تاریخ انتشار:۰۸:۳۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
عصر دنا: زخم پروژه‌های نیمه‌کاره بر تن رنجور کهگیلویه سال‌هاست در انتظار نسخه درمانگر است؛ آیا فریادرسی هست؟
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

طیبه‌ سادات سعادتی‌ نیک/ کهگیلویه را می‌توان سرزمین وعده‌های عملی نشده و کلنگ‌های بی‌سرانجامی خواند که به زمین زده شده و بر زمین مانده است.

زخم زمین برای آغاز عملیات طرح‌های عمرانی و اقتصادی سال‌هاست در انتظار نسخه درمانگر است؛ طرح‌های کلنگ‌زنی شده که خبر از تحول و اشتغال می‌داد در پیچ و خم وعده‌های تکمیل معلق مانده و بلا تکلیف به حال خود رها شده است.

پتروشیمی، آبرسانی به زمین‌های حومه غربی دهدشت، نیروگاه سیکل ترکیبی، تأمین آب چهار شهر، باند اضطراری فرودگاه، مطلعه و احداث سدها، احداث مراکز درمانی، جاده‌ها و زیرساخت‌های شهری نمونه‌هایی از طرح و پروژه‌های نیمه تمام در کهگیلویه است که اگر یک درصد آنها هم به مرحله آغاز بکار و تولید می‌رسید در رشد و توسعه اقتصادی نقش مهمی داشت.

فرصت اشتغال تعریف شده در چنین طرح‌های تا 10 هزار نفر تخمین زده می‌شود با این حال کلنگ‌های به زمین زده همچنان بر زمین مانده است نظاره‌گر تغییر و تحولات سیاسی است و زخم چرکین بیکاری التیامی ندارد.

آغاز عملیات پروژه‌ها در کهگیلویه گاه قدمتی به درازای 2 دهه دارد حکایت پروژه‌های نیمه تمامی که بخشی ملی، استانی و تعدادی شهرستانی است دولت‌های مختلف را تجربه کرده‌اند نمایندگان ادوار را به خود دیده‌اند و در برزخ ناتمامی تقویم سال‌ها را ورق می‌زنند.

طرح آبرسانی از سد کوثر به چهار شهر کهگیلویه

 

تکمیل نشدن این پروژه‌ها اعتماد مردم نسبت به وعده‌های مسؤولان را تحت تأثیر قرار داده است؛ برخی پروژه‌ها را به اسم انتخاباتی می‌دانند؛  نمایندگان ادوار مجلس هنگام انتخابات برای جلب اعتماد مردم با فشار و اعمال نفوذ و حتی شاید بده بستان سیاسی اقدام به گرفتن پروژه برای حوزه انتخابیه کرده اما هیچ دولتی در تکمیل آنها توفیقی نداشته است.

زخم پروژه‌ها و بی‌اعتمادی به وعده‌ها

وضعیت پروژه‌ها به گونه‌ای است که در هر دولت و جناح تنها حرف از تکمیل زده می شود و این شعار تا پایان عمر آن دولت ادامه دارد انچه می‌ماند چرخه معیوب تعریف پروژه و راکد ماندن آن است که تکرار می‌شود.

طرح‌ها در کهگیلویه دچار مرور زمان می‌شوند زیر ساخت‌ها و مصالح و تجیهزات بکار رفته در آن مستهک شده و بیت المال را هدر داده است.

زخم چرکین بیکاری هر چه می‌گذرد عمیق‌تر می‌شود و جوانان جویای کار برای لقمه‌ای نان گرمای طاقت‌فرسای عسلویه و دوری از خانواده را تاب می‌آورند دختران و زنان این دیار نیز کارگر روزمزد دشت‌های حاصلخیز شهرستان‌های همجوار می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با اشاره به روند فرسایشی پروژه‌ها در کهگیلویه می‌گوید« در این شهرستان پروژه‌های اثرگذار در تولید وجود دارد اما سال‌هاست به مرحله تکمیل نرسیده است.»

دشت‌هایی تشنه تدبیر

امام جمعه مرکز شهرستان با بیان اینکه در نبود صنعت، بخش کشاورزی نجات‌بخش شهرستان است، گفت: تا کی باید دشت‌ها در حسرت آب‌ تشنه باشند؟

وی از سد خاکی کوهبرد به نمونه‌ای از این پروژه‌ها نام برد و گفت: پروژه‌ای که با بهره‌برداری از آن 350 هکتار از زمین‌های پایین دست آبیاری و باعث اشتغالزایی در بخش کشاورزی می‌شود با وجود پیشرفت 90 درصدی در انتظار اعتبار مانده است.

سد خاکی کوهبرد

 

حجت‌الاسلام سید محمد موحد نیز در دیدار با وزیر نیرو اظهار داشت: بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به ۴ شهر (دهدشت، سوق، چرام و لنده ) تا پایان دولت یکی از مسائل بسیار مهمی است که دولت دوازدهم در سفر به کهگیلویه و بویراحمد برای به بهره برداری رسیدن این پروژه قول مساعد داده بودند.

نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی، افزود: مقرر شد که این مهم از طریق خطوط  انتقال از سد کوثر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در دیدار قبلی با وزیر نیرو، وی دستور اختصاص ۲۰ میلیارد تومان جهت تحرک بیشتر این پروژه را صادر کردند، بیان کرد: متاسفانه نه تنها این مهم عملیاتی نشد بلکه از ۲۲ کیلومتری که آب به شهر دهدشت می رسید تنها ۴ کیلومتر انجام شده که فعلا قرار است لوله آن را تامین کنند و این موضوع برای بنده بعنوان نماینده مردم قابل قبول نیست و باید عملیاتی شود.

حجت‌الاسلام موحد گفت: با توجه به صحبت با مسئولان قرارگاه خاتم  و این میزان اعتباری که در نظر گرفته شده است انتظار می‌رود حداقل آب به سرعت در فاز اول به دهدشت برسد و اگر این مهم پیگیری نشود به نتیجه نمی‌رسیم.

موحد مشکلات  اعتباری و معارضات محلی را بزرگ‌ترین مانع اجرای این پروژه برشمرد و افزود: خواستار واگذاری این پروژه به آبفا هستیم تا شاهد تسریع در پیشرفت پروژه باشیم چرا که آب و فاضلاب تجربه اجرای  چنین پروژه‌هایی را دارد و بنظر میرسد با توجه به سیاست‌های فنی تغییر کارفرما مناسبتر بوده و تمرکز شرکت منابع آب بر روی پروژه های اصلی را سبب خواهد شد.

انتظار 14 ساله زمین‌ها برای آبیاری

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نزدیک به ۱۴ سال از عملیات کلنگ‌زنی پروژه آب کشاوری دهدشت غربی می‌گذرد و تنها ۲۴ درصد پیشرفت دارد، گفت: از نخستین روزهای آغاز کار نمایندگی‌ام در این دوره پیگیر این پروژه بوده‌ام و بارها با مسئولین قرارگاه و نمایندگی جهاد نصر کرمانشاه نشست های مختلفی برگزار شد.

 

موحد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه احداث سد آبریز می‌تواند بارقه امیدی در حوزه کهگیلویه و منطقه جنوب باشد، اظهار داشت: به گفته مسئولان  و کارشناسان وزارت نیرو دو ویژگی کیفیت آب که می‌توان از آن به عنوان آب معدنی استفاده کرد و اینکه خروجی آب با دهانه سد کمتر از ۲ کیلومتر فاصله دارد یک وضعیت استثنائی است.

نماینده مردم تاکید کرد: بدون شک احداث این سد یکی از راه‌های برون رفت چرام و کهگیلویه از وضعیت فعلی و ایجاد اشتغال پایدار است.

موحد گفت: انتظار داریم وزیر نیرو دستور ویژه را در خصوص دریافت ماده ۲۳ برای این پروژه را صادر کنند.

وی با اشاره به برگزاری دیدارهای مختلف با معاون اول رئیس جمهور، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و مجموعه وزارت نیرو برای رفع مشکل این پروژه، بیان کرد: به دنبال پیگیری ماده ۵۶ و مشارکت بانکها  نیز بودیم.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در این دیدار خطاب به تیم زیر مجموعه خود که در جلسه حضور داشتند خواستار تهیه و ارائه گزارش توجیهی برای ضرورت کار به دکتر نوبخت رئیس برنامه و بودجه کشور شد و عنوان کرد: تمام تلاش خود را به کار بگیرید که تا پایان دولت عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

این در حالی است که با توجه به پایان دولت حتی سخن از آغاز عملیات یک پروژه چیزی جز وعده نشدنی و گول زدن افکار عمومی نیست.

به هر حال شعار دولت در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و تعریف نشدن پروژه جدید هم روی زمین ماند آنچه مسلم است کهگیلویه سال‌هاست از محرومیت تاریخی رنج می‌برد و طلسم توسعه هرگز شکسته نمی‌شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.