تاریخ انتشار:۱۲:۵۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد:
عصر دنا: رییس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: هویت و فرهنگ عشایری در استان باید احیا شود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به گزارش پایگاه خبری عصر دنا،، شریف اسلامی جمعه شب در برنامه «چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری و بررسی جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایر در بافت تاریخی دهدشت» افزود: هویت فرهنگ عشایری امروزه رو به نابودی رفته و هدف از اجرای این برنامه یادآوری ارزش‌ها و فرهنگ‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه بخشی از فرهنگ عشایر را در دوره گذار از دست دادیم و باید احیا شوند، تاکید کرد: از فرهنگی که از گذشته‌های دور بجا مانده و در خودش ارزش‌ها و فضیلت‌هایی دارد به نیکی یاد می‌کنیم.

رئیس حوزه هنری استان یکی از خصلت‌های اساسی عشایر را بیگانه ستیزی دانست و گفت: دوران پهلوی دوران سیاه عشایر بود و تعارضات گسترده‌ای رخ داد و این تعارضات همزمان با کشف نفت در جنوب رخ داد و این عشایر بوده که در دوره‌های مختلف از مرزها دفاع می‌کردند.

اسلامی با اشاره به وضعیت بافت تاریخی دهدشت گفت: چطور است هویت شهری که زمانی ۹۰۰ حجره داشته، در طول تاریخ گم شده است.

وی بیان کرد: این هویت است که راه درمان آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های اقتصادی سیاسی و… بوده و نباید این هویت رو به اضمحلال رود.

اسلامی غفلت از ظرفیت‌های موجود در بافت تاریخی دهدشت را محرومیت دانست و گفت: مظلومیت دهدشت را از همین بافت تاریخی می‌توان فهمید و حیف است که این مجموعه در این شرایط و وضعیت قرار دارد.

رئیس حوزه هنری استان ارائه راهکار نجات این بافت توسط نخبگان را یک ضرورت مهم عنوان کرد

به گزارش خبرنگار عصر دنا،  این برنامه توسط حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بافت تاریخی دهدشت با شاهنامه‌خوانی و بررسی ارزش‌های فرهنگ عشایری توسط علی سینا برقک، عکاسی مردم‌نگاری در عشایر از زاویه لنز دوربین اسحاق آقایی به نمایش گذاشته شد و مهدی پورانصاری، احمد پهلوانی و صیاد خردمند مردم‌شناسی در عشایر را شرح دادند.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین