تاریخ انتشار:۱۲:۱۷ - ۰۱ دی ۱۳۹۸
عصر دنا: محورهای مواصلاتی گچساران به باباکلان و گناوه که مقرر بود ظرف 18 ماه به بهره‌برداری برسند اما اکنون قریب برگذشت 3 سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): سمیرا نصاری: جاده‌های  ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند، به گونه‌ای که برای توسعه یک منطقه، باید راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر مناطق را داشته باشد.

در این زمینه برای توسعه مناسب شهرها خصوصا در اطراف معابر برون شهری که شکل دهنده ساختار اجتماعی هر شهری است، تدوین یک برنامه بلند مدت ضروری است

یکی از مهم ترین مشکلات موجود در حوزه راه این استان،غیراستاندارد و فرسوده  بودن مسیرها است که با توجه به گذر زمان و متعاقب آن کاهش ایمنی و خروج از وضعیت استاندارد است که البته در این بین گاهی اجرای غیراستاندارد در برخی مسیرها مزید بر علت شده و بر این مشکلات می‌افزاید.

 گچساران به دلیل نفت خیز بودن آن بسیاری از پروژه‌هایی از جمله جاده، بیمارستان، ایجاد فضاهای ورزشی از اعتبارات نفت در این شهرستان اجرا می‌شود.

یکی از مسوولیت‌های  اجتماعی نفت اجرای پروژه‌های  عام المنفعه در سطح شهرستان است که مشاهده می‌شود برخی از اقدامات در این شهرستان توسط نفت به ثمر نشسته و برخی نیز به مانند کارخانه لاستیک سازی باشت به خواب زمستانی عمیقی فرو رفته است.

 در تاریخ 21 بهمن سال 1395 بود که 2 پروژه بزرگ راه و شهرسازی با حضور مسوولان استانی و شهرستانی کلنگ تعریض و بهسازی  جاده‌های مواصلاتی گچساران- باباکلان به بی بی حکیمه و جاده گچساران - گناوه به زمین زده شد.

برای تعریض و بهسازی محورهای گچساران - باباکلان و گناوه  اعتباراتی از محل اعتبارات نفت تخصیص داده شد.

 در ابتدای کار این 2 پروژه از روند خوبی برخوردار بودند اما بعد از گذشت چندی این پروژه‌ها تعطیل شدند.

هر چند که تعریض و بهسازی این جاده‌ها یکی از اولویت‌های راه و شهرسازی استان بوده که از مدتها قبل در دست بررسی و پیگیری بود اما هر چند وقت یک بار این پروژه تعطیل می‌شد.

 تعریض و بهسازی محورهای مواصلاتی گچساران - بی بی حکیمه و گچساران - گناوه به چندین قطعه تقسیم شده و بود و هر قطعه قرار بود توسط یک پیمانکار کار انجام شود.

طرح تعریض و بهسازی جاده گچساران- بابا کلان و بی بی حکیمه، طول این جاده ارتباطی بیش از 57 کیلومتر  که این طرح در قالب پنج قطعه با میانگین پیشرفت فیزیکی 50 درصد است.

 همچنین تعریض و بهسازی محور گچساران - گناوه به طول 52 کیلو و 600 متر است که به چهار قطعه تقسیم شده و هر قطعه توسط یک پیمانکار مجرب احداث و بهسازی خواهد شد.

برای احداث و بهسازی جاده گچساران به گناوه 60 میلیارد تومان از اعتبارات نفت اختصاص داده شده است.

 خادمی/ حمایت وزیر نفت و سماجت نماینده گچساران و باشت برای  تعریض محورهای مواصلاتی

استاندار اسبق کهگیلویه و بویراحمد سید موسی خادمی در حاشیه کلنگ‌زنی تعریض و بهسازی جاده گچساران به گناوه گفته بود: نقش راه در اقتصاد و توسعه به مثابه مانند رگ‌های خونی در بدن یک انسان است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اگر شبکه راه کامل نشود اقتصاد این استان و کشور دچار مشکل خواهد شد.

خادمی بیان کرد:  برای داشتن یک شبکه راه خوب در استان باید از طریق اجرا و احداث جاده در روستاها آغاز کرد و  با اجرای شبکه راه به اقتصاد استان کمک خواهد کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش نفت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تاسیسات نفتی شهرستان گچساران در این جاده عبور می‌کند لذا نفت باید در این راستا مسوولیت اجتماعی خود را عملی کند.

وی عنوان کرد:  احداث، تعریض و بهسازی این جاده بخشی از مسؤولیت نفت است که باید در این راستا خوب کار کند.

وی با اشاره به حمایت وزیر نفت و سماجت نماینده گچساران و باشت برای امضای یک تفاهم‌نامه افزود: نماینده این شهرستان قول همکاری نفت را برای تعریض و بهسازی این جاده را عملی کرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دو پروژه مهم در این شهرستان اشاره کرد و گفت: دو پروژه مهم راه و شهرسازی در این منطقه می‌تواند در اقتصاد این استان کمک بسزایی نیز داشته باشد و نقش این دو پروژه بسیار اثرگذار در اقتصاد استان خواهد بود.

 تاجگردون: طرح تعریض محور گچساران - باباکلان از زمان کودکی تا کنون

  در ادامه غلامرضا تاجگردون  در حاشیه کلنگ‌‌زنی تعریض و بهسازی جاده گچساران و باباکلان  - بی‌بی حکیمه(س) اظهار کرده بود: یک جاده خوب و ایمن در زندگی و جامعه امروزی ما بسیار تاثیرگذار است.

نماینده مردم گچساران و باشت افزود: طرح تعریض و بهسازی جاده‌  گچساران، باباکلان - بی بی حکیمه از دوران کودکی ما  وجود داشته است.

وی عنوان کرد: امروز به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی سه قطعه از بهسازی و تعریض جاده در شهرستان گچساران کلنگ‌زنی شد و مابقی قطعه‌ها به مناقصه گذاشته می‌شود.

تاجگردون با اشاره به تاسیسات نفتی و خطوط نفتی در این جاده ابراز کرد: در این جاده تاسیسات نفتی و خطوط نفتی و گازی زیادی وجود دارد و نفت نیز باید در اجرای این پروژه رسیدگی و همکاری داشته باشد.

تاجگردون با اشاره به اعتبار اختصاص داده شده برای جاده بی‌بی حکیمه(س) گفت: با احداث، تعریض و بهسازی جاده‌ها در شهرستان گچساران به لطف این دولت شهرستان گچساران به یک پایگاه قوی در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل خواهد شد.

رحیمی: کندی پروژه‌های راه و شهرسازی در گچساران

فرماندار سابق گچساران عبدالرحیم رحیمی در نشست بررسی محورهای گچساران- باباکلان به بی‌بی حکیمه و محور گچساران به گناوه و دیگر پروژه‌های راه و شهرسازی این شهرستان اظهار کرده بود: متاسفانه  پروژه های راه و شهرسازی در شهر گچساران به کندی پیش می‌رود.

 رحیمی با بیان اینکه طول کل مسیری که در این شهرستان بهسازی و احداث می‌شود 150 کیلومتر است، اذعان کرد: متاسفانه برخی از محورهای تعریض و بهسازی جاده گچساران به باباکلان و گچساران به گناوه به دلیل  برخی مشکلات تعطیل و یا به کندی پیش می‌روند.

 مسؤول ارشد اجرایی شهرستان گچساران در ادامه با اشاره به جاده فرعی دسترسی اهالی روستای باباکلان و روستاهای اطراف ابراز کرد:  قریب بر 2 سال است که تعریض محور گچساران به گناوه به طول انجامیده است.

 استلاحی: تعطیلی قطعات محور گچساران - گناوه

 در ادامه این نشست فرج‌الله استلاحی با بیان اینکه 3 قطعه از محور گچساران به گناوه پیمانکاران آن مشخص شده و مشغول به فعالیت بوده اند، گفت: در حال حاضر دو قطعه از این محور در حال فعالیت و یک قطعه تعطیل و قطعه دیگر تاکنون به مناقصه نرفته است.

 صیدالی : خواستار تکمیل  محورهای مواصلاتی

 در ادامه این نشست مهندس هوشنگ صیدالی ابراز کرد: محور گچساران به گناوه بر اساس وعده‌ای که اداره راه و شهرسازی  داده بود قرار شده  ظرف مدت 6 ماه این محور تعریض و بهسازی شود که متاسفانه این امر صورت نگرفته است.

 مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با اشاره به انسداد مسیر جاده گچساران به بی‌بی حکیمه و گناوه عنوان کرد: با انسداد این مسیر، کارکنان صنعت نفت برای تردد باید از جاده پازنان به زیدون و به بی‌بی حکیمه بروند که این کار به جز خستگی برای کارکنان هزینه دو برابر برای شرکت نفت خواهد داشت.

 وی با بیان اینکه با جلساتی متعددی که با مسوولان راه و شهرسازی در جهت تعریض دو محور گچساران باباکلان به بی بی حکیمه و گچساران به گناوه  برگزار شده بود، گفت:  از مسوولان راه و شهرسازی خواهش کرده بودیم که اگر این راه تخریب شد هر چه سریعتر بهسازی شود چرا که این مسیر، مسیر عبور کارکنان نفت به تاسیسات نفتی است.

 صیدالی با اشاره به اعتبارات مورد نظر برای بهسازی و تعریض این دو پروژه گفت: محل تامین اعتبارات احداث و بهسازی این محور مواصلاتی از سوی وزارت نفت است که در حال حاضر اعتباری به میزان 120 میلیارد تومان برای احداث و بهسازی دو پروژه در نظر گرفته شده است.

 مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از مسوولان راه و شهرسازی خواستار تسریع روند بهسازی و تعریض محورهای مواصلاتی گچساران به باباکلان و گناوه شد.

به گزارش فارس، کلنگ طرح تعریض و بهسازی دو محور گچساران- باباکلان به روستای بی‌ بی‌حکیمه و محور گچساران به گناوه در روز 21 بهمن ماه سال 95 با حضور نماینده مردم شهرستان گچساران و باشت، استاندار وقت خادمی و دیگر مسؤولان استانی و شهرستانی به زمین زده شد که متاسفانه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

 مقرر شده بود  برای تعریض و بهسازی هر قطعه 4 ماه  زمان پیش بینی شده است و این در حالی است  بعد از گذشت چند سال تاکنون هنوز قطعات کوچک به بهره‌برداری نرسیده و هر بار با برگزاری جلسات بررسی  مشکلات این محورها پیمانکاران، مشاوران و مسوولان به نتیجه واحد نمی‌رسند و این پروژه‌ها همچنان در هوا و زمین معلق هستند.

 این در حالی است که مقرر بود محورهای مواصلاتی ظرف 18 ماه به بهره‌برداری برسند اما اکنون قریب برگذشت  3 سال هنوز قطعات کوچک 5 کیلومتری هم به بهره‌برداری نرسیده است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.