تاریخ انتشار:۱۰:۴۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
عصر دنا: دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها در روزگار کرونایی عرصه تنفس و زندگی را بر مردم دهدشت و چندین روستای مجاور تنگ‌تر کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها ضمن آلودگی هوای دهدشت و روستاهای مجاور محیط زیست را در معرض تخریب قرار داده است.

آتش زدن زباله‌ها ساده‌ترین راه‌حلی است که سال‌هاست شهرداری دهدشت برای خلاص شدن از شر زباله‌ها به جای دفن اصولی زباله‍‌سوزی را نسخه‌پیچی کرده تا روایت زباله‌هایی رقم بخورد که علاوه بر آلودگی محیط زیست دود ناشی از سوزاندن آن عرصه تنفس را بر مردم شهر و روستاهای مجاور تنگ کرده است.

دود ناشی از سوزاندن زباله‌ها تنفس ساکنان شهر و روستاهای مجاور محل دپوی زباله در چهار کیلومتری شهر و یک کیلومتری چندین روستا را با مشکل مواجه کرده و راهکار نجات دهنده‌ای برای رهایی از این مخاطره تاکنون اتخاذ نشده است.

 

مخدوش شدن چهره طبیعت، تخریب محیط زیست و ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم اثراتی است که از سوزاندن زباله‌ها ایجاد می‌شود اما متولیان امر غافل از ضرر و زیان ناشی از پسماندسوزی به این کار مبادرت می‌کنند.

این در حالی است که سوزاندن زباله، پسماند و ضایعات باعث آلودگی هوا و انتشار گازهای سمی خطرناک در محیط می‌شود.

دود غلیظ ناشی از زباله‌سوزی صبحگاه از بام شهر به وضوح قابل مشاهده است حجم انبوهی از دود که منشا آن از سایت محل دفن زباله بلند شده و این نوار دودی تا مسکن مهر در برج علیشیر امتداد دارد.

با انتصاب شهردار جدید در واپسین ماه‌های عمر شورای پنجم اقدامی جهت دفن زباله‌ها صورت گرفت که روزنه امید برای پایان مشکلات مدیریت شهری ایجاد شد و شهروندان را نسبت به اقدام عاجل برای پایان خطرات زباله‌سوزی خوشحال کرد.

 

احسان تابش‌نژاد گفته بود که با تامین زیرساخت‌های لازم در جمع آوری و دفن اصولی زباله از ورودی تا محل سایت دفن زباله از دود آزاردهنده آن در سطح شهر و روستا‌های همجوار جلوگیری می‌شود.

تابش نژاد دفن غیر بهداشتی زباله در شهر دهدشت را یک تهدید زیست محیطی دانسته و افزود: یک دستگاه بلدوزر در محل سایت زباله به همراه یک کارگر مستقر است.

این مسؤول داشتن شهر زیبا را نیازمند همکاری شهروندان و دیگر نهاد‌های خدمات رسان خواند و تاکید کرد: با برنامه ریزی‌ انجام شده کار جمع آوری زباله در شهر دهدشت بصورت روزانه و بهداشتی از سوی نیرو‌های شهرداری انجام می‌شود.

 

با این حال بازگشت هوای پاک به دهدشت تنها چند صباحی طول کشید و پس از آن روال گذشته در سوزاندن زباله‌ها ادامه پیدا کرد تا همچنان تنفس در این شهر و روستاهای اطراف با چاشنی دود زباله باشد.

 

 
موضوعی که البته شهردار دهدشت سودجویان زباله‌گرد را عامل آن دانسته و می‌گوید «برخی برای جداسازی زباله‌های قابل بازیافت اقدام به سوزاندن پسماندها می‌کنند.»

تابش‌نژاد دفن اصولی زباله‌ها را نیازمند تأمین ماشین آلات دانست و گفت: با توجه به اینکه شهرداری از ماشین آلات مورد نیاز محروم است از ادارات و نهادها برای بولدوزر درخواست همکاری کردیم اما متاسفانه همکاری نمی‌کنند به همین خاطردفن زباله‌ها با لودر و به سختی انجام می‌شود.

احسان تابش‌نژاد گفت: در حالی که سرانه تولید استاندارد زباله در کشور به ازای هر نفر ۵۰۰ گرم است در شهر دهدشت سرانه تولید زباله بیش از یک کیلوگرم است.

شهردار دهدشت تصریح کرد: روزانه یکصد تن زباله در شهر دهدشت توسط نیرو‌های این شهرداری جمع آوری و به سایت منتقل می‌شود.

تصمیم‌گیری مسؤولان برای ساماندهی سایت زباله کارخانه بازیافت انتظاری است که هنوز به سر نیامده و سال‌هاست دود این سوزاندن عمدی یا غیر عمدی به چشم و حلق مردم شهر و روستاها می‌رود.

دفن بهداشتی زباله روش خاصی است که بر اساس آن زباله‌ها را طوری در خاک مدفون می‌کنند که لایه‌بندی و پوشش دادن به آن‌ها هیچ زیانی به محیط زیست ،انسان‌ها و موجودات دیگر نرساند.

با توجه به حجم بالای تولید زباله در دهدشت راه‌اندازی کارخانه بازیافت با همکاری بخش خصوصی یک نیاز مبرم است

 

منبع: فارس
برچسب ها: دهدشت ، زباله‌
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.