کد خبر: ۱۴۰۳۰
تاریخ انتشار:۱۵:۰۸ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸
مهراب کیانی
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

وقتی نام بسیج به گوش می‌رسد، به سرعت ذهن‌ها به سمت دفاع‌مقدس و شهادت کشیده می‌شود. شاید در تاریخ مجموعه‌ای چون بسیج را نتوان پیدا کرد که آغاز آن با میدانی وسیع و سنگین چون هشت سال دفاع‌مقدس پیوند بخورد و آن مجموعه با این توان سربلند بیرون بیاید.

این سربلندی مدال افتخاری برای بسیج شد که هنوز بعد از گذشت بیش از دو دهه از روزهای داغ دفاع‌مقدس همچنان بسیج را به نام آن هشت فصل عشق می‌شناسند، اما بسیج بجز فعالیت‌های دفاعی در عرصه‌های دیگر بخصوص عرصه تربیتی حضور یافته و در این چند دهه نقشی کم‌نظیر ایفا کرده است.

یکی از نقش‌های مهمی که بسیج در این چند دهه ایفا کرده است، حضور در فضای تربیتی مدارس با نام بسیج دانش‌آموزی است. با صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره( در پنجم آذر ماه سال 1358 مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین، پایگاه‌های مقاومت در مساجد، حسینیه‌ها، ادارات، کارخانه‌ها، مدارس و … به‌صورت خودجوش و مردمی شکل گرفت و با واگذاری مسؤولیت بسیج به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی، واحدهای مقاومت بسیج در مدارس هم‌چون دیگر اقشار بسیج برای جذب، آموزش و اعزام دانش‌آموزان واجد شرایط به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل فعال شدند که در این میان نقش معلمان و فرهنگیان شجاع بسیجی ستودنی است. در دوران هشت ساله دفاع‌مقدس بیش از 550 هزار نفر از دانش‌آموزان به دفعات مکرر به جبهه‌ها اعزام شدند که در این میان بیش از 36هزار نفر شهید و مفقودالاثر و دوهزار 853 جانباز و دوهزار 433 آزاده تقدیم دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش‌های اسلامی نموده‌اند.

با انسجام واحد بسیج مستضعفین و شکل‌گیری ساختار و تشکیلات آن، دفتر بسیج دانش‌آموزی به‌عنوان رده‌ای مستقل در بسیج مستضعفین ایجاد شد و با شکل‌گیری معاونت اقشار در بسیج به‌عنوان بسیج دانش‌آموزی به ادامه فعالیت خود پرداخت.

در سال 1363 با تصویب تبصره 2 از ماده یک قانون نظام وظیفه کشوری که به موجب آن وزرات آموزش و پرورش موظف شد با هماهنگی و همکاری واحد بسیج مستضعفین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آموزش آمادگی دفاعی را برای دانش‌آموزان اجرا نماید، پایگاه‌های مقاومت بسیج دانش‌آموزی در مدارس از استحکام بیشتر برخوردار شد.

 با توسعه واحد بسیج مستضعفین از سطح یک معاونت در ستاد مرکزی سپاه به یک نیروی مستقل با عنوان نیروی مقاومت بسیج سپاه، بسیج دانش‌آموزی نیز به‌عنوان یک مدیریت مستقل در مجموعه ستاد نیرو تشکیل و به کار خود ادامه داد. در سال 1371 با تلاش مدیریت مستقل بسیج دانش‌آموزی، ستاد ایثارگران وزارت آموزش و پرورش و معاونت پرورشی آن وزرات توافق‌نامه‌ای تنظیم و به امضای فرمانده نیروی مقاومت بسیج و وزیر آموزش و پرورش رسید.

با امضای این توافق‌نامه و ابلاغ به رده‌های ذی‌ربط دو دستگاه و تشکیل کمیته‌های هماهنگی در سطوح مرکز، استان و شهرستان، تحرکی وسیع در تقویت و گسترش بسیج دانش‌آموزی به وجود آمد به گونه‌ای که در پایان سال تحصیلی 74-73 بیش از 12 هزار واحد بسیج دانش‌آموزی در مدارس راهنمایی و متوسطه کشور تشکیل شده و نزدیک به 5/1 میلیون نفر دانش‌آموز به عضویت بسیج دانش‌آموزی در آمدند.

 در سال 1373 با ابلاغ سردار فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌منظور به کارگیری توان مجموعه معاونت‌های نیروی مقاومت بسیج در امر تقویت و گسترش بسیج دانش‌آموزی، دفتر مشاورت، بسیج دانش‌آموزی تشکیل شد، تا با یاری فرماندهی نیرو، به تقویت اصولی بسیج دانش‌آموزی همت گمارده شود. تعیین ساختار و سازمان و شرح وظایف بسیج دانش‌آموزی در مدارس، ضابطه‌مند کردن ارتباطات گروهی و تشکیلاتی، ایجاد سازمان پویندگان و پیشگامان به تناسب مقاطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه، هم‌چنین طراحی دسته‌های سازمان‌یافته برای فعالیت‌های فرهنگی، امدادی، علمی و سازندگی، طراحی لباس، آرم نشان عضویت، پرچم سازمانی و تطبیق آموزش آمادگی دفاعی مدارس با نظام آموزش‌های نظامی بسیج از جمله موفقیت‌های این دوران به شمار می‌رود.

اکنون بسیج دانش‌آموزی با گذشت چند دهه نزدیک به 6 میلیون دانش‌آموز را به عضویت خود در آورده است و سعی و تلاش خود را معطوف به کمک به بحث تربیتی در مدارس نموده است.

در استان بوشهر نیز به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی و استراتژیک کشور هم‌چون دیگر استان‌ها، بسیج دانش‌آموزی در ستاد مرکزی بسیج استان و تمامی شهرستان‌ها در سطح حوزه و واحد مقاومت شروع به کار کرده و سالیان طولانی است که نقش‌آفرین تربیت نیروهای انقلابی شده است.

در این نوشتار سعی داریم نگاهی کوتاه به فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی در استان بوشهر بیاندازیم و بخشی از این فعالیت‌های گسترده را مورد توجه قرار دهیم.

بسیج دانش‌آموزی سعی دارد که در مباحث و فعالیت‌های مختلف از تربیتی، ورزشی، علمی، آموزشی، تفریحی، هنری، عقیدتی، مدیریتی و جهادی نقش ایفا کند و برای هرکدام از این موضوعات برنامه‌های متنوعی را ترتیب داده است که برای آشنایی با فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی استان بوشهر نگاهی به برخی از برنامه‌های مهم و این سازمان خواهیم داشت.

اعزام بیش ازهشت هزار و 400 دانش‌آموز بوشهری به مناطق عملیاتی

شاید به‌جرات بتوان گفت در سال‌های اخیر نام بسیج دانش‌آموزی با عملیات بزرگ فرهنگی راهیان‌نور گره خورده است و همه اعزام دانش‌آموزان به سرزمین‌های نور را که یک حرکت ملی است و با همکاری سپاه و آموزش پرورش برگزار می‌شود به نام بسیج دانش‌آموزی می‌شناسند و این مهم در بوشهر نیز با جدیت تمام مورد توجه قرار گرفته است.

در سال تحصیلی 97 - 98 بیش از هشت هزار و 400 دانش‌آموز دختر و پسر از استان بوشهر به مناطق عملیاتی جنوب اعزام شدند و در این مسیر راویان فتح، روحانیون و معلمان و مربیان همراه دانش‌آموزان بودند تا در طول مسیر نقش‌آفرین مباحث تربیتی این اردوی فرهنگی تربیتی باشند.

اردوی راهیان‌نور دانش‌آموزی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های بسیج دانش‌آموزی و سپاه‌های استان بوشهر است که با همکاری آموزش پرورش در طول سال با جدیت در حال برگزاری است و در این عمایات بزرگ فرهنگی دانش‌آموزان با حضور در مناطق عملیاتی و موزه‌های دفاع‌مقدس و تماشای نمایش رزمی فرهنگی با رشادت‌های شهدا و رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس آشنا می‌شوند.

تلاش برای تربیت دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، بسیج دانش‌آموزی با نگاه به تجربه موفق دفاع‌مقدس در اعطا مسؤولیت فرماندهی به دانش‌آموزان، چند سالی است که فرماندهی واحد‌های مقاومت پیشگام(دبیرستان‌ها) به دانش‌آموزان سپرده شده است. استان بوشهر در اجرای این مسئله پیشرو عمل کرده و در حال حاضر دانش‌آموز محوری را در بسیج دانش‌آموزی به صورت جدی مورد پیگیری قرار می‌دهد.

در حال حاضر تمامی فرماندهان واحدهای پیشگام از بین دانش‌آموزان انتخاب شده و در حال اجرای ماموریت هستند و از دیگر سو کلیه جانشینان واحدهای مقاومت پویندگان نیز از میان دانش‌آموزان انتخاب شده و حداقل 15 درصد از فرماندهان پویندگان را نیز دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند که این مسئله گامی رو به جلو در دانش‌آموز محوری است.

مسؤولان بسیج دانش‌آموزی استان بوشهر بر این اعتقاد هستند که خروجی بسیج دانش‌آموزی باید دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی باشد و در سال تعدادی کادر آموزش دیده و با تجربه از بسیج دانش‌آموزی استان به بسیج محلات، دانشجویی و طلاب انتقال یابند.

اردوی یاوران ولایت که هرساله برای آموزش فرمانده واحدهای پیشگام در تابستان در این استان برگزار می‌شود بیش از 300 دانش‌آموز فرمانده واحد در دوره‌ای 6 روزه برای پذیرفتن مسؤولیت فرماندهی در مدارس آماده می‌شوند و با اصول کار تشکیلاتی آشنا شده و در فضایی اردویی و آموزشی آماده حضور در مسؤولیت فرماندهی می‌شوند.

این دوره هر ساله خارج از استان بوشهر با دقت در اساتید و محتواهای آموزشی در فضایی آموزشی تفریحی برگزار می‌شود و خروجی‌های مناسبی را برای بسیج به ارمغان می‌آورد و اثرات این دوره را ما در بعد از بازگشایی مدارس و رونق فعالیت‌های فرهنگی در مدارس شاهد هستیم.

10 نفر از خروجی اصلی این دوره به عنوان نمایندگان استان در کنگره ملی هم‌فکری آینده‌سازان انقلاب اسلامی شرکت می‌نمایند و در طول سال به‌عنوان مشاوران سازمان از توان آنها در هم‌فکری برای برگزاری برنامه‌های سازمان بهره گرفته می‌شود.

 همچنین در طول سال تحصیلی دوره‌هایی را نیز برای جانشینان و شورای واحدهای مقاومت برگزار می‌شوند تا راهبری و کار تشکیلاتی و فرهنگی بسیج به شکل درست و دقیق در مدارس تحقق یابد.

آموزش و کار با طعم محرومیت و محرومیت زدایی

بخش اعظمی از هدف از برگزاری اردوهای جهادی، بر پایه سازندگی استوار شده است که این سازندگی از خودسازی درونی افراد آغاز و به سازندگی در مناطق محروم خلاصه می‌شود.

شاید به جرأت گفت این سازندگی مقدس‌ترین غنیمت باقی مانده از این سفرها است چرا که همیاری و کمک به سایرین برای ساختن فضای فرهنگی و مذهبی در محیطی که رنگی از ریا و نمایش‌های شهری را ندارد، خودسازی در درون را به اوج می‌رساند.

البته در کنار این مهم نباید فراموش کرد که توسعه فرهنگ محرومیت‌زدایی در بین جوانان و ایجاد روحیه سازندگی و امید در مردم منطقه جزو رسالت‌های تعیین شده بر دوش جهادگران است.

همچنین که نباید از یاد برد یکی دیگر از اهداف جهادی نیز سازندگی عمرانی، فرهنگی، علمی و بهداشتی در منطقه است و در این اردوها، تلاشگران  با وضعیت زندگی یک منطقه محروم کشور در ابعاد مختلف فرهنگی، اعتقادی، معیشتی و بهداشتی و … آشنا شده و از طریق عمل مخلصانه برای سازندگی در آن منطقه در آن ابعاد، می‌کوشند که خود را ساخته و رضوان الهی را کسب کنند.

حرکت‌های جهادی صرفا یک کار عمرانی یا فرهنگی یا اردوی خودسازی نیست، بلکه مجموعه جامعی است که آثار و برکات آن, در سه حوزه "مردم و اهالی مناطق محروم"،"شرکت کنندگان در این حرکتها"و "مسؤولان و مدیران منطقه‌ای" قابل بررسی است.

شاید اردوهای جهادی را در جامعه به نام دانشجویان بشناسند و بیشتر مستندهای پخش شده از تلویزیون به اردوهای جهادی دانشجویی اختصاص یافته باشد، اما چند سالی است که اردوهای جهادی دانش‌آموزی در نقطه نقطه کشور در حال انجام است و دانش‌آموزان با حضور خود در منطقه‌های محروم در رفع محرومیت و گسترش فرهنگ سازندگی نقش‌آفرینی می‌کنند.

دانش‌آموزان بعد از آن که سالیان پی‌در‌پی طرح‌های هجرت یک روزه و 10 روزه را با موفقیت طی کردند این بار به میدان خدمت‌رسانی مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته کوچ کردند و با عشق و علاقه به فعالیت‌های عمرانی و خدمت‌رسانی مشغول شدند.

استان جنوبی و گرم بوشهر در این چند ساله که اردوهای جهادی دانش‌آموزی آغاز شده است از پیشگامان و علاقه‌مندان این اردو بوده است و هر ساله بر تعداد دانش‌آموزان جهادگر این سازمان افزوده شده است و این مهم در حالی رخ می‌دهد که کار خدمت‌رسانی توسط دانش‌آموزان در خرماپزان بوشهر و در شرجی و گرمای طاقت‌فرسای جنوب صورت می‌گیرد که تحمل این گرما برای همه سخت و برای دانش‌آموزان کم‌سن‌ و سال سخت‌تر است.

اردوهای جهادی به عنوان یکی از برکات بسیج دانش‌آموزی باعث شده است دانش‌آموزان با روح خدمت‌رسانی آشنا شوند و مناطق محروم استان خود را بهتر بشناسند و خود را برای پذیرفتن مدیریت‌های آینده آماده کنند. دانش‌آموزان بسیجی در اردوهای جهادی به نقاطی برای خدمت‌رسانی می‌روند که برخی از مسؤولان حتی پای خود را به آن مناطق نگذاشته‌اند.

بسیج دانش‌آموزی و آموزش‌های نظامی دفاعی

شاید یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بسیج دانش‌آموزی همکاری در اجرای درس آمادگی دفاعی و برگزاری مانورهای پدافند غیرعامل است. بسیج دانش‌آموزی اجرای دوره‌های عملی و میدان تیر کلاس‌های درس آمادگی دفاعی را در دو مقطع متوسطه اول و دوم بر عهده دارد و تمام دانش‌آموزان دو مقطع نهم و دهم را پوشش می‌دهد که این کار حجمی سنگینی را از دوش آموزش پرورش برمی‌دارد.

آموزش‌های نظامی در کنار درس آمادگی دفاعی مورد توجه بسیج دانش‌آموزی قرار گرفته و بسیج دانش آموزی استان بوشهر در چند سال اخیر تلاش کرده است تا قدرت دفاعی دانش آموزان و اطلاعات آنها را در این حوزه افزایش دهد.
دانش آموزانی که در راهیان نور یادواره شهدا و برنامه های فرهنگی با روح مقاومت و ایثار آشنا شده اند در فعالیت های آموزش دفاعی توان فردی خود را برای دفاع از اسلام و میهن اسلامی آماده می کنند.
بسیج دانش آموزی استان بوشهر در سالی که گذشت توانست برنامه‌های آمادگی دفاعی خود را با همکاری قسمت‌های مختلف سپاه و آموزش پرورش به پیش ببرد و کارهای مهمی را در حوزه دفاعی انجام دهد. مسئله مانورهای پدافند غیر عامل نیز در مدارس نقاط مختلف استان با جدیت و موفقیت انجام پذیرفت.
معلمان بسیجی نیز با حضور در کلاس های درس آمادگی دفاعی مفاهیم دفاع در حوزه جنگ سخت و نرم را به دانش آموزان نهم و دهم آموزش می‌دهند و این در حالی رخ می‌دهد که معلمان خود نیز در طول سال با آموزش های ضمن خدمت که توسط بسیج دانش آموزی و آموزش پرورش برگزار می‌شود توان خود را در عرصه دانش دفاعی بهبود می‌بخشند.


جشنواره دانش آموزی بوشهر دو قرن مقاومت(از تبار رئیسعلی)
ابتکاری برای آشنایی با تاریخ مقاومت و ایستادگی در برابر استعمار و استکبار
استفاده از ظرفیت ‌های موجود هر استان در تولید و طراحی برنامه های مختلف باعث خواهد شد دانش آموزان با تاریخ منطقه خود هرچه بهتر آشنا شوند بوشهر با دارا بود تاریخ 2 قرن مقاومت در برابر استعمار و استکبار و دارا بودن چهره های شاخص و بزرگی در این رابطه ظرفیت بالایی در این حوزه دارد.
لذا بسیج دانش آموزی استان بوشهر با برقرار ی ارتباط با کنگره بین المللی بوشهر دو قرن مقاومت بخش دانش آموزی این کنگره را راه اندازی کرد تا با برگزاری یک جشنواره دانش آموزی و یک همایش استانی دانش آموزان را با قهرمانان و تاریخ مقاومت این استان آشنا کنند.
یکی از برنامه های مهم بسیج دانش آموزی استان بوشهر در سال های گذشته برگزاری جشنواره بوشهر دو قرن مقاومت بود که با استقبال دانش آموزان و اهالی استان روبرو شد دانش آموزان در فضایی صمیمی با تاریخ دو قرن مقاومت استان بوشهر آشنا شدند و این مهم می توان ظرفیت های دانش آموزان بوشهری را در فعالیت های دیگر بیش از گذشته شکوفا کند و روح انقلابی را در دآنش آموزان این استان تقویت نماید در حال حاضر آشنای دانش آموزان با تاریخ مقاومت استان یکی از محورهای اصلی دورهای آموزشی بسیج دانش آموزی است.

بسیج دانش آموزی و " احلی من العسل "
با آغاز ماه محرم بسیج دانش آموزی با همکاری مدارس اقدام به برگزاری مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) در مدارس می‌کند که این مراسم با استقبال دانش آموزان روبرو می‌شود و روح حسینی در مدارس دمیده می شود. همچنین هیئت‌های حضرت علی اکبر بسیج دانش آموزی در شهرهای مختلف مراسمات اختصاصی دانش آموزان را پی می‌گیرند.

مراسمات حسینی در مدارس با اجتماع بزرگ عزاداران نوجوان با نام "احلی من العسل" به اوج خود می‌رسد و این رخداد باعث شده که برنامه‌های عزاداری ماه محرم در مدارس استان تبدیل به یک رسم حسنه شود که دانش آموزان و معلمان انقلابی به صورت آتش به اختیار اقدام به برگزاری آن می‌کنند و همین مسئله دانش آموزان را با فرهنگ حسینی بیش از گذشته آشنا نموده و آنها را برای حضور در مراسمات مذهبی شهر نیز ترقیب کرده است.

طرح شهید بهنام محمدی مسیر برای تربیت نوجوانان
طرح مذکور که مزین به نام  دانش آموز بصیر و شجاع؛ شهید بهنام محمدی است، در سال گذشته اولین سال اجرای خود را در استان بوشهر پشت سر گذاشت این طرح که از ابتدا تاکنون علاوه بر محور قرار دادن منویات و فرمایشات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از دیدگاه‌ها و راهنمایی اساتید و علمای بزرگ عرصه تعلیم و تربیت در تدوین و اجرای آن بهره گرفته شده است در 60 مدرسه متوسطه اول آغاز به کار کرده است.

در این طرح 3 مربی تحصیل کرده طلبه یا دانشگاهی مسجدی با حضور در مدرسه بر اساس آموزش‌های طی کرده در مجموعه بسیج دانش آموزی و تجربیات شخصی در حوزه کار با دانش آموز و بر اساس برنامه‌های تدوین شده با اجرای برنامه‌های علمی، فرهنگی، مذهبی، اردویی و ورزشی در فضای مدرسه که برای دانش آموزان و اولیا آنها می‌باشد مسیر را برای برقراری ارتباط با دانش آموزان و اولیا آنها و اولیا مدرسه هموار کرده و بخش دیگری از فعالیت‌های خود را با حضور دانش آموزان در مسجد محل طی می‌کند.

طرح شهید بهنام محمدی به دنبال تربیت دانش آموز عالم و اهل فکر، کار آمد و توانمند، مهذب و دین مدار، انقلابی و آگاه با نگاه تمدنی است که این مهم در اتصال مثلت مسجد مدرسه و منزل تحقق خواهد یافت.
در سالی که گذشت مربیان طرح توانستند به در مدارس مختلف تحت پوشش طرح با برنامه‌های خود ارتباط بخشی از دانش آموزان مدارس تحت پوشش طرح را با مساجد هدف برقرار کنند و در کنار دانش آموزان به عنوان مربی و دوست هدایت گر باشند برگزاری مسابقات علمی پرواز تخم مرغ موشک آبی ، ابر حباب و... مشارکت در برنامه‌های مناسبتی مدرسه، مشارکت در برگزاری نماز جماعت، برگزاری اردوی جذب تشکیلاتی دانش آموزی، شروع برنامه ویترین کتاب، برگزاری جشنواره های علمی و فرهنگی و ورزشی دهه فجر، برگزاری هیات های مناسبتی در مسجد، برگزاری اردوهای تربیتی، مهارتی، بازدید‌های علمی، برگزاری جلسات آموزش خانواده و ... از برنامه‌های این طرح هستند که در فضای مدارس و مساجد هدف برای دانش آموزان برگزار شده است.


مسابقات لیگ علمی پایا تنها مسابقه علمی تیمی در مدارس
این مسابقه علمی گروهی در مقاطع مختلف در مدارس برای دانش آموزان برگزار می‌شود و دانش آموزان در مباحث علمی مختلف به صورت تیم های 4 یا 5 نفره در سطح استانی ملی و بین المللی به رقابت می‌پردازند.
یکی از مشکلات کارهای علمی در کشور ما ضعف کارهای تیمی در حوزه علم است که در این مسابقات دانش آموزان با اهمیت کار تیمی در دست یابی به قله های علمی آشنا بیشتری دست می‌یابند و آماده می‌شوند تا در آینده به رشد علمی کشور کمک کنند.

استان بوشهر هرساله چندیدن تیم در مرحله ملی و بین المللی این مسابقات دارد و در سالی که گذشت نیز سه تیم از استان در مرحله بین المللی رقابت ها حاضر شدند.

رقابت و ورزش در بسیج دانش آموزی
مسابقات ورزشی از برنامه های ثابت بسیج دانش آموزی است که به صورت رقابتی و همگانی مثل کوه نوردی، پیاده روری و دوچرخه سواری برگزار می‌شود و دانش آموزان در فضایی مفرح به رقابت و ورزش می‌پردازند. یکی از مسائلی که باعث رشد دانش آموزان و کاهش آسیب‌ها اجتماعی در فضای دانش آموزی می‌شود ورزش است که در فضای بسیج دانش آموزی هم مورد توجه است اما نیاز است که هر سال بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.


تربیت دینی و انقلابی دانش آموزان
تربیت دینی  و انقلابی دانش آموزان از موضوعات مهم و مورد توجه بسیج دانش آموزی است که با دقت نظر ویژه ای دنبال می‌شود تشکیل حلقه‌های صالحین در مدارس برای آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان با مفاهیم و آداب دینی و اسلامی و انقلابی است.
در این راستا برنامه‌های روشنگری و استکبار ستیزی در یوم الله‌ها برگزار می‌شود و سخنرانان دانش آموزان را با مفاهیم ملی و انقلابی آشنا می‌کنند و از دستاوردهای انقلاب و شهدا برای دانش آموزان صحبت می‌کنند همچنین برگزاری یادواره شهدا و دیدار خانواده شهدا  از برنامه‌های ثابت بسیج دانش آموزی استکه با استقبال دانش آموزان روبرو می‌شود و آنها را با اسوه‌های ایثار و فداکاری آشنا می‌کند.

همچنین در موقیت‌های زمانی مختلف از کارشناسان مختلف مسائل اجتماعی و فرهنگی و علمی و روحانیون دعوت می‌شود که با حضور در مدارس مباحث مفید فایده را به دانش آموزان ارائه دهند و در رشد و تعالی آنها نقش داشته باشند.

فضای مجازی فرصتی برای ارتباط بیشتر
گسترش فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای باعث شده است دانش آموزان بخشی از وقت خود را در این فضا بگذرانند. بسیج دانش آموزی هم در استان بوشهر با شناخت اهمیت این میدان با برنامه‌هایی چون آموزش آسیب‌های فضای مجازی،  سواد رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و تولید محتوای رسانه‌ای و خبرنگاری سراغ این فضا رفته و تلاش دارد یاری‌گر دانش آموزان در عرصه گسترده، مهم و پر آسیب فضای مجازی باشد.

لازم است برای برقراری ارتباط بیشتر و بهتر کار و فعالیت در این فضا هرچه بیشتر از سوی بسیج دانش آموزی مورد توجه قرار گیرد زیرا میزان حضور دانش آموزان در این فضا هر روز در حال افزایش است.

در پایان باید اضافه کرد مهمترین اتفاق در بسیج دانش آموزی تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی است که تمامی این برنامه ها برای تحقق این مهم است بسیج دانش آموزی استان بوشهر در این سالها تلاش کرده است تا شعار دانش آموز انقلابی مدرسه انقلابی را در حد توان تحقق دهد هر چند عرصه وسیع و امکانات محدود است و  تا مطلوب فاصله بسیار است اما با بهره گیری از توان وسیع دانش آموزان و معلمان و امدادهای الهی ان‌شاالله این مهم قابل تحقق است.

منبع: فارس

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.