تاریخ انتشار:۱۸:۰۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
سفره کوچک تر مردم همگام با گرانی ها /
عصر دنا: گرانی کالاهای اساسی درگچساران امان مردم را بریده وبه جای اینکه در این شهر رنگ و بوی ماه رمضان شهروندان را سر ذوق بیاورد گرانی اجناس حس و حال معنوی ماه رمضان را از فکر مردم برده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): چند صباحی است که از ماه مبارک رمضان، ماه عبادت و بندگی، سپری شده است و شهروندان گچسارانی ذهن و روح خود را فارغ از هر گونه تشویشی به ضیافت این ماه الهی معطوف کرده اند اما تأمین مایحتاج این ماه مبارک به دغدغه‌ای برای ساکنین دیارنفتخیز گچساران تبدیل شده وگویا شیرینی و حلاوت آن را به کام اقشار کم‌درآمد و متوسط این شهر تلخ کرده است.

گرانی های اخیر دربازار،این روزها علاوه بر غافلگیری مردم سفره آنان را نیز بیش از پیش کوچک کرده است وشهروندان گچسارانی نگران این موضوع هستند که نکند ماه رمضان امسال هم خدای ناکرده شرمنده خانواده‌شان شوند،هر چند قبل از آغاز ماه مبارک رمضان نیز به صورت آشکار و پنهان شیب ملایمی در افزایش قیمت برخی اجناس مصرفی در این شهر دیده می شد.

این روزها رکود،کاهش قدرت خرید و موضوعاتی از این دست برای بسیاری از شهروندان دیاربام نفت ایران ملموس به نظر می رسد درحالی که دراین ماه پرخیرو برکت برای قشرهای زیادی از مردم سفره هاهر روز کوچک تر و حسرت های بر دل مانده نیزبیشتر جلوه می کند.

برخی معتقدند تمرکز دولت برکاهش نرخ تورم و بی توجهی به نرخ رکود عامل اصلی گرانی های اخیر رخ داده در بازار است، برخی نیز معتقدند بی برنامگی عامل بروز مشکلات کنونی است؛اما دراین میان آنچه اهمیت دارد کاهش هر روزه قدرت خرید مردم به ویژه در ماه مبارک رمضان است.

شنیدن اخباری از گرانی مرغ، گوشت،خرما، میوه جات،برنج و غیره در ماه رمضان با وجود اینکه  برخی از مسئولان وعده کاهش قیمت ها را داده بودند؛نگرانی های عمده ای را برای مردم موجب شد تا جایی که برخی دیگر اقدام به خرید نمی کنند،البته این عدم تمایل به خرید ناشی از نبود نقدینگی نزد بسیاری از اقشار جامعه است ،هرچند دولت به ظاهر در کنترل تورم و کاهش آن موفق بوده؛اما نتوانسته در راستای کمک به کاهش نرخ رکود اقدامی انجام دهد.

بانویی که برای خرید به مغازه میوه فروشی در مرکز شهر مراجعه کرده از افزایش قیمت ها گلایه می کند و می گوید: همین‌طور که ملاحظه می‌کنید، قیمت این نوبرانه ها طوری نیست که همه مردم بتوانند آن را خریداری کنند. و این گرانی ها به سفره خانوار ضربه زده و باعث می شود تا خیلی از خانوادها نتوانند نیاز فرزندان روز دار خود را به خوبی تامین کنند.

مرد جوانی درادامه می افزاید:گرانی کالاهای اساسی مردم در ماه ها و روزهای اخیر اتفاق تازه ای در این شهر نیست و در طول سال هم چند بار شاهد افزایش قیمت ها به صورت خفیف نیز بوده ایم و بی توجهی مسئولان به گرانی های اخیر درگچساران به ویژه در ماه مبارک رمضان سفره مردم را کوچک کرده است.

زوج جوانی که برای خرید مایحتاج زندگی خود به بازراچه میوه فروشان این شهر آمده اند،اینچنین می گویند:این روزها و درسایه بی توجهی مسئولان ماه مبارک رمضان فصل رونق گرانفروشی در گچساران است واین موج گرانی شرایط نامناسبی برای خانواده هایی که محتاج یک‌تکه نان هستند را فراهم کرده است.

مازیار تازه داماد ادامه می دهد:گرانی امان مردم را بریده وبه جای اینکه در گچساران رنگ و بوی ماه رمضان شهروندان را سر ذوق بیاورد گرانی اجناس حس و حال معنوی ماه رمضان را از فکر مردم برده است.

به هر حال اگر این روزها خودتان هم گشتی در بازار گچساران بزنید تفاوت‌های قابل‌ملاحظه‌ای را در نرخ اجناس قابل‌عرضه مشاهده خواهید کرد، خرما کیلویی 6تا8 هزار تومان است و حبوباتی همچون عدس،لوبیاچیتی و چشم بلبلی ،لپه،نخود،دال عدس،و نیز کشمش پلویی 6هزارو 500 تا 12 هزارتومان در بازار این شهرستان عرضه می‌شود.

قیمت هرکیسه برنج دانه بلند در بازار گچساران از 49 تا 54هزارتومان ، برنج محلی از 6هزارتا 10هزارو 500تومان،انواع روغن مایع یک و نیم لیتری از 7هزارتا 9هزارتومان و روغن جامد هر حلب  4و نیم کیلویی از 19هزار تا 26هزارتومان نرخ‌گذاری شده است.

  در بازار مرکزی گچساران گوشت گوساله ،بز،کهره و گوسفندبه ازای هر کیلو 30تا 38هزارتومان؛مرغ 7هزار750تومان ، تخم مرغ بین 5 هزار و 200تا 5هزارو 500 تومان ،قیمت انواع ماهی همچون شعری 20هزارتومان،ماهی شیر25هزارتومان، ماهی شوریده 30هزارتومان، ماهی حلوا 25هزارتومان،سنگ سر20هزارتومان،ماهی قزل آلا 17هزارتومان،ماهی سرخه 28هزارتومان وماهی دلمی نیز 16هزارتومان عرضه می شود.

قیمت انواع میوه در بازارچه میوه فرشان بر حسب کیلو بین 5تا 7هزارتومان عرضه می شودو در خیابان 19 آبان (هلال احمر )میوه درجه یک زردآلو 13 هزارتومان، گلابی 20هزارتومان،انگور یاقوتی 15هزارتومان،انبه 30هزارتومان،پرتقال 9هزارتومان،کیوی 7هزارتومان،هلو 15هزارتومان ،گیلاس 30 هزارتومان،سیب سبز 20هزارتومان،هلو15هزارتومان،سیب زرد 7هزارو 500تومان ،موز 6هزارتومان و هر عدد آناناس 18هزارتومان به فروش می رسد.

قیمت انواع تره بار، سبزیجات و صیفی جات همچون  گوجه فرنگی کیلویی 2هزار تومان،بادمجان 2هزارتومان،هویج 2هزار تومان،کلم و گل کلم 2هزار تومان، سیب زمینی از یک هزارو 500تا 2 هزار 500،کدو 2هزارتومان،فلفل دلمه ای 2هزارتومان،پیاز 2 هزارتا 2500 تومان،خربزه مشهدی کیلویی از 3هزارتا3هزارو 500،خربزه احمدی یک هزار و 500 ،هندوانه یک هزارو 500تومان و قیمت 6قلم سبزی خورشتی هر کیلو 2هزارو 500تومان ، سبزی خوردن 2 هزارو 500تا 3هزار تومان  و کاهو 2هزارتومان در بازار گچساران عرضه شده است.

با این اوصاف برچسب کالاها حکایت از سیر صعودی قیمت ها در بازارگچساران دارد وگرانی شامل حال کالاهایی که در ماه مبارک رمضان در سبد غذایی خانوار قرار می گیردتا اجناسی که هیچ ربطی به این ماه ندارندنیزشده است.حبوبات، مرغ،تخم مرغ و گوشت که باید نیازهای بدن را برای روزه داری در این ماه تامین کنند نیز با سیر صعودی قیمت روبرو بوده اند و اما قیمت خرما  که با آغاز ماه مبارک رمضان به طور نجومی افزایش یافته گویا این روزها طعم گرانی اش بر طعم شیرینش چربیده است.

قیمت مرغ که طبق معمول نوساناتی را به همراه دارد و برای اینکه از قافله عقب نماند،بی موقع قدقد گرانی سر داده و کم کم در حال پرکشیدن از سفره های افطار اقشار ضعیف و کم درآمد شهرمان است .حبوباتی همچون نخود،لوبیاوعدس امسال در این ماه مبارک نیز کاسه داغ تر از آش شده اندو قیمتشان دستخوش تغییراتی شده که خبرگرانی آنها را در شهر جار می زنند.

در بازار امسال قیمت زولبیا و بامیه به بیش از 10هزارتومان رسیده و گویی زولبیا و بامیه به جای اینکه در ماه مبارک رمضان کام مردم گچساران را شیرین کند موجب دلزدگی شهروندان نیز شده است.

رضا شریفی رئیس صنعت، معدن و تجارت گچساران در این خصوص به ما می گوید:با آغاز ماه مبارک رمضان، اداره نظارت و بازرسی بر تنظیم بازار و صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان به صورت نامحسوس و ویژه در سطح شهر حضور دارند.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان در جهت اجرای طرح نظارت، توزیع و قیمت‌گذاری اقلام و کالاهای اساسی از جمله برنج، گوشت قرمز، مرغ، لبنیات، شکر ، زولبیا وبامیه به صورت ویژه در این ماه رصد می‌شود.

شریفی با اشاره به طرح پایش بازار در ماه رمضان گفت: طرح نظارتی پایش بازار به منظور جلوگیری از هر گونه کمبود، گران فروشی و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات به ویژه اقلام پر مصرف شهروندان توسط اکیپ‌های بازرسی در شهرستان در دست اجراست.

وی با اشاره به گشت‌های مشترک در ماه رمضان اظهارکرد: همچنین گشت‌های مشترک بازرسی و نظارت با مشارکت تعزیرات حکومتی، فرمانداری، اتاق اصناف و شرکت غله و خدمات بازرگانی به منظور نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی و جلوگیری از تخلفات احتمالی در این ماه صورت خواهد گرفت.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گچساران بیان کرد: طرح نظارت و بازرسی بازار برای تنظیم بازار و به منظور ایجاد ثبات در بازار و جلوگیری از کاهش نوسانات قیمت برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مردم هرگونه تخلف واحدهای صنفی از قبیل کم‌فروشی، گرانفروشی، احتکار، درج نشدن قیمت و یا ارائه فاکتور را با شماره ۱۲۴ و یا با شماره تلفن ۳۲۲۲۴۰۴۵درمیان بگذارند تا با حضور بازرسان سازمان صنعت و معدن در سریعترین زمان ممکن نسبت به بررسی این گزارش ها اقدام شود.

شریفی گفت: بیش از چندین اکیپ گشت بازرسی به صورت شبانه‌روزی و به صورت ویژه در ماه مبارک رمضان بازار را کنترل خواهند کرد.

باید توجه داشت که اقلامی همچون مرغ، ‌گوشت گوسفندی، گوشت گوساله، برنج، روغن، قند وشکر، لبنیات، خرما، نان ، سبزیجات، زولبیا و بامیه، انواع آش و حلیم از ارزاق مورد استفاده در ماه مبارک بوده و سفره های افطار و سحری شهروندان گچسارانی را پر می‌کنند وبی توجهی به گرانی کالاها معضلی است که هر روز مردم را با مشکلات عدیده ای در این شهر مواجه می کند.

در پایان باید گفت مهم نیست که گرانی کالاها در ماه مبارک رمضان باشدیا در عید نوروز ویا مناسبت های دیگر، بلکه مهم بهانه و فرصتی برای گران شدن کالاهایی است که حتی در کیفیت برخی از آنها جای تردیدوجود داردوانتظار شهروندان گچسارانی این است که مسئولان نظارت بیشتری بر بازار داشته باشند و فروشندگان نیز انصاف بیشتری در این خصوص نیز به خرج دهند.

پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب

برچسب ها: گچساران
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.