کد خبر: ۱۵۲۵۱
تاریخ انتشار:۱۲:۲۷ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
شایعه‌ای که مردم را به اشتباه انداخت
عصر دنا: فاجعه مصرف الکل در اهواز در حال تبدیل به یک تراژدی تمام عیار است، طوری که تعداد فوتی‌های این امر به ۲۰ عدد رسیده و احتمال افزایش این تعداد نیز وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

فاجعه مصرف الکل در اهواز در حال تبدیل به یک تراژدی تمام عیار است، طوری که تعداد فوتی های این امر به 20 عدد رسیده و احتمال افزایش این تعداد نیز وجود دارد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکترعلی احسان پور از پذیرش ۲۱۸ مورد مسمومیت الکلی تا شامگاه ۱۸ اسفند در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه خبر داد.

وی افزود:  متاسفانه ۲۰ نفر در  پی مصرف الکل های تقلبی جان خود را از دست دادند.

احسان پور ادامه داد:  بیشترین پذیرش در بیمارستان امام خمینی(ره) انجام گرفته که بنا به ضرورت بیمارستان های گلستان و آیت الله کرمی نیز پذیرای مسموم شدگان است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز با کادر متخصص و فعال آمادگی کامل برای ارائه خدمات را دارد افزود: تمهیدات لازم در بیمارستان شهیدبقایی یک اهواز نیز انجام گرفته و به عنوان بیمارستان پشتیبان آماده ارائه خدمات است.

وی  در خصوص خدمات دهی به بیماران مبتلا به کروناویروس نیز بیان کرد: ارائه خدمات به این بیماران نیز کمافی سابق در حال انجام است.

تعدادی از مردم اهواز به دنبال شایعه موثر بودن خوردن الکل برای درمان ویروس کرونا بر اثر مسمومیت الکلی به بیمارستان ها مراجعه کردند.

افزایش مسمومیت های الکلی با شیوع کرونا

این روز‌ها برخی به دنبال شایعات فضای مجازی و وحشتی که به جان برخی ازز کرونا افتاده، با مصرف الکل نه تنها خود را در برابر ویروس واکسینه نمی‌کنند بلکه جان خود را به خطر می‌اندازند و گرفتار بخش مراقبت‌های ویژه و عوارض مسمومیت با الکل می‌شوند.

شاهین شادنیا، رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران و استاد گروه سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: متاسفانه این روز‌ها شاهد افزایش آمار مسمومیت‌ها با متانول یا الکل سمی چوب هستیم و در برخی استان‌ها حتی موارد مرگ و میر نیز ثبت شده است.

مسمومیت با الکل خوراکی

او ادامه داد: بیشتر افرادی که بر اثر مصرف خوراکی متانول دچار مسمومیت شدید شده اند، اذعان داشته اند به دلیل اینکه بیماری کووید ۱۹ با الکل از بین می‌رود به منظور پیشگیری و مقابله با این ویروس اقدام به مصرف خوراکی الکل کرده اند.

شادنیا تاکید کرد: این باور که مصرف خوراکی الکل موجب ضدعفونی بدن و از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود، به طور کلی یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

وی با اشاره به عوارض خطرناک نوشیدن الکل متانول، تصریح کرد: مسمومیت با متانول عوارض جدی به دنبال دارد و فرد گرفتار عوارض چشمی از جمله تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی شده و در مواردی حتی فرد آسیب مغزی دیده و دچار کاهش سطح هوشیاری، کما و مرگ شده است.

او با تاکید بر اینکه تشخیص فرق بین الکل ۷۰ درصد و متانول برای افراد عادی دشوار است، گفت: الکل اتیلیک و متانول هر دو بی رنگ هستند و به همین دلیل امکان تشخیص برای افراد عادی دشوار است. این الکل ۷۰ درصد است که برای ضدعفونی سطوح و دست توضیه می‌شود و متانول تاثیری در ضدعفونی و مقابله با ویروس کرونا ندارد.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران بیان کرد: اتانول برای ضدعفونی سطوح خطری نداردِ چرا که به میزان کمی جذب می‌شود و مسمومیت ایجاد نمی‌کند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.