تاریخ انتشار:۰۹:۲۲ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
عصر دنا: رئیس اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که ورود به مناطق حفاظت شده در این استان ممنوع و پیگیرد قانونی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

پی انتشار عکس و فیلمی که در فضای مجازی مبنی بر ادعای حمله پلنگ به چوپان در مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست استان دست به دست می شد, اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، شرط ورود به مناطق حفاظت شده را مستلزم تحصیل پروانه یا اجازه از سازمان دانست و اظهارداشت: مطابق با دستورالعمل ورود به مناطق حفاظت شده در بند الف ماده 3 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، عبور و توقف در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی ممنوع می باشد.

هادی سینایی گفت: مطابق ماده 8 آئین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، تعلیف احشام در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی ممنوع بوده و در صورت ورود غیر قانونی به مناطق حفاظت شده و پارک ملی ، مسئولیت هرگونه مواجه شدن با حیوانات وحشی متوجه فرد خواهد بود.

وی افزود: پلنگ‌ از خانواده گربه‌سانان و بسیار منزوی می باشد، مثل بیشتر گربه‌سانان دیگر زندگی انفرادی دارد و فقط در فصل جفت‌گیری کنار هم هستند، آنها قلمرویی را برای خود مشخص کرده و به شدت برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

سینایی گفت: خوشبختانه در دنا هم قلمرو و هم سفره غذایی این گربه سان که شامل گراز، تشی و سنجاب است به وفوروجود دارد و این گربه سان منزوی، بدلیل افزایش قدرت بینایی در نور ملایم و کم ،اغلب شب ها را برای شکار خود انتخاب نموده و در روز خیلی کم خود نمایی می کند و اغلب در حال استراحت است.

وی افزود: پلنگ ها با از بین بُردن حیوانات ضعیف و پیر در بهتر کردن نسل طعمه ها از نظر ژنتیک نقش بسیار مهمی دارند.

رئیس اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پلنگ همیشه یک گام از آدمی جلوتر است و به ندرت می توان او را در طبیعت یافت و به کمتر کسی اجازه می دهد که او را مشاهده کند، بیشتر درگیری هایی که بین آدمی و پلنگ رخ داده به خاطر دخالت آدمی در زندگی پلنگ بوده است و عکس العمل پلنگ بیشتر جنبه تدافعی دارد.

 در روز پانزدهم فروردین ماه در برخی رسانه ها و فضای مجازی تصویر و فیلمی منتشر شد که خبر از حمله یک قلاده پلنگ به چوپانی در شهرستان دنا داشت.

بنابراین گزارش ، دهیار روستای «سرتنگ رواق» از حمله پلنگ به مردی ۳۶ ساله در ارتفاعات این روستا در بخش «پاتاوه» از توابع شهرستان دنا خبر داد.
 
«غفار پریان نژاد» در گفت و گو با خبرنگاران، از حمله یک قلاده پلنگ به مردی ۳۶ ساله خبر داد و افزود: بنا بر گزارش واصله حدود ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه عصر شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۰ یک جوان که دام خود را برای چرا به ارتفاعات روستا برده بود با یک قلاده پلنگ مواجه شده که پس از حمله به دام‌ها و تلف کردن یکی از دام‌ها، مورد حمله پلنگ قرار گرفته است.
 
وی گفت: مصدوم پس از حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی توسط حدود ۱۰ نفر از اهالی روستا به نزدیک روستا منتقل و سپس با خودرو شخصی به بهداری بخش پاتاوه انتقال داده شد که پس از اقدامات اولیه بلافاصله به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج اعزام شد.
 
دهیار روستای سرتنگ رواق افزود: فرد مصدوم که از ناحیه دست‌ها و پاهای خود دچار مصدومیت شده هم اکنون در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج بستری هست.
 
پریان نژاد با بیان اینکه در این منطقه پلنگ زیاد شده است، بیان کرد: طی یک سال اخیر حدود پنج مورد پلنگ  به مردم و دام‌های منطقه را داشته ایم.
برچسب ها: هادی سینایی
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.