کد خبر: ۱۴۳۰۸
تاریخ انتشار:۱۲:۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۸
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): هوای تهران هر بار آلوده می شود و مدیریت شهری تهران چیزی جز متوسل شدن به باد و باران ندارند. این نوع مدیریت مصداق ضرب المثل «پز عالی جیب خالی است». اصلاح طلبان سعی می کنند با طرح های نمایشی مانند رونمایی از سردیس ها و تغییر نام کوچه ها و معابر شهر تهران برای خود کارنامه سازی کنند این درحالی است که نیاز مردم جای دیگری است و بیشتر منابع مالی تهران صرف هزینه های بی بهره می شود.

اخیرا هم بنابر پیشنهاد «حجت نظری» اصلاح طلب دوآتیشه شورای شهر تهران، یکی از معابر پایتخت به نام «ناصر حجازی» بازیکن فقید فوتبال نامگذاری و از تندیس وی رونمایی شد. اینکه مرحوم حجازی طرفدارانی دارد و فوتبال دوستان از این موارد خوشحال می شوند، یک طرف ماجراست اما اینکه اصلاح طلبان کم کاری های اجرایی خود را با این کارهای نمایشی پوشش می دهند و علائق هنری و ورزشی جامعه ابزاری جهت خودنمایی مدیران شهری اصلاح طلب می شود، حرف دیگری است.

چند روزی بود که شهر تهران دودآلود بود و نفس مردم تهران تنگ و چشمانشان پر از سوزش بود. حال شهر خراب بود اما اصلاح طلبان هیچ برنامه ای برای رفع این معضل هرساله ارائه نکردند. مثل هر سال مدرسه ها و حتی دانشگاه ها تعطیل شد. وقتی از شهرداری که شاخص آلودگی هوا را در شب سه شنبه روی شاخص 200 عنوان کرده بود، سئوال شد که برای این اوضاع چه برنامه ای می توان داشت، عنوان کرد که مردم کمتر با خودروهای شخصی شان تردد کنند. شهرداری که با طرح بی دود و دوچرخه سواری نتوانست فکری به حال شهر دود زده تهران کند، حالا از گسترش حمل و نقل عمومی می گوید. 

شهرداری تهران درحالی خدماتی به مردم در جهت رفع مشکلاتشان در جهت ترددشهری ارائه نمی دهد که سعی دارد هزینه های این شهر را هم به شهروندان تحمیل کند. همانطور که «پیروز حناچی» اخیرا در گفتگو با خبرنگار رسانه ملی اشاره کرد معضل آلودگی هوا با تسهیل سیستم حمل و نقل عمومی قابل حل است اما این سیستم خود فرسوده و آلاینده است. برخی از اتوبوس های شهری آنقدر دودزا و آلوده کننده هستند که مشخص نیست با گازوئیل حرکت می کنند یا با ذغال سنگ و این اتوبوس ها یادآور ماشین دودی های قدیمی تهران هستند.

این درحالی است که با افزایش قیمت بنزین، مردم بیشتر به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روی آورده اند. از جمله در ساعت شلوغی تردد در سطح شهر شاهد آن هستیم که مترو و ناوگان اتوبوسرانی تهران بعضا جوابگوی این حجم از مسافران نیست. اخیرا همین موضوع مورد انتقاد برخی از رسانه ها بود و «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران در پاسخی عجیب که حاکی از عدم اطلاع از واقعیت ماجرای حمل و نقل عمومی است بیان داشت که «مردم واگن خلوت را انتخاب کنند تا در مترو احساس خفگی نکنند.»

طبق آماری که خود شورای شهری ها ارائه کرده اند هر روز 15 تهرانی به سبب آلودگی هوا جانشان را از دست می دهند. 

«شهربانو امانی» در همین راستا مطرح می کند: «حقیقت این است که در پس این شعار زیبا موضوع دیگری وجود دارد و شاهد هستیم امروز نفس‌های تهران به شماره افتاده است، لذا پایتخت شهری برای همه نیست، چون روزانه ۱۵ نفر به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.»

بنابراین هم اولویت های شهری به خوبی مشخص هست و هم راه حل آن. اما اینکه چرا اهمال کاری در سطح شهر تا به این میزان وجود دارد و شورای شهری ها اولویت های کاری خود را به کارهای دیگر و از جمله موارد نمایشی اختصاص می دهند موضوعی است که با توجه به مخاطره انداختن جان و زندگی شهروندان تهرانی قابل چشم پوشی نیست. 

«بحران ناکارآمدی» در مدیریت بخش های مختلف کشور دیده می شود. این موضوع متاسفانه در مدیریت شهری تهران با عدم اشتغال جدی در کارهای عمرانی و اجرایی شهر تهران در پایتخت به وضوح دیده می شود.

معضلات امروز شهر تهران از جمله، آلودگی، بوی نا مطبوع، سیستم حمل و نقل فرسوده و عدم پاسخگویی آن به نیاز شهروندان و ... همه و همه مشکلاتی است که هر روز شهروندان تهرانی با آن سروکار دارند و شهرداری تهران و شورای شهر اصلاح طلب با نسخه هایی که حاکی از برون سپاری مسئولیت است با آن رفتار می کنند?!
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.