کد خبر: ۲۳۴۷۸
تاریخ انتشار:۱۵:۲۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: با تصویب کارگروه بهداشت و تغذیه سالم فارس،نام بوفه‌های مدارس به " پایگاه تغذیه سالم" تغییر کرد تا با رویکردی سلامت محور فعالیت کنند که به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش علاوه بر آغاز صدور مجوز پایگاه‌های متقاضی، فهرست خوراکی‌های مجاز و غیر قابل عرضه در مدارس نیز به همه مدارس ابلاغ شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا به نقل از ایرنا، بر اساس این مصوبه ناظران بهداشتی هر ۲ دستگاه آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی، به طور مداوم از پایگاه تغذیه سالم مدارس بازدید می‌کنند و متصدیان این مراکز را آموزش می دهند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳، شروع فرآیند فعالیت پایگاه بهداشت و تغذیه سالم را از مهم ترین برنامه‌های این اداراه در این سال تحصیلی عنوان کرد.

طرحی که به گفته او اکنون در ۲۰۰ مدرسه اجرا شده و به دیگر مدارس نیز ضرورت‌های لازم درباره عرضه تغذیه ابلاغ شده است.

سید کاظم حسینی سه‌شنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، ایجاد پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس فارس را یکی از طرح‌های حوزه بهداشت و سلامت دانش آموزی عنوان کرد که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود.

او ادامه داد: از اسفندماه ۱۴۰۲ صدور مجوز این پایگاه‌ها در فارس آغاز شده و در حال اجرا است.

حسینی ادامه داد: در این مسیر جدولی از خوراکی‌های مجاز و غیر مجاز برای عرضه در مدارس ابلاغ شده و دانش‌آموزان و والدین آنها میتوانند تخطی از آن را گزارش کنند.

کدام خوراکی‌ها جایی در بوفه مدارس ندارند؟

بر اساس جدولی که معاون اداره‌کل آموزش پرورش فارس در اختیار ایرنا گذاشت، عرضه و فروش فراورده‌های غلات حجیم شده مانند پفک، چی‌پلت‌، انواع چیپس و پاپ کورن‌های طعم دارد و انواع یخمک و محصولات یخی، انواع نوشابه‌های گازدار، ماالشعیر و دلستر و دوغ گازدار، انواع پیتزا، سوسیس، کالباس، و همه فراورده‌های آن، همبرگر، لواشک و آلوچه بدون بسته‌بندی، انواع آب‌نبات، کاکائو، آدامس و شکلات‌هایی که به دندان می‌چسبد، در مدارس ممنوع است.

بر این اساس انواع آب میوه‌های صنعتی، فلافل، سمبوسه و سالاداولویه، انواع اشترودل گوشتی (با یا بدون مجوز بهداشتی)، انواع پیراشکی و دونات بستنی یخی و روکشدار و پاستیل، ژله و مارشمالو نیز در بوفه‌های مدارس جایی ندارند.

خیارشور و انواع سس، ناگت، انواع شیرهای طعم‌دار و دسرهای بسته‌بندی شده حاوی قند بالا و انواع کوکوها نیز از دیگر خوراکی‌های ممنوعه برای عرضه در مدارس هستند.

 

خوراکی‌هایی که به پایگاه‌های تغذیه مدارس راه می‌یابند

به گفته معاون سلامت و تربیت بدنی آموزش و پرورش فارس، فهرست خوراکی‌های مجاز برای عرضه در پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی خوراکی‌های که قابل عرضه در مدارس عشایری هستند و دیگری خوراکی‌هایی که می‌توان در دیگر مدارس عرضه کرد.

او عنوان کرد: بر این اساس پایگاه‌های تغذیه مدارس عشایری می‌توانند خشکبار و انواع مغزها و دانه‌های بدون نمک و بسته بندی شده دارای مجوز بهداشتی، خشکبار شامل توت، انجیر خشک، انواع برگه‌ها،خرما و کشمش و مغزها و دانه‌ها شامل گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، پسته و کنجد و مغز تخمه‌ها و نخودچی، برنجک، عدس و گندم برشته، بیسکوئیت‌های ساده و بدون کرم و کیک و کلوچه، لقمه سالم که روزانه تهیه، عرضه و مصرف شوند شامل نان، پنیر سالم و پاستوریزه ساده و کم چرب، و گردو، گوجه و خیار، تخم مرغ آب پز را به دانش‌آموزان عرضه کنند.

حسینی این را هم اضافه کرد که باید دانش‌آموزان باید در مدارس به خرید محصولات سالم ترغیب شوند و در میان خوراکی‌های مجاز نیز بیسکوئیت، کیک و کلوچه در اولویت آخر قرار گیرد.

بر اساس جدول ارائه شده از سوی معاونت سلامت و تربیت بدنی اموزش و پرورش فارس، هفت دسته خشکبار، خرما، انواع مغزها و دانه‌های بدون نک، شیر و فرآورده‌های آن، انواع میوه سالم‌سازی شده، بیسکوئیت بدون کرم، کیک و کلوچه، تغذیه سالم و غذاهای پخته قابل عرضه در پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس هستند.

بر این اساس تغذیه سالم شامل نان و پنیر و گردو و خیار و گوجه، تخم مرغ آب پز، انواع نان‌های حجیم و نیمه حجیم و غنی شده با انواع مغزها و کنجد، لقمه با نان‌های سبوس دار و اشترودل‌های غیر گوشتی و غذاهای پخته شامل انواع آش و سوپ، لوبیا، عدسی و حلیم، فرنی، سمنو، شیربرنج و شله زرد و سیب زمینی آب‌پز است که به صورت روزانه پخت شوند و در شرایط بهداشتی و در ظرف‌های یکبار مصرف گیاهی عرضه شوند.

همراهی آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی به نفع سلامت دانش‌آموزان

معاون سلامت و تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: بیشتر طرح‌های بهداشتی آموزش و پرورش فارس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود که پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر و سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان از مهمترین آنها است.

وی اعلام کرد:معاینات و فلورایدتراپی همه دانش‌آموزان گروه هدف فارس از سوی بهورزها و مراقبان سلامت مدارس انجام شده و وارد فاز دوم شده است.

حسینی با بیان اینکه مراقبت سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان چهارم و هفتم که پیشتر انجام می‌شد، در سال تحصیلی جاری خوب پیش نرفته، از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست تا در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد.

معاون سلامت و تربیت بدنی اداره‌کل آموزش و پرورش فارس گفت: به مناسبت هفته مدارس جشنواره غذای سالم نیز با هدف فرهنگسازی استفاده از غذای سالم، معرفی خوراک سنتی و بومی و شناخت گیاهان دارویی در بیشتر مدارس فارس برگزار شده یا در حال برگزاری است تا دانش‌آموزان با این غذاها آشنا شوند و به سوی لقمه‌های خانگی بجای استفاده از غذاهای آماده و فست فود تمایل پیدا کنند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین