کد خبر: ۱۶۳۲۲
تاریخ انتشار:۱۳:۳۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
عصر دنا: درحالی که همه اخبار مربوط به مناطق ممنوعه برای سفرهای نوروزی است بسیاری از خود می‌پرسند خوب امسال عید کجا می‌توانیم برویم؛ هرچند همه مسئولان براین نکته تاکید دارند تا بهبود شرایط بهتر است از سفرهای غیرضروری خودداری کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

هرسال از اواسط اسفند همه مشغول برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی خود هستند و تلاش می‌کنند بهترین گزینه را برای تعطیلات خود متناسب با بودجه و امکانات موجود انتخاب کنند اما امسال دومین سال است که همه‌گیری ویروس منحوس در کشورمان این معادله هرساله را برهم زده و به نوعی مقاصد سفرهای نوروزی هموطنان را کمتر از گذشته کرده است.

اما به‌هرحال در این زمینه تمامی مسئولان بهداشت و درمان مثل سال گذشته تأکید دارند هموطنان تا بهبود شرایط از سفرهای غیر ضروری خودداری کرده و مانع از گسترش بیماری کرونا در دیگر نقاط کشور باشند.

هرچند نباید فراموش کنیم که علی‌رغم اعلام مناطق ممنوعه برای سفر در اقصی نقاط کشور با خودروهای شخصی به ظاهر تکلیف روشن شده اما تا امروز هیچ محدودیتی برای ورود مسافران به شهرهای مختلف کشور با استفاده از حمل و نقل عمومی مثل قطار، اتوبوس و هواپیما وجود ندارد و هر فرد ایرانی می‌تواند با استفاده از این امکانات سفر نوروزی خود را انجام دهد.

حالا اگر از این موارد بگذریم همچنان نقاط مبهم بسیاری در این زمینه وجود دارد که بالاخره مسافران نوروزی بارعایت پروتکل‌های بهداشتی بالاخره برای نوروز 1400 به کدام شهرهای کشورمان می‌توانند با خودروی شخصی بار سفر ببندند؟

برای این منظور بد نیست به این نکته توجه داشته باشیم که آب پاکی روی دستان هموطنان ریخته شده چون سفر به تمامی شهرهای قرمز کرونایی کاملاً ممنوع است و براساس اعلام ستاد ملی کرونا هم اکنون اهواز، آبادان، دزفول، شوشتر، ماهشهر، کارون و رامهرمز در استان خوزستان در وضع قرمز کرونایی هستند و هرگونه سفر با خودروی شخصی به این شهرها ممنوع است و پلیس راهور از ورود خودروهای غیرپلاک بومی به این مناطق ممانعت خواهند کرد.

البته این پایان کار نیست چون شهرهای نارنجی هم مشمول ممنوعیت ورود خودروها با پلاک‌های غیربومی تا پایان تعطیلات نوروزی می‌شود که فهرست‌ها این شهرها عبارتند از: ارومیه، اشنویه، خوی، ماکو،   نقده  در استان آذربایجان غربی، شهرضا در استان اصفهان، امیدیه، ایذه، باغ ملک، حمیدیه، شوش، هفتکل،   هندیجان و اندیمشک در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دامغان و شاهرود در استان سمنان، ارسنجان،  زرین دشت،پاسارگارد، گراش، لامرد، خنج و مهر در استان فارس، بندر خمیر در استان هرمزگان، سیرجان در استان کرمان، کهگیلویه و گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد، گرگان در استان گلستان، رودبار و رودسر در استان گیلان، آمل، رامسر و ساری در استان مازندران و خمین در استان مرکزی.

از سوی دیگر با توجه به جابه‌جایی‌های گسترده مردم در بخش‌های مختلف کشورمان مسئولان ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از گسترش بیماری در کشور یا به تعبیری "ایرانگردی ویروس منحوس" در عین ممنوعیت سفر به شهرستان‌های یاد شده برخی از استان‌های گردشگر پذیر نیز به عنوان مناطق ممنوعه برای ورود مسافران نوروز 1400 معرفی شده‌اند که این استان‌ها عبارتند از:  مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، قم، هرمزگان، جزایر کیش و قشم و بوشهر .

با تفاسیر شاید گزینه‌های سفر نوروزی امسال بسیار محدود شده و هموطنان اگر تصمیم به سفر با خودرو شخصی خود گرفته‌اند باید قبل از بستن چمدان‌ها خوب به نقشه نگاه کنند تا مسیرهای خودشان را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که مبادا از خطوط قرمز تعیین شده عبور کرده و مشمول جرایم کرونایی بشوند.

برای این منظور توصیه این است که اطلاعات دقیق مناطق ممنوعه را از پلیس دریافت کرده و درصورتی که در راه رسیدن به مقصد مجاز خودتان شهر یا شهرهای ممنوعه وجود دارد باید این شهرها را با استفاده از مسیرهای مواصلاتی کمربندی پشت سر بگذاریم.

پس پاسخ روشن به این سئوال که نوروز 1400 به کدام شهرها می‌توانیم سفر کنیم این است که اگر نام مقصد شما در اسامی شهرها یا استان‌های یاد شده دیده نمی‌شود با خیال اسوده می‌توانید بار سفر بسته به شرکت اینکه علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراقب خطوط قرمز شهرهای ممنوعه نیز باشید چون بی‌توجهی به این خطوط ممنوعه از 25 اسفند تا 13 فروردین در شهرهای قرمز و نارنجی منجر به صدور قبض جریمه 500 هزار تومانی برای شما خواهد شد؛ هرچند بازهم تأکید براین است که فعلاً سفرهای خود را به تعویق انداخته و تا عادی شدن شرایط از نظر کرونایی قید سفر را زده و به گلگشت‌های محلی بسنده کنید.

به‌هرحال با تمام موارد مطرح شده و اهمیت منتفی کردن سفرهای نوروزی امسال تا عادی شدن شرایط اگر بازهم قصد سفر کرده‌اید فراموش نکنید قوانین فعالیت اصناف در شهرها براساس رنگبندی کرونایی آنها اینگونه است؛  در شهرهای قرمز گروه‌های شغلی 2، 3 و 4 و در شهرهای نارنجی گروه های شغلی 3 و 4 حق فعالیت ندارند.

 فهرست مشاغل گروه دوم

- بوستان‌ها و مراکز تفریحی

- پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازارهای موقت.
بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل

- باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی ، آرایشگاه‌های مردانه

- مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی

- مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی

- مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر

- مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی

- آتلیه و عکاسی

- آژانس مشاور املاک

- خدمات چاپ دیجیتال

- مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی

- قنادی و شیرینی پزی تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشاب.

 فهرست مشاغل گروه  سوم

- مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی

 فهرست مشاغل گروه چهارم

- همایش‌ها، مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی؛

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین