تاریخ انتشار:۱۳:۲۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: رئیس اتاق یاسوج، انتخاب روز پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیل هفته را برای بخش‌های مختلف از جمله فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، علمی و تحقیقاتی کشور، آسیب‌زا ارزیابی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش عصر دنا، بعد از تصویب دو روز تعطیلی در هفته توسط نمایندگان مجلس، فعالان و کارشناسان اقتصادی روی این پیشنهاد قبلی خود پافشاری کردند که روزهای جمعه و شنبه به عنوان روزهای تعطیل، تعیین شود. به باور آنها چنانچه این ساماندهی در وضعیت تعطیلی کشور روی دهد، تعداد روزهایی که نظام کاری ایران با سیستم مالی و بازار سایر کشورها هماهنگ نیست به دو روز جمعه و یکشنبه محدود می‌شود؛ چراکه روزهای شنبه و یکشنبه در اکثر کشورها تعطیل است و با تعطیل شدن جمعه و شنبه در ایران، یک روز تعطیلی با جهان (شنبه) مشترک می‌شود و روابط فقط در روزهای جمعه (تعطیلی ایران) و یکشنبه (تعطیلی جهانی) ناهماهنگ خواهد بود.

 

این در حالی است که با انتخاب دو روز پنجشنبه و جمعه به عنوان روزهای تعطیل هفته، این ناهماهنگی بین بازار ایران با دیگر کشورها، موجب قطعی ارتباط برای ۴ روز پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه می‌شود که در نهایت تنها امکان فعالیت بین‌المللی برای سه روز دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه باقی می‌ماند. در این وضعیت، ایران روزهای پنج‌شنبه و جمعه تعطیل است و غالب کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه؛ بنابراین در این ۴ روز به واسطه تعطیلی یکی از طرف‌ها در عمل امکان ارتباط جهانی وجود ندارد.

عبدالله قبادی، رئیس اتاق یاسوج در گفت‌وگو با اتاق ایران آنلاین، تصریح کرد: بخش خصوصی از دولت و مجلس انتظار دارد که روز شنبه را به عنوان جایگزینی برای تعطیلی روز پنجشنبه انتخاب کنند تا سیستم مالی و بازار ایران، هماهنگ با بسیاری از کشورهای دیگر، امکان فعالیت بین‌المللی در سطح بالاتری را پیدا کند.

 

به اعتقاد این فعال اقتصادی، با توجه به نوسانات قیمت ارز در ایران و از طرفی تغییرات گسترده قوانین و بخش‌نامه‌های تجاری، اگر امکان فعالیت بین‌المللی، تولیدکنندگان، صنعت‌گران و بازرگانان به سه روز در هفته کاهش یابد، دردسرهای فعالان اقتصادی بیشتر می‌شود که نشان می‌دهد در سالی که باید تولید را جهشی و با مشارکت بخش خصوصی، جلو می‌بردیم، خلاف جهت حرکت کردیم و دست تولیدکننده را بستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر انتظارات بخش خصوصی که بر اساس استدلال و منطق است، گفت: حتی کشورهای مسلمان حاشیه خلیج‌فارس هم این هماهنگی را ایجاد کردند و تعطیلی خود را به روزهای جمعه و شنبه، تغییر دادند.

او خاطرنشان کرد: آسیبی که انتخاب پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیلی هفتگی به کشور وارد می‌کند فقطمحدود به حوزه تجارت و بخش خصوصی نمی‌شود، حتی دولت هم به دلیل روابط سیاسی از این منظر آسیب می‌بیند. همچنین بخش علمی، آموزشی و تحقیقاتی کشور نیز دچار چالش خواهد شد.

قبادی بر اساس بررسی‌های کارشناسی انجام شده، تصریح کرد: تعطیلی روز پنجشنبه بیش از ۸ میلیارد دلار به تجارت ایران در ارتباط با شرکای اصلی (چین، امارات، عراق، هند و ترکیه) آسیب می‌زند که رقم قابل توجهی است.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین