تاریخ انتشار:۱۱:۲۵ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
عصر دنا: زکات به عنوان یک فریضه دینی در جامعه اسلامی مورد غفلت واقع شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

زکات از فرایض دینی و مورد تأکید در قرآن است. این واجب الهی در همه ادیان بوده و از ضروریات اسلام به شمار می‌رفت.

در باب اهمیت ادای فریضه زکات همین بس که 59 بار در قرآن کریم از آن نام برده شده است و از ویژگی‌های مؤمن بعد از خواندن نماز عمل به این فریضه واجب است.

در اقتصاد اسلامی زکات از جمله پنج منبع اصلی اقتصاد به شمار می‌رود و لازم است مسؤولان و متولیان امر نسبت به فرهنگ سازی هر چه بیشتر تلاش کنند.

اما به نظر می‌رسد پرداخت زکات آن طور که باید مورد توجه مودیان در کهگیلویه نیست و بهره‌برداران کشاورزی کمتر نسبت به آن اهتمام دارند.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر با تبیین فضایل فریضه زکات تصریح کرد:  این واجب الهی آنطور که باید در جامعه نهادینه نشده است.

امام جمعه شهرستان کهگیلویه گفت: می‌طلبد در حکومت اسلامی و شیعی نظام دینی تبلیغ زکات بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کارشناسان پهنه کشاورزی تبلیغ زکات را تکلیف شرعی خود بدانند و در کنار دیگر فعالیت تخصصی به این مهم نیز بپردازند.

*تشویق دهیاران به ترویج زکات

رئیس شورای زکات کهگیلویه افزود: مبلغان دینی در ماه مبارک رمضان تبلیغ زکات را در دستور کار قرار دهند و دهیاران اهتمام داشته باشند.

وی از فرماندار خواست برای ترغیب فعالان عرصه زکات دهیارانی که بیشترین فعالیت را در جمع آوری زکات داشته باشند مورد تشویق اعتباری دهیاری قرار دهد.

وحدانی فر افزود: این مسئولیت ها می روند برای خدا کار کنید اعمال باقی می مانند.

وی همچنین ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای بهره گیری از فضایل و تقرب به درگاه الهی دانست.

*جایگاه مغفول مانده زکات در جامعه

دارا کریمی‌نژاد نیز با تحلیل جامعه‌شناسی نقش زکات در اقتصاد اسلامی اظهار داشت: اقتصاد اسلامی مبتنی بر زکات است و آوردن 59 بار زکات در 9 سوره قرآن مؤید این است که این فریضه برای توسعه مهم است.

فرماندار کهگیلویه گفت: شاید یکی از عوامل ضعف در ترویج فرهنگ زکات به این برمی‌گردد که کمیته امداد متولی جمع‌آوری است زیرا این نهاد حمایتی است و در نگاه مردم صرفا جمع‌آوری برای کمک به نیازمندان تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزش و جایگاه دینی و تکلیف شرعی زکات در این جا مغفول واقع شده است، افزود: حوزه و دانشگاه در تبیین زکات و اقتصاد اسلامی نقش مهمی دارند.

*جمع آوری 16 میلیارد زکوات

سید عبدالخالق آرامش‌دوست نیز با اشاره به اینکه سال گذشته 16 میلیارد ریال زکوات در شهرستان جمع‌آوری شد، افزود: ستاد زکات برای تحقق برنامه‌ها هدفگذاری سالانه در نظر گرفته است.

مدیر کمیته امداد دهدشت تصریح کرد: برنامه سه ماهه اول و دوم امسال تمرکز برای جمع‌آوری زکات است به همین منظور 2هزار کیسه آماده شده و آماده توزیع است.

*سایه بی‌بارانی بر سر مزارع کهگیلویه

در حالی که شورای زکات برعملیاتی شدن برنامه‌ها و افزایش میزان زکات در سال جاری تأکید دارد، اما مدیر جهاد کشاورزی می‌گوید شرایط جوی نامطلوب آینده روشنی را پیش پای کشاورزان قرار نداده است.

حکمت نریمانی اضافه کرد: با توجه به اینکه 90 درصد کشت شهرستان دیم بوده کمبود بارندگی‌ها باعث شده افت شدید عملکرد در سال زراعی دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه شرایط خشکسالی 100 درصدی است، گفت: بسیایر زا مزارع قابل نمی‌تواند برداشت باشد.

این مسؤول افزود: در حالی که سال گذشته 28 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شد امسال پیش‌بینی می‌شود تنها هشت تا 10 هزار تن خرید شود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.