تاریخ انتشار:۱۴:۱۸ - ۰۶ تير ۱۴۰۰
مدیرکل محیط زیست استان خبر داد
عصر دنا: مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با کمبود ۲۵۲ محیط بان مواجه است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

سید اسدالله هاشمی با بیان اینکه کمبود محیط بان در استان کهگیلویه و بویراحمد مشهود است، افزود: ۳۱۲ هزار و ۴۶۶ هکتار مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد است که که طبق استانداردهای جهانی باید ۳۱۲ نفر محیطبان داشته باشیم در حالی که هم اکنون تنها ۶۰ نفر محیط بان داریم.

وی اظهارکرد: بطور میانگین هر محیط بان در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۵۰۰ هکتار از عرصه های کوهستانی و سخت گذر را مدیریت می کند در حالی استاندارد این میزان به ازای هر ۱۰۰۰هکتار یک محیط بان است.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته ۱۵ نفر محیط بان (۷ نفر در سال ۹۹ و ۸ نفر در سال ۹۸) در سطح استان جذب و بکارگیری شدند. طی چند سال اخیر به وضعیت معیشت و حقوق پرسنل و محیط بان توجه شده است.البته سعی کرده ایم خلاء کمبود نیروی محیط بان را با دوربین‌های فوق پیشرفته پر کنیم.

هاشمی تصریح کرد: یکی از جاذه های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد مناطق حفاظت شده است که در این مناطق استان ۴۵ گونه جانوری مهره دار وجود دارد که گونه شاخص آنها کَل و بُز است.

وی ادامه داد: گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از "کَل" و" بُزهای" مناطق حفاظت شده به این ستان سفر می کنند که در کنار بازدید از مناطق حفاظت شده از صنایع دستی، محصولات و تولیدات محلی روستائیان همجوار مناطق حفاظت شده خریداری می کنند و درآمد پایدار را در پی دارد. صنایع دستی روستای "میمند" زنان روستایی دارای کیفیت مناسب است که مشاغل خانگی این مناطق روستایی را رونق می دهد.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۱۵ دستگاه دمنده جهت کمک به اطفای حریق در بین دهیاران همچوار منطقه حفاظت شده دنا و دنای شرقی توزیع کرده ایم. همچنین بیل، فلس بک و تجهیزات اطفای حریق نیز توزیع کردیم. مردم می توانند کمک ما کنند و نتیجه مثبت داشت و آتش سوزی جنگلها به موقع و در کمترین زمان ممکن مهار می شود.

هاشمی تاکید کرد: سال گذشته تعدادی سطل زباله در بین دهیاری های استان توزیع کرده ایم و در راستای فرهنگ سازی در خصوص پسماند تلاش ها و فعالیتهای انجام دادیم و ادامه دارند. تعدادی کشاورز فعال در رابطه با کشت گیاهان دارویی آموزش کاست گیاهان دارویی ازجمله "آنغوزه" داده ایم که کاشت گیاهان دارویی را جایگزین گندم دیمی که فرسایش خاک دارد، کنند. دنبال ترغیب کشاورزان روستاهای همجوار مناطق حفاظت شده به کاشت گل نرگس، پرورش زنبور عسل و مشاغل سبز هستیم.

وی گفت: بیشتر روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز برخوردار شدند هم اکنون دیگر قطعی درخت برای سوخت خیلی کم و حتی تمام شده است و اگر مواردی باشد طبق قانون با آنها برخورد می شود.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: توانمندسازی تشکل‌ها و تعاونی‌ها زیست محیطی از مهمترین برنامه های محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد است چراکه تشکل‌ها می توانند در روستاها در جهت حفظ محیط زیست فرهنگ سازی کنند، جوامع روستایی را توانمند کنند و در زمان وقوع آتش سوزی جنگل‌ها به اطفای حریق کمک کنند و کار حفاظت از محیط زیست را انجام دهند.

هاشمی اظهارکرد: تا کنون ۳ دوربین فوق پیشرفته چرخشی با زوم چهار هزار متری در مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد جهت کنترل مناطق حفاظت شده، نصب شده که در سال جاری این تعداد به ۷ دوربین خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: حذف کیسه های پلاستیکی از دیگر برنامه های محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان و تصریح کرد: کیسه های پارچه ای تهیه شده و در بین مردم توزیع می شود تا هنگام خرید از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنند.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: طی دو سال گذشته با مردم، دهیاران و شوراهای همجوار با مناطق حفاظت شده استان بخصوص ذخیرگاه زیست کره دنا ارتباط بیشتری برقرار کرده ایم چراکه اعتقاد داریم مشارکت مسئولانه مردم کمک کار ما در حل مشکلات خواهد بود.

هاشمی تصریح کرد: مدیریت پسماند در شهرها با شهرداریها، در روستاها با دهیاری ها و در جاده ها با بخشداری‌هاست. پسماند باید فرهنگ سازی شود تا مردم خودشان در خصوص پسماند و حفظ محیط زیست احساس مسئولیت کنند و رسانه ها در این زمینه می توانند نقش مهمی داشته باشند.

وی بیان کرد: آمادگی صدور کارت همیار محیط زیست برای متقاضیان و کوهنوردان استان را داریم البته پس از بررسی های لازم و اینکه شکارچی نباشد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.