تاریخ انتشار:۱۸:۲۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور ایستگاه آبخوان امامزاده جعفر را نمونه بارزی از نقش آبخیزداری و آبخوان‌داری در توسعه کشاورزی دانست.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
به گزارش پایگاه خبری عصر دنا، ابراهیمی در بازدید از ایستگاه امامزاده جعفر، ایجاد تاسیسات پخش سیلاب بر روی مخروط افکنه را یکی از نقاط قوت دانست و آن را به عنوان یکی از بهترین ایستگاه‌ها از نظر مکان‌یابی و دفعات سیل‌گیری عنوان  کرد و پیشنهاداتی را در خصوص ترمیم و احیاء تأسیسات این عرصه ارائه داد.
رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور  اهمیت ایستگاه آبخوان امامزاده جعفر به دلیل عملکرد ایستگاه در کنترل سیلاب و احیای پوشش گیاهی و جنگلی را نمونه بارزی از نقش آبخیزداری و آبخوان‌داری در توسعه کشاورزی دانست و بر ضرورت مشارکت مردمی برای تأثیرگذاری این ایستگاه تاکید کرد.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، هم گفت: در دهه ۱۳۷۰ و ۸۰ سیل‌های مخربی وجود داشت که باعث می‌شد دشت امامزاده جعفر(ع) تخریب شود، هم‌زمان چاه احداث شد و سطح آب‌های زیرزمینی به‌شدت افت کرد، دولت تصمیم گرفت برنامه‌ای تحت عنوان ذخایر آب منطقه در نظر بگیرند، وزارت نیرو سد ناصرآباد را احداث کرد.
حیدرپور افزود: سازمان جهاد کشاورزی با محوریت مرکز تحقیقات کشاورزی ایستگاه آبخوان امامزاده جعفر(ع) را تأسیس کرد که در مجموع هم سیلاب‌ها و هم سطح آب‌های زیرزمینی در دشت امامزاده جعفر(ع) کنترل شد.
وی اضافه کرد: یکی از عمده‌ترین کارهایی که مرکز گچساران انجام داد مدیریت آبخوان امامزاده جعفر(ع) بوده است.
وی افزود: اهمیت این آبخوان در دشت امامزاده جعفر گچساران از این جهت است که این دشت یکی از دشت‌های معرف کشاورزی استان است که به دلیل وجود آبرفت‌های درشت‌دانه، دارای خاکی حاصل‌خیز بوده و محصولات مختلف به میزان هزار و هفتصد هکتار کشت می‌شود و تنها منبع تغذیه آب چاه‌هایی است که در اعماق زیاد (بیش از صد متر) این دشت احداث شد و سالانه حدود پانزده میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی را مصرف می‌کنند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.