تاریخ انتشار:۲۲:۵۷ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵
عضو هیأت علمی دانشگاه امام جعفر صادق(ع) در یاسوج:
عصر دنا: عضو هیأت علمی دانشگاه امام جعفر صادق(ع) گفت: مذاکره راه‌ حل رفع مشکلات اقتصادی نیست بلکه اقتصاد مقاومتی تنها راه رفع مشکلات است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

حجت‌الله عبدالملکی ظهر امروز در همایش تبیین قدرت بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه کشور درگیر جنگ اقتصادی در ابعاد داخلی و خارجی است، گفت: اقتصاد مقاومتی تنها راه‌حل رفع مشکلات اقتصادی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام جعفر صادق(ع) بیان کرد: عده‌ای در کشور در تلاش هستند که اقتصاد مقاومتی را نفی کنند و رفع مشکلات اقتصادی را جای دیگری جست‌وجو کنند و اینکه فکر می‌کنند اگر با دنیا مذاکره و صحبت کنیم مسئله اقتصاد حل می‌شود و دیگر نیازی به اقتصاد مقاومتی نیست و اقتصاد مذاکراتی را جایگزین اقتصاد مقاومتی می‌دانند.

وی اضافه کرد: برای اقتصاد مقاومتی دو نظریه وجود دارد که هر دو هم غلط و اشتباه است نخست اینکه همه مشکلات ما ناشی از تحریم‌های خارجی است و تحریم‌ها ما را فلج کرده که کمتر از 20 درصد مشکلات به دلیل تحریم‌های خارجی است و 80 درصد داخلی بوده و نظریه دوم اینکه با مذاکره تحریم‌ها برداشته می‌شود که این نظریه هم اشتباه است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه در طول سه سال مذاکره با آمریکا همه تلاش و تکنیک‌های مذاکراتی خود را به کار بردیم گفت: رفع تحریم‌ها در برجام تقریبا یک شوخی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام جعفر صادق(ع) با اشاره به سخن چند ماه گذشته دونالد ترامپ که گفته بود برجام را پاره می‌کند، گفت: اما او این کار را نمی‌کند چراکه برجام دستاورد بزرگی برای آمریکا داشت.

وی با اشاره به اینکه نتیجه سه سال مذاکرات با غرب کاهش صنعت و تکنولوژی هسته‌ای به کمتر از 10 درصد بوده است، تصریح کرد: از زمانی که مشکل هسته‌ای ما با غرب در 23 تیر ماه سال گذشته حل شد کنگره آمریکا 90 طرح و بیانیه جدید علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کرده و طرح منع فروش هواپیما به ایران در دستور کار کنگره قرار دارد، لذا مذاکره راهکار رفع مشکلات اقتصادی کشور نیست.

عبدالملکی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه همه اقتصادهای عالم هدف دارند اما این اهداف به مشکل برمی‌خورد، به تعریفی از اقتصاد مقاومتی پرداخت و بیان کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که در شرایط تهدید و دشمنی به اهداف خود برسد که در اقتصاد مقاومتی سه هدف استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت دنبال می‌شود.

وی اقتصاد مقاومتی را ره‌یافتی برای تحقق اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است دانست و گفت: عده‌ای اقتصاد مقاومتی را در چارچوب و نگاه لیبرال مطرح می‌کنند و اقتصاد مقاومتی را از اسلام جدا می‌داند در حالی که به فرموده مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی عینت بخشنده نظام اقتصاد اسلام است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام جعفر(ع) با اشاره به نقش دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: دولت بیشترین نقش را در اجرای اقتصاد مقاومتی دارد که اجرای برنامه‌های جاری و خاص اقدامات در زمینه اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه دولت در سال جاری 123 پروژه و سال گذشته 230 پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی در دستور کار دارد، گفت: تاکنون گزارشی در خصوص اجرای کردن 123 پروژه اقتصاد مقاومتی در سال جاری صورت نگرفته است.

وی در ادامه به اقدامات ضد اقتصاد مقاومتی دولت گفت: تضعیف تولید ملی از طریق واردات بیش از اندازه کالا و خدمات و حتی گاهی خدمات پژوهشی و علوم انسانی و فرهنگی، واگذاری فعالیت‌های پیمانکاری به خارجی‌ها با وجود توان داخلی مانند نفت و گاز و ...تشویق مصرف کالاهای خارجی، تحریف مفهوم اقتصاد مقاومتی از جمله اقدامات ضد اقتصاد مقاومتی دولت است.

عبدالملکی بیان کرد: شکنندگی اقتصاد مقاومتی از طریق بزرگنمایی تحریم‌ها و ربط همه چیز به تحریم‌ها(مانند مشکلات ازدواج، مشکلات آموزشی و ...)، الگوی جدید قراردادهای خارجی و افزایش وابستگی به تحریم‌ها و افزایش وابستگی کشور به فروش نفت خام دیگر اقدامات دولت است.

وی با اشاره به تخریب فرهنگ اقتصاد مقاومتی گفت: القای فرهنگ ما نمی‌توانیم، تفاخر برخی مسؤولان به مصرف کالاهای خارجی، ارائه مجوز واردات برخی کالاهای لوکس و تسامح در برخورد با مفسدان از جمله مفسدان اقتصادی از دیگر اقدامات ضد اقتصاد مقاومتی دولت است.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام جعفر صادق(ع) با اشاره به اینکه دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدامات مثبتی انجام داده است، گفت: اقدامات ضد اقتصاد مقاومتی و انحرافی دولت شدتش بیشتر است که کارهای مثبت را از بین می‌برد.

وی با طرح این سوال که با وجود اینکه مسیر اقتصاد مقاومتی روشن است اما چرا اقدامات خاصی از سوی دولت صورت نگرفته است، بیان کرد: دولت اقتصاد را به عنوان ابرازی برای اهداف سیاسی قرار داده و آنچه در محور برنامه است بحث سیاسی و تعامل با غرب و آمریکا از طریق ابراز قرار دادن اقتصاد است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.