کد خبر: ۱۰۷۹۶
تاریخ انتشار:۰۷:۴۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵
عصر دنا: در حالی که جوانان همچنان در دریافت وام ازدواج با مشکل مواجه هستند و هر روز یک داستان و ماجرا برای وام ازدواج برای آنها درست می‌شود که دسترسی برای دریافت وام برای کارمندان بانکی راحت‌تر بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): به‌تازگی آماری منتشر شده که نشان می‌دهد بانک‌ها در تخلفی تاریخی، معادل اعطای وام ازدواج 10 میلیونی به یک میلیون و 200 هزار نفر را از منابع قرض الحسنه مردم به مدیران و کارکنان خود وام داده‌اند.

 

به گزارش افکارنیوز، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در گذشته، بانک‌ها حدود 30 درصد از کل منابع قرض‌الحسنه مردم معادل 12 هزار میلیارد تومان را در یک تخلف بزرگ به کارمندان و مدیران خود وام داده بودند که پس از مشخص شدن این تخلف، بنا بر این شد تا علاوه گذاشتن سقف 250 میلیون تومانی برای کل وام هایی که به کارمندان بانک داده می شود، بانک‌ها از منابع خود برای این کار استفاده کنند.

در این خصوص، احمد توکلی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص اعطای تسهیلات بانکی تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان به کارمندان بانک‌ها گفته است: «پرداخت هرگونه تسهیلات باید طبق موازین قانونی صورت پذیرد تا از فساد جلوگیری شود.»

وی با بیان اینکه نباید بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به مردم تصمیم‌گیری کنند، افزوده است: «منابعی که در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد، باید برای ارائه به عموم جامعه استفاده شود و لازمه اجرای این کار به‌صورت صحیح، وجود دستگاه های نظارتی در این امر است.»

توکی با اشاره به مشکلات متعدد بانک‌ها در بحث تسهیلات‌دهی، عنوان کرده است: «در برخی موارد تسهیلاتی با شرایط غیرقانونی به افراد خاص ارائه می‌شود که این وضعیت، مشتق از سیاست‌گذاری نادرست و عدم نظارت دقیق و موثر است.»

وی تاکید کرد: «ارائه تسهیلات به کارکنان بانک نباید از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه انجام شود و با شفاف‌سازی صورت‌های مالی امکان هرگونه تخلف و فساد را می توان کاهش داد.»

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره گفته است: «ارائه تسهیلات به کارکنان بانک از گذشته وجود داشته و به دلیل حساسیت شغلی این قشر برای صیانت از منابع مالی، این امر در قانون پیش بینی شده است.»

وی تاکید است: «اما اعطای تسهیلات به کارکنان بانک ها نباید اختلاف فاحشی با تسهیلات کارکنان سایر دستگاه ها داشته باشد.»

با این حال بانک ها کماکان برای اعطای وام ازدواج 10 میلیون تومانی، بهانه نداشتن منابع قرض‌الحسنه دارند و طبق آخرین آمار ارائه شده توسط رییس بانک مرکزی، در حال حاضر حدود 700 هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند.

طاهره رضوی

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.