تاریخ انتشار:۱۸:۰۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۸
توسط خبرنگار اصلاح طلب منتشر شد
عصر دنا: بخش اول فساد بزرگ در شرکت مافیایی پترو امید آسیا و رانت‌های غلامرضا تاج‌گردون در نفت دزدی و تاراج بیت المال در مخازن نفتی اجاره ای توسط خبرنگار اصلاح طلب منتشر شد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): سازمان بازرسی، قوه قضائیه، نهادهای نظارتی و شورای نگهبان آیا اطلاع دارید #پتروامیدآسیا از سال ۸۹ تاکنون فقط در یک قرارداد اجاره مخازن نفت یک هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان، ۳۷۱ میلیون دلار با دستکاری قرارداد شرکت نفت ایران تخلف وسیع کرده و از طرف دیگر در مخازن این شرکت برای نگهداری نفت ایران فقط در یک سال ۴ هزار بشکه نفت آن گم می‌شود.

به گزارش دیوان محاسبات که برای اولین بار منتشر می‌شود در سال ۸۹ در حالی‌که وزارت نفت نیازی به مخازن ذخیره سازی نفت نداشته با فشار غلامرضا #تاجگردون وزارت نفت تصویب می‌کند مخازن ذخیره به همراه گوی شناور در حاشیه دریا در جزیره قشم توسط یک شرکت به نام «سرمایه‌گذاری امید» ساخته شود.

براساس گزارش دیوان محاسبات در سال ۹۷، نحوه انتخاب شرکت سرمایه گذاری امید برای اجرای این طرح با «ترک تشریفات» صورت گرفته است. طبق متن قرارداد این پروژه باید توسط شرکت شرکت سرمایه‌گذاری امید اجرا می‌شده اما با اعمال فشار و عقب نشینی مدیران نفتی در سال ۸۹ اجرای این پروژه به شرکتی زیر مجموعه که #غلامرضاتاجگردون عضو هیات مدیره آن بوده، واگذار می‌شود: شرکت #پتروامید_آسیا

در سال‌های بعد به دلیل نمایندگی مجلس، #تاجگردون از مجموعه جدا شده اما بستگان و شرکای تجاری خود را در هیات مدیره #پترو_امید و زیر مجموعه های آن قرار می دهد. پروژه باید ۳۰ ماهه اجرا می‌شده و از تیر ۹۱ قابل بهره‌برداری باشد اما با مماشات مسئولان وزارت نفت در هر دو دولت، طرح در سال ۹۵ آماده می‌شود و هیچ جریمه ای بابت این تاخیر به بیت المال پرداخت نمی‌شود.

به جای آنکه کارشناسان رسمی دادگستری در مورد نرخ اجاره مخازن تصمیم بگیرند سه کارشناس ( که انتخاب شان برای دیوان محاسبات جای سوال است) حکمی می‌دهند که نرخ اجاره را بیش از نرخ توافق قبلی بین وزارت نفت و شرکت پترو امید اعلام می‌کنند. دیوان محاسبات در گزارش خود پرسیده این کارشناس‌ها را چه کسی انتخاب کرده؟

تخلف بسیار سنگین‌تر آنکه قرار بوده این اجاره ۵ ساله باشد اما کارشناسانی که انتخاب‌شان شبهه انگیز است به یکباره حکم می‌دهند شرکت منتسب به #تاج‌گردون (پترو امید) ضرر می‌کند و برای اینکه مجموعه #پترو_امید متحمل ضرر نشود قرارداد از ۵ سال به ۱۵ سال اجاره تغییر کند❗

به عبارتی نه تنها پترو امید برای تاخیر خود برای بهره‌برداری، جریمه نداده بلکه تشویقی هم گرفته و وزارت نفت به جای ۵ سال باید ۱۵ سال به آن ها اجاره بدهد.

همین رانت مخفی به‌ جیب پترو امید ۳۷۱ میلیون دلار پول بیشتر ریخته؛ آن هم در چنین شرایط اقتصادی کشور❗اما مافیای پترو امید به همین دستبرد به بیت‌المال هم بسنده نکرده و دیوان محاسبات در گزارشش افشا کرده که این شرکت وقتی پایان سال ۹۶ نفت را به شرکت ملی نفت پس داده ۴۲ هزار و ۷۳۴ بشکه مغایرت و کسری داشته است. یعنی نفتی که به امانت برای ذخیره به دست‌شان داده بودیم را ۴۲ هزار بشکه کمتر پس داده‌اند که ارزش آن در سال ۹۶ (هر بشکه ۵۴ دلار) معادل ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار دلار است❗

دیوان محاسبات هیچ جوابی نمی‌گیرد لذا هشت ماه بعد اردیبهشت ۹۸ دوباره خطاب به زنگنه نامه می‌زند که شرکت پترو امید از سال ۸۹ تا‌ کنون با این قرارداد کاملا یک طرفه و پر از تخلف یک هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان به کشور ضرر زده و این ارقام جدا از آن نفتی است که این شرکت به بیت المال پس نداده است.

غلامرضا تاج‌گردون در سال‌های عقد این قرارداد و تغییرات غیرقانونی پس از آن عضو شرکت پترو امید آسیا بوده که پس از آغاز نمایندگی در مجلس، افراد دیگری را جایگزین خود می‌کند اما همچنان تعیین اعضای هیات مدیره و مدیرعامل این مجموعه تحت سیطره وی ادامه دارد.

در اسناد بعدی افشا می‌کنم که در شرکت #سیمانهرمزگان که #تاج‌گردون زمانی بعنوان نماینده این شرکت در #پتروامید عضویت داشته، بعد از رفتن تاج‌گردون به مجلس، چطور مهدی باشتی خواهرزاده همسرش (پسر باجناق تاج‌گردون)  جایگزین وی می شود.

اسناد دیگری در مورد فساد و رانت‌های صورت گرفته در پترو امید آسیا که شرکت های مدیریت توسعه گوهران امید، توسعه تجارت زرین پرشیا، سیمان هرمزگان، سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری ساختمان سپه که همگی جزو تشکیل دهندگان آن هستند و در همه این شرکت‌ها نزدیکان تاج‌گردون گمارده شده‌اند، در روزهای آتی منتشر می‌شود.

با مافیای وسیع در شرکت پترو امید آسیا مواجهیم که قرارداد مخازن نفت تنها یکی از فساد و رانت صورت گرفته در این شرکت است.




واکتش تاحگردون بعد از انتشار اسناد فوق

تاجگردون در پستی نوشت: خانم مبارزه با فساد بعد از اينكه ماهها تلاش كرد مدارك فساد تاج گردون را رونمايي كند به كاهدان زد. يادش رفته سال نود و يك من نماينده شدم و بعد از ورود به مجلس از اين شركت كه دولتيه خارج شدم. منتظرم بقيه مدارك فساد را بده بيرون


ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.