تاریخ انتشار:۰۷:۴۴ - ۰۴ مهر ۱۴۰۲
عصر دنا: معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، ضمن تشریح جزئیات برگزاری «ارزشیابی پایشی دانش‌آموزان در پایان هر دوره تحصیلی سه ساله»، اعلام کرد اجرای این آزمون برای سال تحصیلی جاری منوط به تصویب این حکم در برنامه هفتم و عوامل دیگر نظیر تعیین بودجه‌ و جزئیات چگونگی برگزاری ارزشیابی است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

شهریور امسال وزیر آموزش و پرورش از درج حکمی از سوی دولت در برنامه هفتم توسعه مبنی بر برگزاری یک آزمون ملی در پایان هر دوره تحصیلی سه ساله خبر داد و هدف از این سنجش و پایش، بررسی میزان پیشرفت کشور در دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت عنوان شد.

به این ترتیب در پایان هر سه دوره تحصیلی (سه سال ابتدایی اول، سه سال ابتدایی دوم، سه سال متوسطه اول و سه سال متوسطه دوم) یک آزمون ملی پایشی گرفته می‌شود؛ این آزمون، ملی و سراسری و هماهنگ است و توسط مرکز سنجش و تضمین کیفیت وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار خواهد شد اما دخالتی در رفتن دانش‌آموزان به پایه بالاتر ندارد و تنها وسیله‌ای برای تحلیل عملکرد آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

با این حال اما به گفته زارعی، معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، اینکه برای سال جاری این امر  اجرا می‌شود یا خیر؟ به تصویب این حکم در برنامه هفتم و عوامل دیگر نظیر تعیین بودجه‌ و جزئیات چگونگی برگزاری ارزشیابی منوط است.

محسن زارعی معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری آزمون‌های پایشی سه ساله که یک پایش ملی بعد از هر سه پایه تحصیلی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر صرفا می‌توان آزمون امتحان نهایی پایه دوازدهم را به عنوان یکی از بازخوردهای عملکرد نظام آموزش و پرورش محسوب کرد چراکه از آنجا که این آزمون کنترل شده و سراسری است و به صورت استناندارد برگزار می‌شود، می‌توانیم روی آن محاسبه و تحلیل انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: آزمون‌ تیمز و پرلز را هم می‌توان به عنوان بازخوردهای عملکرد نظام آموزش و پرورش محسوب کرد اما اینها آزمون‌های بین المللی هستند، در واقع تاکنون آزمون داخلی که به این شکل برگزار شود و بتوان به آن ارجاع داد را نداشته‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.