها و دلالان تاثیر بسزایی دارد که متاسفانه سیستم معیوب دولتی ما از این موضوع غافل شده است.
سعید عباسی خبرنگار هم با اشاره به اینکه غفلت مسئولان دولتی منجر به رشد چند برابری قیمت محصولات کشاورزی شده است، بیان کرد: علی رغم آنکه تمامی محصولات کشاورزی با قیمت‌های نازلی از تولیدکنندگان خریداری می‌شود، اما بالا بودن هزینه‌های تولید منجر به افزایش قیمت محصولات می‌شود.
موسی ویسی پور دیگر خبرنگار هم استانی هم استفاده از ظرفیت اتحادیه و شرکت‌های کشاورزی را بهترین راه حل تنظیم بازار و جلوگیری از نوسان قیمت محصولات کشاورزی دانست و گفت: اگر اتحادیه‌ها و شرکت‌های کشاورزی مورد حمایت قرار بگیرند به طوریکه مسئولان دولتی ابزار‌های قانونی را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند، مشکلات موجود در بازار مرتفع می‌شود.
لزوم نظارت بر وانت بار‌های حمل میوه
سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات باید به وانت بار‌ها و مغازه‌های که میوه خود را از میدان‌های میوه و تره بار دیگری غیر از این میدان تامین می‌کنند اجازه فعالیت ندهند.
مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان گفت: زیرساخت‌ها و کالا‌های با کیفیت در میدان میوه و تره بار تأمین شد و قیمت میوه را تعیین کردیم و از عرضه میوۀ بی کیفیت و چند نرخی در بازار جلوگیری می‌کنیم.
حسین پور افزود: سرمایه گذار این میدان باید همه اقلام میوه‌ی مورد نیاز مردم را تامین کند و اگر یک روز میوه‌ای در این بازار وجود نداشته باشد سرمایه گذار مقصر بوده و هیچ دلیلی هم قابل پذیرش نیست.
وی گفت: برطرف شدن دغدغه فروش محصولات کشاورزان و باغداران در استان و مقابله با گرانفروشی و چندنرخی بودن میوه از دیگر مزایای راه اندازی میدان میوه و تره بار در شهر یاسوج است.
اسفندیاری رئیس اتحادیه میوه فروشان شهر یاسوج با اشاره به اینکه در این میدان روزانه باید حدود ۵۰۰ تن میوه عرضه شود گفت: ۶۴ قلم از محصولات موجود در این میدان باید به صورت مستقیم از مزرعه، کشاورزان و باغداران تامین شود.
حسنی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هم گفت: وانت بار‌ها میوه فروش فرصتی برای این میدان هستند، زیرا علاوه بر تامین بار خود از این میدان، می‌توانند از کشاورزان و باغداران استان نیز میوه تامین کنند.
پرداخت۱۷۰ میلیاد ریال بابت خرید تضمینی به کشاورزان
مدیر تعاون روستایی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار بابت خرید تضمینی محصولات کشاورزان از سال گذشته تاکنون به بهره برداران این استان پرداخت شده است.
ضعف نظارت و جولان دلالان در بازار محصولات باغیقدرت‌الله ویسی مدیر تعاون روستایی استان اظهار داشت: از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۲۲ هزار تن محصول کشاورزی شامل سیب صنعتی و گوجه فرنگی از بهره برداران استان خریداری شده است.
وی تاکیدکرد: پارسال ۱۴هزار تن‌محصول گوجه فرنگی از بهره برداران استان خریداری و به کارخانجات رب گوجه فرنگی ارسال شد امسال نیز هشت هزار تن محصول سیب درختی صنعتی از کشاورزان خریداری و بهای آن نیز پرداخت شده است.
مدیر تعاون روستایی استان تصریح کرد: برای تامین میوه شب عید ۶۰۰ تن محصول سیب درختی و پرتقال خریداری و در سردخانه‌های تعاون روستایی استان ذخیره می‌شود.
وی عنوان کرد: قطع دست دلالان نیاز اساسی حمایت از بهره برداران حوزه کشاورزی در استان است.
گلایه ها از نحوه تامین میوه شب عید
این در حالی است که این روزها مسئول میدان میوه و تره بار یاسوج معترض است که سازمان تعاونی روستایی استان محصولات سیب و پرتقال مورد نیاز شب عید را از میدان شیراز تامین کرد که مدیر تعاونی روستایی استان هم گفت: که میوه مورد نیاز شب عید را ما فقط به استان انتقال دادیم و هیچ گونه خریدی انجام ندادیم.
باید منتظر ماند و دید که آیا این دولتمردان بی‌عمل و متولیان نظارت بر بازار قدمی در راستای ساماندهی وضعیت تأسف باری که سال‌های سال است باغداران، فروشندگان و مصرف کنندگان را آزار می‌دهد را انجام می‌دهند یا نه باز هم به دلیل سوء مدیریت‌های قبلی و فعلی شاهد متضرر شدن باغداران خواهیم بود و باغداران مجبورند بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنند و دست به دامن دلال‌ها شوند.
محمد جعفر درزاده
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار