تاریخ انتشار:۱۸:۰۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸
عصر دنا: فرودگاهی که هواپیمای وی را روز قبل از نشست تا بالای دنا آورد اما با اعلام یکباره خلبان مبنی بر مساعد نبودن شرایط جوی( آن هم با بررسی بصری خلبان نه بر اساس قوائد و استفاده از نرم افزارهای روز دنیا!) یکسره به تهران بازگرداند! البته با این تفاوت که باند فرودگاه سیاسی بویراحمد و دنا هنوز نامساعد بودن فضای فرود را اعلام نکرده است!
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
بی شک محمد علی وکیلی که اکنون پس از یک دوره نمایندگی مجلس آن هم در طراز ملی ، چهره ای کاملا شناخته شده و دارای حسگرهای قوی سیاسی است ، کاملا هدفمند و بابرنامه وارد یاسوج شده است.
محمد علی وکیلی به جد در پی یافتن دو نشانه مهم در این حضور خود در باند فرودگاه سیاسی یاسوج است ، فرودگاه سیاسی که همانند فرودگاه هواپیمائیش دارای مشکلات متعددی است . فرودگاهی که هواپیمای وی را روز قبل از نشست تا بالای دنا آورد اما با اعلام یکباره خلبان مبنی بر مساعد نبودن شرایط جوی( آن هم با بررسی بصری خلبان نه بر اساس قوائد و استفاده از نرم افزارهای روز دنیا!) یکسره به تهران بازگرداند! البته با این تفاوت که باند فرودگاه سیاسی بویراحمد و دنا هنوز نامساعد بودن فضای فرود را اعلام نکرده است!
نشانه اول برای وکیلی استقبال مردمی از حضور خود بود که این نشانه را با توجه به حضور زیاد و با حرارت مردمی تا حدودی محقق شده تلقی کرد اما نشانه دوم و اساسی بحث استقبال نخبگان سیاسی آن هم اصلاح طلبان است که خود وکیلی با واژه اجماع از آن یاد کرد .
وکیلی با واقعیاتی روبرو شده است که تصمیم گیری برای وی را بسیار سخت و نیازمند تیزهوشی و بهره بردن از نوعی هنرمندی سیاسی کرده است چرا که اکنون و با افتضاحات دولت روحانی که امثال وکیلی در رسیدن وی به چنین جایگاهی کم نقش نداشته اند ، وضعیت رای آوری خود و دوستانش با توجه به احتمال کاهش رای دهندگان تهرانی که عمده انان خاکستری هایی که بی برو برگرد به تیم امیدی ها رای می دادند ، نامشخص و به عبارت دیگر ناامیدکننده کرده است ! 
در طرف دیگر زادگاهی برای وکیلی پیش رو قرار دارد که رقابت های انتخاباتی در آن بسیار متفاوت تر از تهران است ! اگر در تهران آمار بالای شرکت کننده ها مستلزم حضور خاکستری هایی است که چندان دغدغه مسائل اقتصادی را ندارند ، اما در بویراحمد و دنا از هم اکنون و در هر شرایطی آمار شرکت کننده 100 در صدی و بالاتر! را خواهد دید!
وکیلی نماینده ای است که در سطح کلان شرایط سیاسی را تجربه کرده است و احتمالا نمی پذیرد و نمی تواند با رویکردهای طایفه ای و قومی قبیله ای به مسئله انتخابات فکر کند لذا از هم اکنون شرط حضور خود را بر مبنای خواستگاه سیاسی اصلاح طلبی بنا کرده است و از واژه اجماع سخن می گوید.
 
در خصوص تحقق نشانه دوم برای وکیلی ، در نشست دانشجویی برخی سیاسیونی حضور داشتند که برخی از نزدیکان داوطلبین فعلی اصلاح طلب کاندیداتوری نمایندگی مجلس در بویراحمد و دنا هستند که این می تواند شروعی خوب باشد اما نشانه اصلی زمانی است که به صراحت این موضوع اعلام شود و همه ی داوطلبین منصوب به طیف اصلاح طلب در بویراحمد و دنا به نتیجه واحد برای کنار رفتن به نفع وکیلی برسند .
جالبتر این جا است که سخنرانی وکیلی در یاسوج با حملات تند بسیج دانشجویی از گروه های حامی اصولگرایان که مخالفت شدیدی هم با طیف اصلاح طلب دارد همراه بود و این می تواند نشانه ای خوب برای وکیلی باشد که از هم اکنون وی را با نگاه جریانی می نگرند!

 
نکته ای که وکیلی را برای تحقق نشانه دوم امیدوار کرده این است که از هم اکنون هیچ کس کاندیداهای موجود اصلاح طلب را دارای توان پیروز شدن نمی داند و حداکثر نقشی را که می توان برای آنان متصور شد کمک به موفقیت یکی از کاندیداهای کم زاویه با این طیف است که اجازه پیروز شدن اصولگرایان را ندهند!
و نکته دیگر اینکه وکیلی به معنای واقعی جریانی عمل می کند نه قومی و قبیله ای بنابراین احتمال این که بزرگان اصلاحات در استان بتوانند به اجماعی برسند که وکیلی را به ماندن ترغیب کنند بسیار زیاد است چرا که می دانند برای محمد علی وکیلی بسیار خوشایندتر است که در تهران بماند و احتمالا به دلیل عملکرد ضعیف هم حزبی هایش ببازد تا اینکه بخواهد در بویراحمد و دنا وارد بازی های کثیف قومی و قبیله ای شود حتی اگر برنده باشد!
البته خود وکیلی می گوید می تواند با اعلام حضورش در انتخابات بویراحمد و دنا موجی راه اندازی کند اما ترجیح می دهد این مهم با حضور حداکثری اصلاح طلبان رخ دهد و این طیف سیاسی یکپارچه عمل کند و به نظر می رسد که اگر غیر از این باشد وی مطلقا در بویراحمد و دنا ماندگار نباشد.
به نظر می رسد گسترده تر کردن این تحلیل چندان ضروری نباشد و می توان همه ی موضوعات را فاکتور گرفت و به این نکته بسنده کرد که "اجماع" اصلاح طلبان نکته کلیدی ماندن یا نماندن وکیلی در بویراحمد است و اینکه فعلا وکیلی در یاسوج به سر می برد و احتمالا هر مدتی که اینجا بماند اکثر زمان حضورش با رایزنی و تحقیق در مورد وضعیت و شرایط خواهد گذشت و نهایتا باید منتظر ماند و دید که وی چه تصمیمی خواهد گرفت !
و اینکه وکیلی فعلا به رقبا فکر نمی کند بلکه تمام حواسش معطوف به جریان اصلاح طلبی در بویراحمد و دنا است!

منبع: تابناک
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.