تاریخ انتشار:۰۹:۰۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۹
عصر دنا: یکی از مهمترین جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد پارک جنگلی یاسوج؛ است اما ظرف سالیان اخیر آن گونه که شایسته مردم این دیار بوده، در این پارک هیچ خبری از توسعه زیرساخت ها، ساخت مجتمع گردشگری، رفاهی و خدماتی نبوده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا؛ پارک بکر و طبیعی جنگلی یاسوج در حاشیه شمالی شهر توریستی یاسوج با پوشش درختانی مانند بلوط، زالزالک و کیکم وحشی و آب و هوایی معتدل دارد و پس از آبشار این شهر، این پارک جذاب، دومین مکان مورد علاقه گردشگران محسوب می شود.

طرح ساخت این پارک کش و قوس های فراوانی را پشت سر گذاشته است و بارها بر سر این پارک چانه زنی هایی از سوی شرکت نفت، مسئولان شهرداری، منابع طبیعی و دیگر دستگاه ها صورت گرفته و هریک خواب هایی برای این پارک دیده اند اما هیچ کدام عملیاتی نشده است.

از مساحت ۹۳۰ هکتاری پارک جنگلی یاسوج تاکنون ۷۵ هکتار قابلیت تغییر کاربری و سرمایه گذاری پیدا کرده و بر اساس تفاهم نامه‌ای، وزارت نفت آمادگی دارد تا در این منطقه یک مجتمع تفریحی، رفاهی و خدماتی ایجاد کند.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان موافقت کرده که ۷۵ هکتار از پارک جنگلی یاسوج را برای انجام سرمایه گذاری به مدت ۳۰ سال در اختیار وزارت نفت قرار دهد.

توسعه این ظرفیت خفته تا حدود زیادی می تواند به بخش های مختلف استان از جمله ایجاد اشتغال پایدار، گردشگری، درآمدزایی و دیگر موارد رونق ببخشد، ولی همچنان در سایه بی توجهی قرار گرفته است.

امسال بنا به شعار سال «جهش تولید» و تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی که پیش نیاز توسعه دیگر امور است، گویا مسئولان با جدیت و همیت بیشتری پای کار آمده اند و از ایجاد تله کابین توسط گردشگری گرفته تا سه نسخه شفابخش شهردار برای پارک جنگلی یاسوج، بوی رونق در این منطقه به مشام می رسد.

عملیات تله کابین یاسوج در مسیری به طول ۱۵۰۰متر حدفاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر پیش بینی و طراحی شده است این درحالی است که آغاز مطالعات این طرح از سال ۸۶ آغاز بوده است.

این طرح گردشگری که عملیات اجرایی آن با حضور مسئولان استانی در سال ۹۲ آغاز شد قرار بود کمتر از یک سال به بهره برداری برسد و به گفته مسئولان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد میزان اشتغالزایی این مجتمع فرهنگی و گردشگری در آن زمان حدود ۳۰۰ بوده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: با توجه به پیگیری های انجام شده پیش بینی می شود تله کابین یاسوج تابستان سال ۹۹ برای خدمات دهی به هم استانی ها، گردشگران و مسافران به بهره برداری برسد.

مجید صفایی اظهار داشت: روند اجرایی ساخت تله کابین یاسوج سرعت می‌گیرد و تکمیل آن یکی از اولویت های اصلی این اداره کل بوده و پیگیری های این طرح در سطح ملی انجام شده است و به زودی شاهد تکمیل و بهره برداری آن خواهیم بود

وی تصریح کرد: هم اینک ۲۰۰ میلیارد ریال به ساخت تله کابین در منطقه گردشگری آبشار یاسوج اختصاص یافته و اعتبار مذکور از محل صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده است.

صفایی عنوان کرد: ادامه عملیات این طرح پس از حدود هشت سال راکد بودن، با حمایت مسئولان استانی و کشوری دوباره در دستور کار قرار گرفته است و با افتتاح آن شاهد رونق هرچه بیشتر گردشگری و اقتصادی استان خواهیم بود.

شهردار یاسوج نیز با اشاره به اجرای پروژه های مهم خدمات رسانی به پارک جنگلی، گفت: در قالب این طرح آب رسانی، گازرسانی و توسعه شبکه برق و روشنایی در پارک جنگلی یاسوج انجام خواهد شد.

نستهن مقدم افزود: در حوزه روشنایی از طریق ۲۰ پروژکتور کم مصرف، بهره مند از تکنولوژی روز دنیا و تولید داخل به کار برده می شود که ۳۵ هکتار از منطقه به شکل مستقیم و ۱۰ هکتار به شکل غیرمستقیم در قالب فاز دوم روشنایی منطقه زیر پوشش قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: برای این پروژه ۲۰ میلیارد ریال هزینه خواهد شد، در فاز اول این پروژه نیز در سال ۹۷ روشنایی منطقه با بهره گیری از پوشش ۳۵ هکتاری روشنایی اجرا شد که با بهره برداری از پروژه جدید، اراضی تحت پوشش مستقیم روشنایی به ۷۰ هکتار خواهد رسید.

شهردار یاسوج همچنین با اشاره به اینکه ارتقای زیرساخت‌ها می‌تواند عامل مؤثری در افزایش امنیت و رضایت گردشگران حاضر در منطقه باشد، تاکید کرد: عملیات گاز رسانی و توسعه شبکه آب با استفاده از انتقال آب از طریق پمپاژ به منبع نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی برای این طرح های آبرسانی و گاز رسانی نیز ۳۰ میلیارد ریال هزینه خواهد شد و اجرای لوله گذاری و تأسیسات آب رسانی به طول ۵ کیلومتر و خط انتقال گاز به طول ۱.۵کیلومتر هم اکنون در دست اجراست و در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

شهرداری یاسوج تاکید کرد: در اجرای این طرح ها و طرح هایی که اردیبهشت ۹۷ در پارک جنگلی به بهره برداری رسید، هیچگونه تخریب زیست محیطی اعم از قطع یک شاخه درخت صورت نگرفته است.

مقدم تصریح کرد: طرح جامع گردشگری پارک جنگلی و آبشار نیز بزودی برای طرح و تصویب به کارگروه گردشگری استان ارسال خواهد شد که بزودی از جزئیات و مزایای این طرح نیز رونمایی خواهد شد.

به گفته شهردار پارک طبیعی جنگلی یاسوج به مساحت بیش از ۹۳۰ هکتار پیش از این، فاقد زیرساخت‌های مختلف از جمله آب آشامیدنی، روشنایی و گاز بود و امکان حضور خانواده ها و گردشگران در این محیط فراهم نبود اما ظرف دو سال گذشته تاکنون با تعریف و با بهره برداری از پروژه های برق، آب و گاز فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری در این پارک رقم خواهد زد.

سال ۹۷ واگذاری پارک جنگلی یاسوج به شرکت نفت برای ساخت مجتمع تفریحی واکنش‌هایی در پی داشت و برخی اعضای شورای شهر یاسوج، مخالفت خود را با اجرای چنین طرحی اعلام کردند اما برخی دیگر از مسئولان معتقد بودند چنین طرحی سبب رونق صنعت گردشگری استان خواهد شد.

مدیریت پارک جنگلی یاسوج در سفر رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت دهم به کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۸۹ به شهرداری یاسوج واگذار شد، این در حالی است که تا قبل از آن زیر نظر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بود.

تاکنون ۳۰ میلیارد ریال توسط شهرداری یاسوج در پارک جنگلی این شهر سرمایه گذاری شده است.

منبع: ایرنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.