تاریخ انتشار:۱۸:۵۶ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸
عصر دنا: معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرمت پل تاریخی پاتاوه در شهرستان دنا به طور اضطراری در دستور کار این اداره کل قرار گرفته و امسال ۴۰۰ میلیون ریال برای مرمت آن پیش بینی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
مسعود شفیعی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرف سال‌های اخیر به ویژه سال ۹۷ نیز بخش‌هایی از این پل مرمت شد.

وی افزود: زلزله، باران و به ویژه سیل (فروردین ماه ۹۷) در این چند سال اخیر به پل تاریخی پاتاوه خسارت‌های زیادی وارد کرده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حدود ۵۰ اثر تاریخی ثبت‌شده ملی در شهرستان دنا وجود دارد، که چهار اثر ثبت‌شده ملی شهرستان دنا متعلق به شهر پاتاوه است.

مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه شامل پنج پل تاریخی است.

قدیمی‌ترین پلی که از مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه باقی مانده پل تخت شاه نشین مربوط به دوره ساسانی است.

مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسیده که اواخر دهه ۷۰ کار مرمت و احیای این اثر تاریخی مجموعه پل‌ها شروع شد.

شهر پاتاوه مرکز بخش پاتاوه در شهرستان دنا در ۴۵ کیلومتری شهر یاسوج قرار دارد.

۵۰۰ بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که برای مرمت آنان سالیانه حداقل ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

تاکنون ۷۳۱ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

۶۱ آسیاب، ۵۰خانه تاریخی،۴۰ قلعه،۴۰ آب انبار،۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹گورستان، ۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳ بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.

ثبت ملی گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بنا‌های تاریخی کهگیلویه وبویراحمد است.

نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بنا‌های تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد در دوره‌های تاریخی مختلف با نام‌هایی مانند بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته می‌شد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱۳هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.