تاریخ انتشار:۲۳:۲۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۵
عصر دنا: دراین میثاق نامه مقرر شد عادات و رسوم ناپسندی که اخیرا در مراسم جشن و عروسی مردم این منطقه اجرا می شود و در دین و قرآن هم ریشه ندارد از این مراسم حذف شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):    بزرگان و ریش سفیدان روستاهای کره کرمی، گودنار، امام زاده بی بی زهراخاتون،سرآسیاب و کره مرکزی با حضور معتمدان وجوانان و همکاری کانون های فرهنگی و هنری مساجد این روستا در اقدامی فرهنگی این میثاق نامه را امضا کردند.

دراین میثاق نامه مقرر شد عادات و رسوم ناپسندی که اخیرا در مراسم جشن و عروسی مردم این منطقه اجرا می شود و در دین و قرآن هم ریشه ندارد از این مراسم حذف شود.

ساده برگزار شدن مراسم،حذف مهریه های سنگین، دوری از هزینه های گزاف، تجملات و ریخت و پاشهای غیر ضروری از مفاد این میثاق نامه بود.

مقرر شد در مراسم ترحیم هم به جای استفاده از مداحی و توصیف غیر معمول از قاریان قرآن و روضه خوانی بیشتر استفاده شود.

ریش سفیدان و معتمدان این 5 روستا معتقدند با حذف رسوم نابجا و وارداتی که ریشه دینی و مذهبی هم ندارند و با جایگزینی عادات، رسوم و قوانین دینی، مذهبی و منطقه ای به بقا و دوام خانواده ها کمک می شود .
جوانان این روستاها هم معتقدند با تصمیمات خوب بزرگان و ریش سفیدان روستا هم شرایط ازدواج برای آنان آسان ترمی شود و هم زندگی مطمئن و خوبی آغاز می شود که خوشبختی آنان را تضمین می کند.
در این آیین حجت الاسلام آبرومندی کارشناس مذهبی هم با اشاره به آیات،روایات و احادیث ائمه و روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت: ایشان فرموده اند از بدقدمی زنان این است که مهریه اش سنگین باشد.

این میثاق نامه در پایان با امضای ریش سفیدان،بزرگان ومعتمدان روستاهای یاد شده جنبه اجرایی پیدا کرد.

 منبع:صبح زاگرس

برچسب ها: بویراحمد ، عروسی ، عصر دنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.