کد خبر: ۱۵۸۲۰
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار:۰۷:۴۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
عصر دنا گزارش می‌دهد؛
عصر دنا: تایید اعتبارنامه؛ سدی که جلوی تکیه زدن غلامرضا تاجگردون، بر صندلی سبز مجلس ایستاده است. علاوه بر مسیری که در حالت عادی تایید اعتبارنامه یک نماینده باید در مجلس طی کند، بررسی اعتبارنامه تاجگردون همراه با حاشیه‌های فراوانی بوده است که در این گزارش به جوانب مختلف آن می‌پردازیم.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا_اسماعیل والی؛ رد یا تایید اعتبارنامه تاجگردون به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های بررسی اعتبارنامه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است. از یک طرف مخالفان با مستنداتی که از تخلفات تاجگردون دارند، تاکید بر رد اعتبارنامه دارند و از طرف دیگر تاجگردون سعی می‌کند، خود را به عنوان یک چهره محبوب در میان مردم منطقه نشان دهد که حامی محرومین بوده و تخلف خود را تنها خدمت به مردم منطقه جلوه دهد و از این طریق مشروعیت لازم برای تایید اعتبارنامه را کسب کند.

افتتاحییه جنجالی ستاد انتخابات

هفته آخر بهمن 98 است و کاندیدا‌های نمایندگی مجلس یازدهم درگیر تبلیغات انتخاباتی هستند که پخش کلیپی از جشن افتتاحیه ستاد انتخاباتی تاجگردون، کاندیدای حوزه انتخاباتی گچساران و باشت برای مجلس یازدهم در فضای مجازی حاشیه‌ساز می‌شود.

تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت در دو مجلس نهم و دهم، در مرحله تایید صلاحیت‌ کاندیداهای مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان ابتدا رد صلاحیت و بعد با رایزنی توانسته بود صلاحیت خود را از این شورا کسب کند. بعد از این تایید صلاحیت حاشیه‌ساز که منتقدان زیادی هم داشت، جشن افتتاحیه ستاد تاجگردون در شروع تبلیغات انتخاباتی موجی از انتقادات را از سوی کاربران فضای مجازی و حتی دیگر کاندیداهای مجلس از حوزه‌های دیگر روانه وی ساخت.

افتتاحییه ستاد تاجگردون همچون جشن بزرگی بود که برخی آن را با کارناوال عروسی مقایسه می‌کردند. در این جشن که به صورت حرفه‌ای تصویربرداری شده و از کوادکوپتر برای فیلمبرداری هوایی استفاده شده بود، خوانندگان ترک‌زبان و لرزبان به نوازندگی و خوانندگی پرداختند، نورافشانی و آتش‌بازی گسترده صورت گرفت و تاجگردون با حرکاتی عجیب به ابراز احساسات طرفداران خود واکنش نشان می‌داد. در همین حین ترافیک سنگینی هم در خیابان کناری محل برگزاری جشن افتتاحیه ایجاد شده بود و رفت و آمد ماشین‌ها و مردم به کندی صورت می‌گرفت.

معترضان به اعتبارنامه

اولین زمزمه‌های اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون در همین ایام تبلیغات انتخابات به گوش رسید. مالک شریعتی کاندیدای جوان شهر تهران در ایام تبلیغات انتخاباتی با نوشتن توییتی این وعده را داد که در صورت راهیابی خود و تاجگردون به مجلس یازدهم، با توجه به تخلفات تاجگردون در دوران نمایندگی در مجلس دهم نسبت به اعتبارنامه وی معترض خواهد شد.

این نماینده جوان که اکنون به عنوان منتخب شهر تهران به مجلس یازدهم راه پیدا کرده است بعد از افتتاحیه مجلس و تشکیل شعبه‌های رسیدگی کننده به اعتبارنامه‌های منتخبین، وعده خود را عملی ساخت و نسبت به اعتبارنامه تاجگردون به صورت رسمی اعتراض کرد.

شریعتی در این مسیر تنها نبود و علی خضریان، مجتبی رضاخواه، احمد نادری، اقبال شاکری و سید نظام‌الدین موسوی از دیگر نمایندگان تهران نیز به همراه او متن نامه اعتراض را امضا کرده بودند. علیرضا زاکانی نماینده مردم قم، علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک و روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز که عنوان جوانترین نماینده مجلس یازدهم را هم در اختیار دارد، نیز در نامه‌ای دیگر نسبت به اعتبارنامه تاجگردون اعتراض کردند.

هشتگ تاجگردونیسم؛ متن و حاشیه‌های بررسی یک اعتبارنامه

هشتگ تاجگردونیسم؛ متن و حاشیه‌های بررسی یک اعتبارنامه

اقدام تلافی‌جویانه تاجگردون

تاجگردون بعد از آنکه با اعتراض تعدادی از نمایندگان نسبت به اعتبارنامه‌خود مواجه شد در واکنشی عجولانه در پی تلافی‌جویی برآمد و نسبت به اعتبارنامه 7 تن از نمایندگان مجلس از جمله محمدباقر قالیباف و علیرضا زاکانی اعتراض کرد. البته این اعتراض به فاصله چند ساعت پس گرفته شد و طرفداران تاجگردون این کار را به حساب بزرگ‌منشی تاجگردون گذاشتند.

البته برخی معتقدند که تاجگردون از آنجا که مدارکی علیه نمایندگانی که به اعتبارنامه آنها اعتراض کرده نداشته، اعتراض خود را پس گرفته است. مطابق ماده 28 آیین‌نامه مجلس به همراه اعتراض به اعتبارنامه نمایندگان باید اسناد و مدارک تخلفات نماینده مورد نظر پیوست شود.

تهدید نمایندگان معترض

چند تن از نمایندگان مجلس از جمله شریعتی، نادری و رضاخواه از دریافت پیامک‌های تهدید آمیز خبر دادند و گفتند که برخی از این پیامک‌ها از پیش شماره 917 ارسال شده است و تهدید شده‌اند که از اعتراض نسبت به اعتبارنامه تاجگردون پشیمان خواهند شد و و پیامک دهندگان نوشته‌اند که با برنو پشت سر تاجگردون هستند.

بعد از اعلام این نمایندگان مبنی بر تهدید شدن، تاجگردون در یادداشتی کوتاه که تصویر آن توسط یکی از اکانت‌های مجازی حامی وی منتشر شد، نوشت: «برخی از نمایندگان محترم که نسبت به اعتبارنامه اینجانب معترض هستند، مدعی‌ هستند توسط همشهریان اینجانب تهدید شده‌اند، خواستم عرض کنم؛ حتما همشهریان عزیز و دوستان خوب من این نوع روش‌ها را نخواهند رفت و این نوع موضوعات مهم طی مراحل قانونی دارد و انشاالله رفع خواهد شد.»

هشتگ تاجگردونیسم؛ متن و حاشیه‌های بررسی یک اعتبارنامه

تخلف در شعبه رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان با ریاست تاجگردون

اعتبارنامه یکی دیگر از منتخبان که مورد اعتراض واقع شده بود در شعبه 10‌ که ریاست آن بر عهده تاجگردون بود، بررسی می‌شد.. تاجگردون بر خلاف تبصره ماده 29 آیین‌نامه داخلی مجلس که مطابق آن می‌بایست از معترضین (زاکانی و نجابت) به اعتبارنامه منتخب مدنظر یعنی سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا دعوت کرده و آنها علت اعتراض را توضیح دهند اما وی از چنین کاری صرف‌نظر کرده و برخلاف آیین‌نامه اعتبارنامه دلخوش در این شعبه بدون ذکر توضیحات معترضین تایید شد.

شکایت دیده‌بان شفافیت و عدالت از تاجگردون

در این میان احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به دادستان تهران علیه تاجگردون رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام جرم کرد. در این نامه اتهاماتی چون استفاده غیرمجاز از عنوان علمی «دکتر» در تبلیغات عمومی، تصدی بیش از یک شغل و عضویت در هیأت مدیره شرکت‌های خصوصی، جرائمی در ارتباط با پروژه‌های آب و قانون‌شکنی در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به تاجگردون وارد شده است.

در بخشی از این نامه درباره مدرک دکتری، تاجگردون آمده است که ایشان مدرک خود را از موسسه خصوصی گلوبال بیزینس    (Global Business Academy)  گرفته که مدرک این موسسه مورد تایید وزارت علوم ایران نیست. در ادامه نیز عنوان شده که این آکادمی صرفاً موسسه‌ای است که دوره های کوتاه مدت برای آسیا (بیشتر هند) و برای دانش‌آموزان به خصوص دوره اول متوسطه و نونهالان برگزار می‌کند.

همچنین در بخش دیگری از این نامه به این موضوع اشاره کرده است که تاجگردون با استفاده از موقعیت خود در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بخش زیادی از بودجه‌های مربوط به آبرسانی به مناطق مختلف استان را به سمت منطقه امامزاده جعفر که منطقه آبا و اجدادی خود است روانه کرده و دو حوزه بویراحمد و کهگیلویه بی نصیب مانده‌اند.

رسیدگی به اعتبارنامه در شعبه 15

شعبه پانزدهم رسیدگی به اعتبارنامه نمایندگان به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و با حضور علی نیکزاد نائب‌ رئیس مجلس وظیفیه رسیدگی به اعتبارنامه تاجگردون را بر عهده داشت و در این راه جلسات متعدد و چند ساعته برای شنیدن توضیحات نماینده‌های معترض و دفاعیه تاجگردون برگزار شد.

در نهایت در روز رای گیری در حالی که قالیباف در جلسه غایب بود، اعتبارنامه با 7 رای مخاف و 9 رای موافق مورد تایید شعبه قرار گرفت و برای تایید نهایی به صحن علنی مجلس رفت. روح‌الله نجابت نماینده شیراز، مصطفی طاهری نماینده زنجان، حسین خسروی نماینده بیرجند و جعفر راستی نماینده شبستر 4 تن از نمایندگانی بودند که رای مخالف دادند و رای خود را شفاف اعلام کردند.

هشتگ تاجگردونیسم؛ متن و حاشیه‌های بررسی یک اعتبارنامه

اخطار قانون اساسی

بسیاری کار تایید اعتبارنامه تاجگردون را تمام شده می‌دانستند و در حالی که منتظر بودند تایید آن در صحن علنی اعلام شود با تذکر زاکانی و اعلام اخطار قانون اساسی درباره روند قانونی بررسی اعتبارنامه‌های دارای اعتراض داد، قالیباف رئیس مجلس این اخطار را به رای گذاشت و نمایندگان با 159 رای موافق تصویب کردند که اعتبارنامه مورد اعتراض واقع شده باید در مجلس به تصویب برسد که با این تصمیم اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق مجلس خواهد رفت و بعد از اعلام نظر کمیسیون تحقیق دوباره به صحن علنی برمی‌گردد.

سرانجام اعتبارنامه تاجگردون همچنان نامشخص است و باید منتظر بمانیم کمیسیون تحقیق در مهلت 15 روزه‌ای که در اختیار دارد چه نظری خواهد داد و بعد از آن نیز نمایندگان در صحن علنی چه خواهند کرد اما موضوع حائز اهمیت اینست که نمایندگان ملت بدانند مصونیت پارلمانی نمایندگان که به موجب اصل 86 قانون اساسی به آنها در دوران نمایندگی اعطا شده است، آنها را از پاسخگویی در مورد تخلفات احتمالی و یا فساد‌‌ و رانت‌هایی که با واسطه آنها رخ می‌دهد مصون نمی‌دارد و روزی در پیشگاه ملت و قانون باید پاسخگو باشند. تاجگردون فرزند زاگرس است اما اگر احراز شود که وی در دوران نمایندگی از موقعیت خود به هر نحو سوء استفاده کرده است، شایستگی حمل عنوان نماینده بخشی از مردم زاگرس را ندارد.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
راحیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
چقدر ما لرا در حق خودمون ظلم میکنیم .معلومه هبچ فارس و ترکی نمیخوان یه لر به جایگاهی برسه .نمیتونن تحمل کنند .هر چی بود یا نبود برا شهرش خوب کار کرد .نباید باهشون هم صدا شد .
پاسخ ها
bm
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
برای شهرش هیچ کاری نکرده بودجه آبرسانی که سهمیه تمام استان بود را فقط زمینهای شخصی خودش را آبرسانی کرده ...خیابان و فضای سبز که کار نیست.. باید پالایشگاه و بیمارستان و دانشگاه درست و حسابی احداث میشد...
صابر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
حقیقتا به عنوان یک لر . همزبون . هم استانی و هم شهرستانی برا خودم‌متاسفم که ک همزبونی مثل شما دارم با این طرز تفکر ... تا کی میخواهید واقعیات رو برعکس جلوه بدین ؟
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
نماینده ها متاسفانه نماینده عموم نیستند که کار عام المنفعه و برای کل حوضه نمایندگی خود کاری انجام بدن فقط نماینده خودسان و یک عده خاصی شدن تاج از همه ابنها بدتر عمل کرده .
عیسی/چروم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
والا زاکانی و روح اله نجابت کوتاه بیان ایشا عصر دنایی یل کوتاه نییت،خوبه کاندیدتو (حاج آقا موحد) الان من مجلسه
دیل نیوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
جناب نماینده اگربرای شهرش خدمتی کرده باشد نوددرصدش منافع شخصی خودش وفامیلش بوده بابا برین زندگی اطرافیان تاجگردون رو ببیند.ابرسانی دشت امامزاده جعفر هیچ نفعی برا مردم اون منطقه نداشته فقط،فقط جهت ابیاری زمینای ابا و اجدادیش بوده.تونل نیمه کاره دیل فقط براجمع کردن ارا منطقه دیل و ارو ‌و روستای اطراف بوده.
کجاست پالایشگاه..کجاست پتروشیمی کجاست یک کارگاه کوچیک...هشت سال نماینده شهر بودن شوخی نیست
یاسوجی تک سوار .کماندار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
سلام.همه مخالفین شمالی اند. از منابع جنوب بخورید و بیاشامید.و بر جنوبیان بتازید. از بی عرضگی ما جنوبی هاست. فقط نفس می کشیم تا به صورت فرسایشی بمیریم. همه اعضای هیات رییسه مجلس شمالی اند.کار از قبل مهندسی شده . جنوبیان راحت بخوابید..تشکر از عصر دنا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
خداوکیلی باید در هر صورت از لرها حمایت کنیم تا کی باید خودزنی کنبم
حسین از یاسوج
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
همه جر وبحث ها سر لحاف ملاست خدمت به حوزه انتخابیه وغیره فقط بحاطر از میدان بدرکرن رقیب است ورسیدن به پست ومقام است و....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
اعتبار نامه خودشان را کی باید تایید کنه
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
اعتبارنامه رئیس مجلس که خودش سردسته فساد مالی در شهرداری تهرانه کی تایید کرده؟
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
حیف تاجکردن که بره من مجلس سی ای کوته فکرل کار کنه مجلس فقط باید کهره ی فاته خونی بره نه اقتصاددان
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
تعجب میکنم از کسانی که حتی نمیدونن امامزاده جعفر کجاست و قضاوت میکنن،هرکس یک وجب زمین بنام آبا و اجداد تاجگردون پیدا کرد بیاد تا من واسش بخرمش
متاسفانه واسه عصر دنا که ضعف سایر نمایندگان استان رو با تضعیف تاجگردون میخواد پوشش بده
کشکولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
سلام دوستان تاجگردون در امام زاده جعفر زمین نداره چهار هکتاری به ما و فامیلم که عشایر بودیم بخشیدند تا از کوچ دست برداریم و یک جا نشین شویم چون خیلی فقیر بودیم دست خانواده تاجگردون را می بوسیم بقیه زمینها را هم بین سایر بدبختهای عشایر تقسیم کردند خدا همیشه عزت و آبرو به خانواده تاجگردون بده خدا کمکشون کنه
کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
ریشه ظلم پایدار نیست اینها دوست ندارند لرها پیشرفت کنن
کاظم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
لرها دارند چوب سادگیشون می خورند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
واقعا جای تاسف دارد برا همه لرها تاجگردون لر است غیرت لری خودتون حفظ کنید قالیباف خودش سردسته رانت خواران است
کاک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
کاری به لر بودن این آقا نداشته باشیم
اگر تخلفی کرده
اعتبارنامه اش باید بررسی شود
من به لری افتخار میکنم که بی حاشیه خدمت کند
ولی اگر اهل زد و بند و بی عدالتی باشد لر یا غیر لر چه فرقی دارد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
صحبتهای جدید مهندس توکلی
ظفر تاجگردون ۴۰۰، هکتار زمین داشت ۳۵۰ هکتار توسط دولت مصادره شد...ولی الان ۵۰۰ هکتار زمین دارن.
قابل توجه اونای که میگن زمین ندارن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین