کد خبر: ۶۶۴
تاریخ انتشار:۰۹:۲۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵
عصر دنا: همه ساله و در آغاز سال تحصیلی دغدغه جابجایی دانش آموزان به موضوعی جدی برای خانواده ها و مسئولان تبدیل می شود و این روند تا پاسی از مهرماه ادامه می یابد. در سالهای اخیر طرح های گوناگونی برای ساماندهی و بهبود کیفیت سرویس های مدارس پیشنهاد و اجرا شده است ولی با این وجود هنوز نگرانی ها و چالش های گوناگونی وجود دارد که برطرف نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

به نقل از سلامت آنلاین؛ چندی قبل معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مراسم رونمایی از برچسب سرویس مدارس گفت: در سال جدید تحصیلی به ازای هر پنج شهروند یک نفر به مدرسه یا دانشگاه می رود و در مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز و ۷۰۰ هزار دانشجو به جمعیت شناور پایتخت افزوده می شود.

مازیار حسینی، به اولویت های جدی مدیریت شهری برای ساماندهی سرویس های مدارس اشاره کرد و توضیح داد: باید سرویس مدرسه خودروی ممتاز و مجزایی باشد؛ در این خصوص با تاکسیرانی صحبت کرده ‌ایم تا شرایط مطلوب را فراهم کند ولی در حال حاضر از آنچه داریم استفاده می ‌کنیم.

وی در پاسخ به دغدغه خانواده ها پیرامون ایمنی و سلامت حاکم بر سرویس های مدارس خاطرنشان کرد: مسئله اصلی راننده سرویس است که باید علاوه بر سلامت جسم و روح به فنون رانندگی و قوانین راهنمایی مسلط باشد تا حادثه ای رخ ندهد. در عین حال از دانش آموزان نیز انتظار می رود با رانندگان همکاری کرده و از رفتارهای مخاطره آمیز بپرهیزند.

چندی قبل نیز مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران از تایید صلاحیت ۱۸هزار راننده متقاضی سرویس مدرسه خبر داد و گفت: ۱۵هزار نفر از این رانندگان در مرکز آموزش عالی این سازمان برنامه ویژه آموزشی را پشت سرگذاشته و برچسب مخصوص دریافت کرده اند. او در عین حال به خبرنگار سلامت آنلاین توضیح داد: علاوه بر آموزش، رانندگان سرویس در کلینیک های تخصصی این سازمان تاییدیه های مختلف سلامت جسمانی و روانی را احراز کرده اند. از سوی دیگر خودروهای آنان به لحاظ عملکردی تحت معاینه فنی قرار گرفته است تا مشکلی خاصی برای وسیله نقلیه و سرنشینان حادث نشود.

  جریمه ۴۰هزار تومانی در انتظار سرویس های متخلف

اصلی ترین چالش پیش روی خانواده ها کرایه سرویس مدارس است. هم اینک در شهر تهران کرایه سرویس مدارس در مقایسه با سال قبل حدود ۱۵درصد افزایش یافته و این عامل سبب شده است برخی خانواده ها به دلیل محدودیت های مالی نتوانند از ناوگان مصوب بهره مند شوند، به همین دلیل به رانندگان متفرقه و فاقد صلاحیت اعتماد می کنند تا در قبال پرداخت مبلغ ناچیزی امکان تردد فرزند دانش آموزشان فراهم شود.

سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران در این باره به خبرنگار سلامت آنلاین می گوید : پلیس در کنار تاکسیرانی و آموزش و پرورش خدمات سرویس مدارس را با دقت رصد و در برابر هرگونه تخلفی قاطعانه می ایستد و به وظایف قانونی خود عمل می کند.

وی تصریح می کند: سلامت وسیله نقلیه و راننده برای پلیس بسیار حائز اهمیت است و در صورت وجود هرگونه مغایرتی جریمه ۴۰هزارتومانی برای راننده خاطی منظور می شود.

  آسیب دیدگی دانش آموزان در حاشیه شهرها 

براساس آمارهای رسمی، طی سه سال گذشته حوادث دلخراش سرویس های مدارس در شهرتهران با کاهش محسوسی همراه بوده است. این شرایط در سایر نقاط کشور اندکی متفاوت است زیرا به دلیل ضعف سامانه های حمل و نقل شهری همه ساله تعدادی از دانش آموزان حین بکارگیری سرویس مدرسه دچار حادثه می شوند و در برخی موارد جان خود را از دست می دهند.

محسن دلاوری، کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت حرفه ای در گفت و گو با سلامت آنلاین می گوید: تردد دانش آموزان در حاشیه شهرهای بزرگ و نقاط کم جمعیت دغدغه ای جدی محسوب می شود و عده ای از دانش آموزان در مسیر عزیمت به منزل یا مدرسه آسیب می بینند که بیشتر ناشی از تصادفات رانندگی است.

او عدم وجود آیین نامه کشوری سرویس مدارس را دغدغه ای مهم عنوان کرده و می افزاید: حقیقت امر این است که فقدان چنین آیین نامه ای سلامت محصلان به ویژه دانش آموزان ساکن حاشیه شهرها را به مخاطره انداخته و تا امروز حوادث تلخی رقم خورده است. از جمله این موارد حادثه واژگونی وانت حامل ۱۴دانش آموز در یکی از روستاهای شهرستان دلگان بود که همگی با جراحت های سنگینی روبرو شدند. چندی قبل از این حادثه نیز وانت حامل ۱۵دانش آموز دختر در جنوب سیستان و بلوچستان واژگون و به جان باخت یکی از آنها منجر شد.

به عقیده این کارشناس، سرویس مدرسه می بایست متناسب با شرایط فیزیکی، جسمانی و جنسیتی دانش آموزان، مقدار مسافت طی شده از مبداء تا مقصد، جغرافیای محیطی و اجتماعی انتخاب و بکارگیری شود. از سوی دیگر رعایت برخی نکات مانند عدم استعمال دخانیات، مصرف هرگونه خوراکی و آشامیدنی و به کارگیری سیستم صوتی و تصویری توسط راننده سرویس مدرسه الزامی است که متاسفانه در کشور چندان رعایت نمی شود. همچنین دانش آموزان نیز با ممنوعیت هایی همچون عدم خوردن مواد غذایی و راه رفتن هنگام حرکت وسیله نقلیه مواجه هستند زیرا در غیر این صورت خطراتی نظیر خفگی و انواع شکستگی سلامت آنان را تهدید می کند و لازم است برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی آموزشی تئوری و عملی به دانش آموزان ارائه شود. 

  چند نکته کاربردی درباره سرویس مدارس

۱. برای استفاده از خدمات سرویس مدرسه از وسایل نقلیه معتبر و مورد تایید استفاده کنید.

۲. رانندگان سرویس می­بایست تا پایان قرارداد نسبت به انجام بازدیدهای فنی،‌ تامین تجهیزات ایمنی و سوخت کافی اقدام کنند.

۳. سرویس‌ مدارس باید در ساعات و مسیرهای معین دانش آموزان را جابه‌ جا کند در غیر این صورت مرتکب تخلف شده و از ادامه فعالیت آن جلوگیری می شود.

۴. خانواده‌ ها، مدیران و مربیان آموزشی باید روش استفاده صحیح از سرویس مدارس را به دانش آموزان بیاموزند.

۵. بیمه کلیه سرنشینان از لحظه سوارشدن تا هنگام ترک وسیله نقلیه الزامی است.

۶. سوارکردن دانش آموزان به صورت ایستاده ممنوع است.

۷. ضروری است شرایط لازم برای برقراری تماس تلفنی خانواده دانش آموزان با راننده سرویس و نماینده شرکت خدمات دهنده فراهم شود.

۸. مسئولان مدرسه می ­بایست در زمان سوار و پیاده شدن دانش آموزان رفتار آنان را نظارت کنند تا از وقوع مشکلات یا حوادث احتمالی پیشگیری شود. ( سلامت آنلاین /محمدجوادنعمتی)

 

نرخ سرویس مدارس در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵

ردیف

مسافت تا مدرسه

سواری

ون

مینی ­بوس

میدل­ باس

اتوبوس

۱

تا ۵ کیلومتر

۱۰۷۰۰۰۰

۶۵۵۰۰۰

۳۹۵۰۰۰

۳۳۵۰۰۰

۲۷۵۰۰۰

۲

۵ تا ۱۰ کیلومتر

۱۲۵۰۰۰۰

۷۲۵۰۰۰

۴۳۵۰۰۰

۳۷۰۰۰۰

۳۱۰۰۰۰

۳

۱۰ تا ۱۵ کیلومتر

۱۴۰۰۰۰۰

۸۰۵۰۰۰

۴۷۰۰۰۰

۴۲۵۰۰۰

۳۷۰۰۰۰

۴

۱۵ تا ۲۰ کیلومتر

۱۵۹۵۰۰۰

۸۵۰۰۰۰

۴۸۵۰۰۰

۴۷۰۰۰۰

۴۰۰۰۰۰

۵

۲۰ تا ۲۵ کیلومتر

۱۷۴۵۰۰۰

۹۶۵۰۰۰

۵۷۵۰۰۰

۵۰۵۰۰۰

۴۷۰۰۰۰

۶

۲۵ تا ۳۰ کیلومتر

۱۹۴۰۰۰۰

۱۰۰۰۰۰۰

۶۲۰۰۰۰

۵۶۵۰۰۰

۴۹۵۰۰۰

۷

۳۰کیلومتر و بالاتر

توافقی

توافقی

توافقی

توافقی

توافقی

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین