کد خبر: ۱۰۶۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار:۱۱:۵۸ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵
گزارشی از معدن فسفات چرام؛
عصر دنا: ۲۵ سال از صدور گواهی کشف معدن فسفات چرام می‎‏گذرد و در این مدت همیشه شاهد جنگ و دعوای مسئولان بر سر بهره‌برداری از این معدن بوده‌ایم و در نهایت معاون استاندار با بیان اینکه این معدن توجیه اقتصادی ندارد، "آب پاکی را بر روی دست همه ریخت".
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir): در دو دهه اخیر همیشه مسئولان اعم از نمایندگان عالی دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تلاش برای بهره‌برداری از معدن فسفات چرام به جوانان جویای کار خبر می‌دادند تا اینکه در نشست اقتصاد مقاومتی کهگیلویه و بویراحمد معاون اقتصادی استاندار آب پاکی را بر روی دست همه ریخت و عنوان کرد این معدن توجیه اقتصادی ندارد.

خبر‌های گاه و بی‌گاه دو دهه اخیر از راه‌اندازی معدن فسفات چرام  بارقه‌های امید در دل جوانان جویای کار استان کهگیلویه وبویراحمد بویژه شهرستان چرام روشن می‌کرد اما هیچی نشده آه سرد جوانان بلند شد.

عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام به عنوان یکی از بزرگترین معادن فسفات کشور در سال 1349 آغاز و در سال 1372 به پایان رسید و در دولت‌های مختلف همیشه مسئولان ارشد استان از راه‌اندازی این معدن خبر می‌دادند که این خبر خوش مسئولان تنها در حد یک آرزو برای جوانان بیکار ماند و دیگر هیچ.

برآورد معدن فسفات چرام در آخرین مطالعات انجام شده 80 میلیون تن با عیار 8.5 تا 9 درصد بوده که بنا به گفته برخی کارشناسان امر این معدن از نظر میزان ذخیره و عیار بالا در کشور منحصر به فرد است.

مسئولان ارشاد کهگیلویه و بویراحمد در نشست‌های مختلف از تلاش برای راه‌اندازی معدن فسافت چرام در دولت‌های مختلف خبر دادند ولی در نهایت در نشست اقتصاد مقاومتی استان با این عنوان که "معدن فسفات چرام توجیه اقتصادی ندارد" امید جوانان بیکار را به ناامیدی تبدیل کردند.

مجید محنایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص معدن فسفات چرام عنوان کرد: این پروژه از نظر وزارت‎خانه توجیه اقتصادی ندارد و در این رابطه کاری از عهده ما برنمی‎آید.

جالب اینجاست شرکت‌های مختلفی برای بهره‌برداری از معدن فسفات چرام اعلام آمادگی کرده‌ بودند و در نهایت این معدن به شرکت آیرما واگذار شد ولی بعد  از گذشت 7 سال هیچ گونه بهره‌برداری صورت نگرفت.

هنوز نا امید نشده‌ایم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه هنوز به طور کامل در زمینه بهره‌برداری از معدن فسفات چرام ناامید نشده‌ایم افزود: فعلا در گیر دار سرمایه‌گذار هستیم.

داریوش دیودیده به خبرنگار تسنیم گفت: موضوع معدن فسفات چرام به جد در دستور کار بوده و هم اکنون پیگیر سرمایه گذار هستیم و بنا داریم به چندین شرکت جهت سرمایه گذاری دعوت کنیم و در نهایت یکی از توانمندتری‌ن شرکت‌ها را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه معدن فسافت چرام زیرزمینی بوده و قابلیت رقابت ندارد عنوان کرد: از طریق شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنعت روش‌ها جدید با هدف اقتصادی بیشتر در دستور بررسی و مطالعه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در صورتی با شرکت‌های داخلی برای سرمایه‌گذاری در معدن فسفات چرام به توافق نرسیدیم فراخوان بین المللی منتشر می‌کنیم.

دیودیده بیان کرد: معدن فسفات چرام زیرزمینی بوده و به همین دلیل توان رقابت ندارد زیرا در سطح جهانی و داخلی معادنی هستند که استخراج بسیار کم هزینه‌تری دارند.

معدن فسفات چرام قابل حذف شدنی نیست

اما داریوش دیودیده رئیس صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به مجید محنایی معاون استاندار که گفته بود اقتصادی نبودن معدن فسفات چرام در مکاتبه 12 مهرماه وزیر صنعت عنوان شده است گفت: فسفات چرام در برنامه کاری صنعت و معدن بوده و هنوز این معدن حذف نشده است.

وی تصریح کرد: معدن فسفات چرام یکی از معادن خوب استان کهگیلویه وب ویراحمد و کشور بوده که برای بهره‌برداری از آن با شرکت‌های مختلفی رایزنی‌ها لازم انجام شده و یا در دستور کار است و البته به جد طرح‌ها و برنامه‌های را برای فعالیت آن در دستور کار داریم و این معدن حذف شدنی نیست.

امیدواریم مسئولان و متولیان امر از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد برای تعیین تکلیف معدن فسفات چرام در کمترین زمان ممکن چاره‌اندیشی کنند و بیش از این این جوانان بیکار را منتظر نگذارند.

گزارش از سجاد نوبهار

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
محنایی معاون نیروی انسانی است یا عمرانی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین