کد خبر: ۲۳۴۳۰
تاریخ انتشار:۱۶:۴۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: داده‌های تاریخی اقتصاد ایران از رسیدن به رکورد تاریخی کاهش نقدینگی واقعی در اقتصاد و شکل‌گیری یک رکود فراگیر اما پنهان خبر می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری فارس: «رکود بیشتر از جنگ‌ها در تخریب کشورها در دنیا موثر بوده است». این سخنان استاد دانشگاه اسپانیایی لوکا فورنارو است.به گواهی آمار بانک مرکزی «نقدینگی واقعی» در اقتصاد ایران به کمترین میزان خود در 35 سال گذشته رسید.

 

استاد مدرسه اقتصاد لندن، جیانلوکا بنیگنو رکود را یک تله برای اقتصاد‌های دنیا می‌داند و می‌گوید که «کاهش نقدینگی واقعی به رکود کشنده ختم خواهد شد».صوفیه بلغارستان، ایندیاناپل آمریکا، تالین استونی، آتلانتا آمریکا، پرتو پرتغال، آتن یونان، مادرید اسپانیا، دابلین ایرلند، ریگا لیتوانی و والنسیا اسپانیا ده اَبرشهر دنیا بودند که در مقاطعی از تاریخ به دلیل فراگیری رکود تخریب شدند.
شاخص نقدینگی واقعی از اختلاف رشد نقدینگی و رشد GDP به قیمت جاری نسبت به سال پایه 1367 محاسبه شده است.
 
فضای کارشناسی کشور در مسئله اقتصاد اجماعی بر روی مسئله نقدینگی ندارد و نظرات متفاوتی راجع به تناسب نقدینگی با کیک اقتصاد کشور به گوش می‌رسد.کارشناس اقتصادی جواد رحمتی رکود در اقتصاد ایران را امری منتفی می‌داند و معتقد است که رکود شاخص می‌خواهد و شکل گیری رشد اقتصادی در کشور به معنای آن است که رکودی در اقتصاد نداریم و از طرفی با نقدینگی مازاد هم مواجه هستیم.در مقابل، استاد دانشگاه سید دانیال آل‌هاشم می‌گوید که رشد اقتصاد در ایران به دلیل وجود نفت و فعالیت متمرکز صنایع انرژی‌بری است که به دلیل رانت انرژی ارزان فعالیت می‌کنند، در حقیقیت ما با یک رکود پنهان مواجهیم که شاخص‌ها را دور می‌زند.کارشناسان اعتقاد دارند، در صورتیکه رانت انرژی ارزان از اقتصاد کشور حذف شود، رکود سراسری خود را نمایان می‌کند. بررسی تجارب کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد، تهیه بسته‌های هدایت اعتبار در قالب یک کلان روند توسعه صنعتی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به رونق اقتصاد کشور کمک کند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین