تاریخ انتشار:۲۲:۲۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
عصر دنا: گفتمان این مجلس تنها میان اعتدالی‌ها و معتدل‌ها بود یعنی تنها اصولگرایان حداقلی و اصلاح طلبان حداقلی در مجلس نقش داشتند. آن‌ها توانستند به جریان واقعی اصلاح طلب و جریان واقعی اصولگرا غلبه کرده و طرح‌های خود را به اجرا برسانند؛ بنابراین قدرت غالب در دست جریان میانی بی گفتمان، اما پرتعامل بود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
مجتبی ثابتی، عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با بیان این که مجلس متشکل از گونه ها، جریانات، افراد، شخصیت‌ها و نگاه‌های مختلف است، گفت: «طبیعتا جمع‌ها و گفتمان و تشکیلات غالب می‌توانند بیشترین اثر را در جامعه داشته باشند. بزرگترین مشکل در این مجلس تبدیل شدنش به سه اقلیت بود. در این میان اکثریت این اقلیت در دست اقلیت میانی بود.»

وی با تاکید بر این که اقلیت میانی حداکثر مجلس کنونی را در دست گرفت، افزود: «با توجه به این که دو اقلیت دیگر اساسا در گزاره‌ها و گفتمان با یکدیگر به نتیجه نمی‌رسیدند بنابراین به سمت اقلیت میانی رفته و کار مشترکی تحویل این اقلیت می‌دادند؛ بنابراین، چون مسیر این سه گروه در حوزه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت بود در هر برهه با ایجاد نوعی جریان سازی در مقابل یکدیگر قرار می‌گرفتند.»

عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به این که هیچ گفتمان خاصی در مجلس کنونی وجود ندارد، ادامه داد: «گفتمان این مجلس تنها میان اعتدالی‌ها و معتدل‌ها بود یعنی تنها اصولگرایان حداقلی و اصلاح طلبان حداقلی در مجلس نقش داشتند. آن‌ها توانستند به جریان واقعی اصلاح طلب و جریان واقعی اصولگرا غلبه کرده و طرح‌های خود را به اجرا برسانند؛ بنابراین قدرت غالب در دست جریان میانی بی گفتمان، اما پرتعامل بود.»

به نوشته رسالت، ثابتی تصریح کرد: «این مجلس نه دارای گفتمان، نه مانیفست و نه بدنه اجتماعی قدرتمندی بود تا بتواند درخواست‌ها و نیاز‌های جامعه را به مرحله اجرا برساند، به همین جهت قاطبه اصولگرایان و اصلاح طلبان به ویژه مردم به این نتیجه رسیدند که این مجلس بدترین مجلس در تاریخ انقلاب اسلامی بود یعنی این مجلس به صورت افراطی متاثر از شخص رئیس مجلس و دولت گام برمی داشت.»

وی ادامه داد: «اشکال جدی در این مجلس، نبود شبکه گفتمانی قدرتمند موج می‌زد، به همین دلیل است که ما می‌بینیم در این مجلس تصمیمات ناپخته و غیرمردمی گرفته می‌شود. اساسا مجلس محل قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است به این دلیل که نمایندگان مجلس در مناسبات استانی و فردی دچار تعامل افراطی با مدیران اجرایی کشور شدند لذا مناسبات فردی و بین الطرفین را بر نیاز‌های مردم تسری و طبیعتا به میزانی که به مرز اجرا نزدیک می‌شوند از مرز تقنین و نظارت فاصله گرفته اند، بنابراین باید گفت، هرچه نمایندگان مجلس به مرز‌های اجرایی نزدیک شوند، از حیث قانونگذاری و نظارت مطلوب فاصله گرفته اند. با این اوصاف باید گفت مشکل دوم آن‌ها تعامل و توافق افراطی نمایندگان با مدیران اجرایی کشور است.»

وی افزود: «ما مجلسی در آینده می‌خواهیم تا نمایندگان از گفتمان محسوس، مشهود و قابل اعتمادی برخوردار باشند نه آنکه تنها گفتمانی کم هویت در مجلس مطرح شود. مجلس باید دارای هویت تاریخی، سیاسی و گفتمانی باشد تا مردم آن را به خوبی بشناسند. نماینده‌ای که قانون فهم و از جنس مردم باشد، برای آن‌ها قانون صحیحی وضع و مسائل و نیاز‌های مردم را به خوبی بشناسند و بر اجرای قوانین نظارت کند. وی می‌تواند با حقوق‌های نجومی مقابله و طرح سهمیه بندی سوخت را به صورت دقیق طراحی و نظارت کند و مسائلی از این قبیل. اگر نماینده‌ای غیر از این موضوعات انتخاب شود مجدد با مجلس کنونی مواجه خواهیم شد، اما اگر نمایندگانی که فهم قانونگذاری، مسئله شناسی و حکمرانی مبتنی بر گزاره‌های اسلامی را انتخاب کنیم می‌توانیم از مجلسی پویا، انقلابی و پیشرو بهره‌مند شویم.»

عضو شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که وضعیت اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «مردم طی دوره‌های مختلف فراتر از بازی‌های سیاسی سعی می‌کنند تا رای دهند. هر جریانی که بتواند به درستی با مردم سخن بگوید و نیازهایشان را بشناسد و به آن‌ها پاسخ دهد، می‌تواند نماینده علمدار مردم باشد.»

ثابتی تصریح کرد: «طی دوره گذشته به میزانی که مردم به سیاسیون اعتماد داشتند به همان میزان از سوی سیاسیون و نماینده‌ها به مردم بی اعتمادی شد. به نظر می‌رسد نماینده‌های مجلس کنونی قدر رای مردم را ندانستند. در انتخابات سال جاری مردم به جریانی رای خواهند داد که به سوالات آن‌ها پاسخ اقناعی داده شود و جریان افرادی را معرفی کنند که نماد صداقت، شفافیت، کارآمدی و مردم داری باشد.»
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار