کد خبر: ۱۳۹۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۲۱:۲۹ - ۰۲ دی ۱۳۹۷
مسکنی برای تنظیم بازار دهدشت
عصر دنا: در شرایطی که وضعیت بغرنج اقتصادی در کشور و به ویژه کهگیلویه حاکم است برپایی نمایشگاه عرضه کالای اساسی راهی برای تعدیل قیمت‌هاست .
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): نمایشگاه عرضه کالای اساسی یکی از ابزارهای تنظیم بازار، تعادل عرضه و تقاضا،کنترل قیمت‌ها و حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

معمولا در مقاطع زمانی خاص به ویژه ایام منتهی به نوروز،آغاز سال تحصیلی و ماه رمضان نمایشگاه عرضه کالا در سراسر کشور برپا می‌شود؛اما برگزاری نمایشگاه‌ها تنها مختص بهار و پاییز نیست،در مواقع آشفتگی بازار که مردم برای خرید مایحتاج خود دنبال راهی برای خرید ارزان‌تر می‌گردند نمایشگاه می‌تواند جلوی موج‌سواری قیمت‌ها را بگیرد.

در واقع نمایشگاه‌ها ابزار دولت برای مدیریت بازار هستند که در مهار گرانی و ایجاد فضای رقابتی بین صنوف نقش مؤثری در ثبات بازار دارد.

هر نمایشگاهی طبیعتا نقاط ضعف و قوت دارد؛ بی‌کیفیت بودن کالا،دلالی و واسطه‌گری و اینکه غرفه‌ها به اصناف واجد شرایط نمی‌رسد از ضعف‌های نمایشگاه‌هاست اما در دهدشت هر وقت نمایشگاهی برپا شد با استقبال مردم مواجه بود و این نشان می‌دهد کارکرد مثبت نمایشگاه از کارکرد منفی آن بیشتر است.

برخی از صنوف،در شرایط بحرانی اقتصاد و در حالی که دشمن از هر تلاشی جهت فلج نمودن اقتصاد کشور دریغ نمی‌ورزید نرخ کالا و خدمات را متأثر از نرخ ارز بالا بردند و این در حالی است که بسیاری از کالای مورد عرضه در بازار ربطی به دلار و تحریم‌ها نداشت.

قیمت‌های سرسام‌آور در بسیاری از محصولات تولید شهرستان از جمله صیفی‌جات،سبزی،مرکبات یک مرتبه متأثر از نرخ ارز شد! و برخی از بازاریان در این آشفته بازار هر طور دلشان خواست و میلشان کشید قیمت‌ها را خودسرانه افزایش دادند و به اذعان خودشان طی همین مدت توانستند درآمد حاصل از فروش را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

در سایر کالا هم به رغم تأکید مسؤولان و نظارت متولیان امر،همچنان شاهد افسارگسیختگی قیمت‌ها هستیم و حالا که دلار شیب نزولی به خود گرفته گویا قرار نیست قیمت‌ها در بازار دهدشت تکانی به خود دهند و کمی سربه زیر شوند.

و حالا که قرار است نمایشگاهی به منظور رفاه شهروندان و تعدیل قیمت کالای ضروری برپا شود، کاسبان با نسبت دادن صفت«بازار خراب‌کن» سعی دارند جلوی نمایشگاه را بگیرند تا همچنان روی قیمت‌ها موج‌سواری کنند.

با این وجود،اگرچه اصناف معتقدند نمایشگاه به کاسبی آن‌ها ضرر وارد می‌کند اما اگر ساز وکار مناسب دیده شود،به شرطی که عرضه کالای بی‌کیفیت و قاچاق در آن نباشد،تولید کننده یا فروشندگان واقعی در نمایشگاه حاضر شوند،حداقل 20 درصد تخفیف در کالا باشد و کسانی که در نمایشگاه فعالیت می‌کنند پروانه کسب زیر نظر اتحادیه مربوط داشته باشند،برپایی نمایشگاه هم به نفع مردم است هم اصناف./طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/

برچسب ها: بازار ، نمایشگاه ، دهدشت
ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
باسلام البته نمایشگاه بسیار خوب است اگر به آن معنایی که بین المللی اجرا میشه ولی متاسفانه نمایشگاههای ما چون همه از صنف کارکنان کمیته امور صنفی واز همین بازار هستند فقط برای گول زدن مردم وسایل بی کیفیت و از رده خارج خود را درمغازه برمیدارند ودرنمایشگاه خیلی گرانتر از مغازه به ملت بیچاره قالب می کنند چون اون کرایه ای را که خود نمایشگاه از مغازه دار میگیره باید چند برابر آن را از جیب مردم بگیره واین فقط یک معامله به نفع فروشنده واون شرکت نمایشگاه است بنابراین این همه تبلیغ و دروغ بافی دردی از رنج وبدبختی ملت کم نمیکنه واجناس را هم به هیچ عنوان ازرانتراز بازار نمی فروشند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.