کد خبر: ۱۳۱۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۱:۲۴ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
عصر دنا: ناشنوایان کهگیلویه با در دست داشتن پلاکاردهای اعتراض‌آمیز از مسؤولان خواستند مشکلات آن‌ها را رسیدگی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): می‌خواستند فریاد بزنند اما صدایشان یاری نمی‌داد؛صدایی نبود؛تنها نگاهی بود و تلاش دست‌ها و لب‌هایشان برای فهماندن آنچه می‌خواستند.

از کاغذبازی سیکل اداری به ستوه آمده بودند،کاغذهایی را برای بیان ناگفته‌هایشان در دست داشتند در حالی که روی آن‌ها جملاتی برآمده از دل حک شده بود؛چرا به ما کار نمی‌دهید؟چرا به ما توجه نمی‌کنید؟سهمیه استخدامی معلولان چه شد؟و چراهای دیگری که منتظر رسیدن به جواب‌هایشان بودند.

ناشنوایان کهگیلویه که فریاد بی‌صدایشان گوش‌ها را کر می‌کرد و دل‌ها را می‌رنجاند در حالی که با حرکات دست قصد داشتند غم و دردهای خود را بیان کنند خود را به فرمانداری دهدشت رسانده بودند.

حرف‌های مشترکی میان آن‌ها وجود داشت،خواسته‌هایشان از یک جنس بود که با صدای خاموش خود و به کمک کاغذ نوشته همراه با ایما و اشاره و با یاری رابط می‌خواستند به گوش فرماندار برسانند،خواسته‌هایی که این همه مدت داشتند برای تحقق آن فریادها زدند اما به جایی نرسیده است.

جمعی از ناشنوایان شهرستان امروز در اعتراض به روند پیگیری مطالبات خود در فرمانداری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات شدند.

این معلولان که تعداد آن‌ها به 40 نفر می‌رسید با در دست داشتن پلاکاردهایی خواسته خود را به گوش مسؤولان رساندند.

دختر جوانی که به سختی سعی داشت خواسته‌اش را بر زبان بیاورد گفت:در خانواده چهار نفر معلول ناشنوا داریم خودم ازدواج کردم و شوهرم ناشنوا است،برای مخارج زندگی مشکل داریم.

وی افزود: چهار خواهر ناشنوا هستیم و شوهرم دچار این معلولیت است،شش سال است ازدواج کردم و در خانه پدرم زندگی می‌کنیم.همه ما در خانه‌ای زندگی می‌کنیم که فقط یک اتاق مناسب دارد،اتاق ما از کولر هم محروم است.

ناشنوای دیگری گفت: ما هزاران مشکل داریم،وام گرفتیم شوهرم بیکار است و درآمدی نداریم.

این خانم با بیان اینکه ما هم آدم هستیم،گفت:کسی به ما کار نمی‌دهد در صورتی که توانایی انجام هر کاری را داریم.

معلول ناشنوای دیگری که یتیم بود تصریح کرد: علاوه بر درد ناشنوایی،بیکار هستم آرزو دارم ازدواج کنم اما جیب‌هایم خالی از یک ریال است.

اسماعیل دژه ناشنوای قهرمان در حوزه ورزش هم گفت: این همه ناشنوایان به فکر زندگی هستند من را تحت فشار قرار دادند که برای تحقق حق و حقوشان به فرمانداری بیایند.

وی با بیان اینکه این ناشنوایان پول برای تهیه نان ندارند،افزود: همه تحصیل کرده و بیکار هستند،اینجا آمدیم که به ما توجه کنند خواهش می‌کنم مشکل اشتغال ناشنوایان را حل کنید.

علی مظاهری که در جمع ناشنوایان حضور داشت مشکل عمده این قشر را نداشتن شغل دانست و گفت: همه ادارات موظفند سهمیه سه درصد معلولان را در استخدامی‌ها لحاظ کنند.

معاون بهزیستی کهگیلویه افزود:تعداد بسیاری از معلولان سرپرست خانوار را زیر پوشش بهزیستی قرار دادیم،هزینه تحصیل ناشنوایان در دانشگاه به طور کامل پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال بهزیستی در حد توان به آن‌ها کمک کرده است،تصریح کرد: به معلولانی که مدرک فنی و حرفه‌ای دارند و توان کار دارند 10 تا 15 میلیون تومان وام خوداشتغالی پرداخت می‌شود، ضمن اینکه بهزیستی برای استخدام دولتی کاری نمی‌تواند انجام بدهد.

مظاهری افزود: تعدادی از ناشنوایان به دلیل مشکلات اعتباری مسمتری بگیر بهزیستی نیستند.

وی تأمین مسکن را شامل دو معلولی دانست و گفت: تاکنون افزون بر 40 خانوار دو معلول صاحب مسکن شده‌اند.

همچنین علی پوزش که با حوصله به خواسته‌های ناشنوایان گوش می‌داد، گفت: اشتغال دولتی در برنامه پنج ساله مشخص می‌شود و به این راحتی نیست که قول دهیم مشکل اشتغال ناشنوایان برطرف شود.

فرماندار کهگیلویه تصریح کرد: سهمیه استخدام دولتی محدود است و در آگهی‌های استخدامی علاوه بر سهمیه فرزندان شاهد و ایثارگر سه درصد برای معلولان در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در استخدامی‌های سال 96 موضوع سهمیه سه درصدی معلولان شهرستان را پیگیری خواهم کرد،افزود: در بخش خصوصی ما نمی‌توانیم دخالت کنیم.

پوزش این تجمع اعتراضی را قابل تأمل خواند و گفت: اینکه در آستانه انتخابات این اعتراض صورت گرفته به نوعی یک حرکت سازماندهی شده است.

اما ناشنوایان در پاسخ به این شبهه گفتند ما همیشه خوساتار رسیدگی به مشکلات خود بوده‌ایم چون به نتیجه نرسید امروز را برای اعتراض به این وضعیت انتخاب کردیم،حضور ما هدایت شده نیست و نباید همه مسایل را سیاسی جلوه دهید.

مشکل ناشنوایان که سال‌هاست به دلیل بی‌توجهی مسؤولان دست نخورده باقی مانده است امروز هم پس از ابراز بایگانی شد تا احتمالاً هشتم مهرماه« روز جهانی ناشنوایان» بار دیگر فریاد شود و به گوش مسؤولان برسد.

***********************************
گزارش و عکس از: طیبه‌سادات سعادتی نیک
**********************************

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
بی طرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
والا بخدا حرکت اینا تواین موقعیت زمانی فقط ایجاد تشنجه وگرنه این موقع حساس دنبال کار نمیگشتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین