کد خبر: ۱۶۰۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۲۱:۱۵ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
عصر دنا: اهالی روستای سمغان در فصل تابستان و روز‌های سخت کرونایی با انبوه مشکلات متعدد و به دور از بی‌توجهی مسئولان سخت زندگی می‌کنند، آنچنان که گویا فراموش شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش "خبرنگار عصردنا" از دهدشت، روستای سمغان این روز‌ها شرایط مطلوبی ندارد و در بدترین وضعیت خود در طی ۴۰ سال اخیر قرار گرفته است، اهالی روستای سمغان از حداقل‌ترین امکانات عمومی و رفاهی که حق و حقوق هر شهروند ایرانی است محروم بوده و هیچگونه فریادرسی ندارند و علیرغم پیگیری‌های مکرر و مستمر خود به تمامی ادارات شهرستان و اعتراض به وضعیت موجود، اما تا امروز هیچگونه توجهی به مطالبات و خواسته‌های بحق اهالی این منطقه نشده و آن‌ها از ادامه این روند به شدت گلایه‌مند هستند.

روستای سمغان در فاصله کمتر از یک‌کیلومتر و در واقع چسبیده به شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار گرفته است، این منطقه به دلیل فاصله بسیار اندکش با شهر دهدشت از یک‌سو و از سویی دیگر بخاطر امنیت و آرامشی که دارد مورد توجه مردم قرار گرفته و روز به روز بر جمعیت این روستا افزوده می‌شود آنچنان که این منطقه در حال حاضر بیش از ۴ هزار خانوار جمعیت دارد.

پس از آغاز به کار شورای پنجم شهر دهدشت بخاطر فاصله اندک این روستا با شهر و خدمات‌دهی بهتر و مطلوبتر به اهالی این منطقه تصمیم گرفته شد که این روستا به شهر دهدشت ملحق شده و پس از آن سمغان همانند دیگر مناطق شهر دهدشت محسوب شود، با انجام چنین تصمیمی سمغان دیگر نباید شورای اسلامی و دهیار داشته باشد و در واقع در حال حاضر نیز سمغان شورای اسلامی روستا و دهیاری ندارد، اما تا به امروز هیچ خبری از الحاق شدن سمغان به شهر دهدشت نیست و نیز مشخص نیست این تصمیم در چه زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد، گویی سمغان منطقه‌ای است که در هیچ نقطه جغرافیایی قرار نگرفته است و محل زندگی اهالی این منطقه هیچگونه هویت مشخصی ندارد! نکته‌ای بسیار عجیب و تعجب‌آور که در هیچ جای دنیا همانندی ندارد؟

اسماعیل احمدی منفرد یکی از اهالی روستای سمغان در خصوص انبوه مشکلات روستا به خبرنگار عصردنا گفت: هرچقدر که دلت بخواهد سمغان مشکلات دارد، از نبود جدول‌کشی فاضلاب و قطعی مکرر آب تا تراکم انبوه زباله‌ها و عدم آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه و عدم دسترسی به اینترنت و از همه مهمتر خاکی بودن کوچه‌ها و معابر و نیز عدم آسفالت معابر این منطقه.

وی گفت: برای ساخت و ساز مسکن در روستای سمغان و گرفتن پروانه کار تمامی هزینه‌ها به ادارات مربوطه اعم از بنیاد مسکن و شهرداری و نیز ادارات توزیع نیروی برق و آب‌و‌فاضلاب و شرکت گاز را به طور کامل پرداخت می‌کنیم، اما این ادارات هیچگونه خدماتی به ما نمی‌دهند.

احمدی‌منفرد با اشاره به شرایط بیماری کرونا در این ایام، عنوان کرد: بسیاری از کوچه‌های سمغان از داشتن جدول فاضلاب محروم هستند و فاضلاب منازل به داخل کوچه‌ها هدایت می‌شوند و بچه‌ها و کودکان روزانه در همین آب‌های کثیف بازی کرده و از لحاظ سلامتی و بهداشتی کاملأ در معرض خطر هستند.
گزارش «عصر دنا» از منطقه‌ای فراموش شده با ۴۰ هزار خانوار در قلب کهگیلویه/ اهالی «سمغان» در بی‌توجهی مسئولان با انبوه مشکلات زندگی می‌کنند+ عکس و فیلم

وی افزود: بخاطر نبود جداول فاضلاب در روستای سمغان و هدایت فاضلاب منازل به داخل کوچه‌ها، بوی بسیار بد آن مشمئزکننده و غیرقابل تحمل است و سلامتی تک‌تک اهالی را تهدید می‌کند، چون روستای سمغان دهیار ندارد که چنین مشکلاتی را پیگیری کند در این خصوص بار‌ها به فرمانداری و اداره بنیاد مسکن شهرستان مراجعه کردیم، اما اصلأ جواب قابل قبولی دریافت نکردیم و همچنان در این روز‌های کرونایی سلامتی هزاران نفر از اهالی سمغان در حالت خطر است.

بیت‌الله صفایی یکی دیگری از اهالی روستای سمغان درباره مشکلات روستا به خبرنگار عصردنا گفت: ساخت و ساز در روستای سمغان و جمعیت این روستا در طی ۳ سال اخیر چندین برابر شده است، اما باوجود آنکه بیشتر خانه‌های ساخته شده در منطقه نوساز این روستا بیشتر چندطبقه است، ولی کوچه‌ها و خیابان‌های مناطق نوساز همه خاکی بوده و حتی یک‌مترمربع هم آسفالت نشده است و خاکی بودن کوچه‌ها به خصوص در فصل بارش همیشه برای ما دردسرساز است.

وی افزود: الان حتی دورافتاده‌ترین مناطق و روستا‌های این استان از نعمت آسفالت برخوردار بوده و کمتر نقطه‌ای وجود دارد که هنوز آسفالت نشده است، سمغان چسبیده به دهدشت است، اما چرا مناطق نوساز این روستا را آسفالت نمی‌کنند؟ در حال حاضر فقط کوچه‌ها و معابر بخش قدیم این روستا آسفالت شده و همین آسفالت هم دیگر کیفیت خوبی ندارد.

صفایی به قطعی مکرر آب روستای سمغان اشاره کرد و گفت: تا به یاد دارم همیشه روستای سمغان در تمام فصول سال دچار قطعی آب است و هروقت هم که به این روند قطعی و بی‌آبی اعتراض کردیم مدیران آبفای روستایی فقط وعده دادند که مشکل آن را حل می‌کنند، الان فصل تابستان است هوا بسیار گرم و شرجی است و بیماری کرونا هم شیوع پیدا کرده است پس نیاز روستاییان به آب شرب بسیار ضروری است، بیشتر اهالی این روستا از کولر‌های آبی استفاده می‌کنند و مصارف دیگری از قبیل استحمام و شست‌شو نیز دارند، اما این روند کم‌آبی و قطعی آب هنوز حل نشده است، روستای سمغان چسبیده به شهر دهدشت است و نباید مشکل قطعی آب داشته باشند، اما خدا گواه است اداره آب و فاضلاب هیچگونه خدماتی به ما نمی‌دهد.
 


وی در ادامه گفت: در طول روز که آب شرب روستای سمغان همیشه قطع است و بیشتر اوقات ساعت ۳ بامداد تا ۶ صبح آب وصل می‌شود، ناچار هستیم شب‌ها بیدار بمانیم تا بتوانیم آب مورد نیاز خود را در تانکر‌ها ذخیره کنیم، فصل تابستان است و هوا گرم است، مسئولان کی می‌خواهند چاره‌اندیشی کنند و به فکر ما مردم روستای سمغان باشند؟

محمد مؤمنی‌خواه دیگر اهالی روستای سمغان درباره عدم آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه به خبرنگار عصردنا گفت: اپراتور‌های موبایلی از جمله همراه‌اول، ایرانسل و رایتل در روستای سمغان آنتن‌دهی ندارند و بیشتر اوقات برای یک تماس کوتاه باید از منزل خارج شده و تغییر مکان بدهیم تا شاید بتوانیم یک تماس ساده بگیریم.

وی گفت: استفاده از اینترنت موبایل در روستای سمغان امکانپذیر نیست و برای دانلود یک فایل باید به دهدشت بیاییم تا بلکه بتوانیم از اینترنت استفاده کنیم، این در حالیست که آنتن‌دهی اپراتور‌های موبایلی و نیز استفاده از اینترنت آن حتی در دورافتاده‌ترین نقاط روستایی در این کشور به راحتی امکانپذیر است، اما در روستای سمغان که چسبیده به شهر دهدشت بوده و در یک دشت کاملأ صاف و بدون از هرگونه پستی و بلندی واقع شده امکانپذیر نیست، به راستی مشکل عدم آنتن‌دهی اپراتور‌های تلفن همرا در روستای سمغان چیست و بالاخره کی قرار است حل بشود؟

دیگر اهالی روستای سمغان از انبوه بسیار زیاد زباله‌ها و نیز بوی بسیار بد آن گلایه‌مند بودند و در این باره گفتند: انبوه زباله‌ها و بوی بسیار متعفن آن دیگر ما را به ستوه آوردند و هیچ فریادرسی نداریم و مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر دهدشت اصلأ به ما فکر نمی‌کنند و ما را به حساب نمی‌آورند.

احمدی در این باره به خبرنگار عصردنا گفت: در کوچه‌ها و گوشه و کنار روستا که تردد کنیم انبوهی از زباله‌های رهاشده را می‌بینیم، هرجایی که زمین خالی باشد و یا خانه‌ای نیمه‌کاره باشد اهالی روستا به ناچار زباله‌های خود را در آن مکان رها می‌کنند.

وی افزود: برخی از اهالی روستا که خودرو دارند به ناچار زباله‌های خود را از روستا بیرون برده و به فاصله کمی تا ورودی روستا در مکانی که انبوه زباله‌ها در آن جا رهاشده، می‌برند و برخی دیگر از روی ناچاری زباله‌های خود را در داخل روستا و یا حاشیه روستا رها می‌کنند، الان که فصل تابستان است و هوا گرم است بوی بد زباله‌ها بسیار سرسام‌آور، غیرقابل تحمل و برای سلامتی خیلی خطرناک است، انبوه زباله‌های رهاشده محل جمع‌آوری حیواناتی از قبیل سگ‌ها و گربه‌هاست و با پاره کردن کیسه‌های زباله چهره روستای سمغان بیش از پیش زننده شده است.


این فرد از اهالی روستای سمغان گفت: قبلأ هفته‌ای یکبار یکی از خودرو‌های شهرداری دهدشت تمامی زباله‌های روستا را جمع‌آوری می‌کرد، اما الان چندین ماه است که حتی ماهی یکبار هم زباله‌های روستا را جمع‌آوری نمی‌کنند و هرجایی و هرنقطه‌ای از روستا را که نگاه کنیم تصویر ناپسندی از زباله‌های رهاشده و بدبو را می‌بینیم و ما بیش از ۴ هزار خانوار اهالی سمغان در چنین شرایط هشدار دهنده‌ای زندگی می‌کنیم و به هر اداره و مدیری که مراجعه می‌کنیم در جواب به ما می‌گویند شما اهالی روستای سمغان انگار فراموش شدید و هر کس مسئولیت خود را به دیگری واگذار می‌کند.

برپایه این گزارش، باوجود پیگیری‌های فراوان و مستمر "خبرنگار عصردنا" در دهدشت، اما هیچ یک از مسئولان شهرستان کهگیلویه در این باره حاضر به پاسخگویی نشدند.

مشکلات روستای سمغان، مواردی بسیار عادی بوده و قابل حل‌شدن هستند و آنطور نیست که حل آن‌ها امکانپذیر نباشد، مطالبه این مشکلات از سوی مردم و رفع این مشکلات توسط مدیران ادارات مربوطه کاملأ بحق است و ضرورت دارد که این مشکلات در کوتاه‌ترین زمان حل شود به این شرط که حل این مشکلات توسط مدیران کاملأ جدی گرفته شده و نبود اعتبارات و بودجه‌های لازم را بهانه انجام ندادن کار نکنند و می‌طلبد فرماندار شهرستان کهگیلویه به عنوان مقام عالی دولت در این شهرستان در اسرع وقت پس از انتشار این خبر مدیران را پای کار آورده و مطالبات بحق اهالی سمغان را برآورده کرده و پاسخ دهد.

بر پایه گزارش میدانی خبرنگار عصردنا از شرایط موجود زندگی اهالی روستای سمغان، زنگ خطر سلامتی در این روستا به صدا درآمده است، کودکان و بچه‌های کوچک در معرض خطر بیماری‌های واگیردار بوده، افراد نوجوان و جوان در معرض بیماری‌های روحی روانی قرار گرفته و افراد میانسال و سالخورده نیز در معرض بیماری‌های پوستی و تنفسی قرار دارند، حداقل‌ترین شرایط و امکانات برای اهالی این روستا مهیا نشده است و گلایه و اعتراض اهالی این روستا برای رفع مشکلات موجود از سوی هیچ مدیری شنیده نمی‌شود.


برپایه این گزارش، گویا روستای سمغان و اهالی این روستای بزرگ در هیچ نقطه جغرافیایی قرار نگرفته و اصلأ وجود خارجی ندارند! پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی "عصردنا" براساس رسالت واقعی خود که همانا انعکاس صدای مردم و بیان درد‌ها و مشکلات آحاد جامعه است به این موضوع ورود کرده و مسئولان شهرستانی، استانی و کشوری را از وضعیت آسفناک موجود آگاه کرده تا بلکه گوشه‌ای از مشکلات موجود اهالی شریف روستای سمغان حل شده و هرچه زودتر تکلیف الحاق‌شدن این روستا به شهر دهدشت مشخص و معلوم شود.
 
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
همه بفکر جیب خودشون هستن کی ب کیه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین