کد خبر: ۲۳۵۷۹
تاریخ انتشار:۱۳:۲۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عصر دنا: احمد وحيدي وزير كشور دولت سيد ابراهيم رييسي درحاشيه آخرين جلسه هيات دولت، چهارشنبه گذشته، در جمع خبرنگاران از برگزاري دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در ۲۱ ارديبهشت ماه خبر داد و تاكيد كرد كه برنامه‌ وزارت كشور اين است كه در ۸ حوزه انتخابات به صورت تمام الكترونيك برگزار شود و در حوزه‌هايي كه تك نماينده است، انتخابات به شكل غير الكترونيك خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

رییس ستاد انتخابات استان تهران نیز اعلام کرده است که در دور دوم انتخابات، ۳۲ نامزد در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس برای تصاحب ۱۶ کرسی مجلس و در حوزه انتخابیه ورامین ۲ نامزد برای یک کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

بر اساس اعلام وزارت کشور، «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» ۲۲ حوزه‌ای است که ۲۱ اردیبهشت ماه مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برگزار خواهند کرد.

اخیرا اقبال شاکری، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با پایگاه خبری نامه‌نیوز گفته بود که «۴۹ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس آینده در دور دوم انتخابات تعیین تکلیف می‌شوند. از آن ۴۹ کرسی، ۱۶ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است».

او همچنین تاکید کرده بود که ۴ فهرست اصلی شانا، اُمنا، صبح امید و جبهه متحد در دور دوم انتخابات مجلس با هم در تهران رقابت خواهند کرد. از ۳۲ نامزد حاضر در میدان، ۱۳ نفر از فهرست شانا، ۱۱ نامزد مشترک از امنا و صبح امید و ۷ نفر هم اختصاصی آن‌ها هستند؛ به نظر می‌رسد ترکیبی از نامزد‌های آن‌ها انتخاب و به مجلس راه می‌یابند».

بر اساس نتایج اعلام شده در تهران، در دور نخست انتخابات ۱۴ نماینده راه‌یافته به مجلس از لیست شانا (شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی)، اُمنا (ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی)، صبح ایران و یک نفر نیز (منوچهر متکی) از شورای وحدت بوده است که البته نام او به صورت مشترک در لیست صبح ایران نیز آمده بود.

رقابت این ۴ لیست در دوره دوم انتخابات ترکیب و سهم نهایی هر یک از آن‌ها را در مجلس دوازدهم تعیین می‌کند. سهم‌هایی که وزن این جریان‌ها را در آینده جریان اصولگرایی و انقلابی تعیین خواهد کرد و البته در تعیین ریاست مجلس آتی نیز اثرگذار خواهد بود.

لیست‌ها چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟

بر اساس گفته‌های چهره‌ها و سخنگو‌های ۴ لیست انتخاباتی هیچ کدام تصمیمی برای رها کردن دور دوم ندارند.

اول اردیبهشت ماه سال جاری امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در مورد ارزیابی عملکرد شورای ائتلاف در مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم و برنامه این شورا برای دور دوم انتخابات تاکید کرد که شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در کل کشور نامزد‌هایی داشته و تعداد قابل توجهی از آن‌ها موفق به کسب رأی مردم شده و در مجلس دوازدهم حضور خواهند داشت. در مورد تهران هم بعد از نتایج مرحله دوم می‌توانیم در مورد کارنامه شورای ائتلاف ارزیابی داشته باشیم.

رسولی با بیان اینکه لیست شورای ائتلاف برای تهران در انتخابات مجلس یازدهم ۳۰- هیچ و در شورای شهر ۲۱- هیچ، موفق به تصاحب همه کرسی‌ها شده است، با اعلام اینکه ۱۳ نفر از نامزد‌های این شورا به دور دوم راه یافته‌اند، اظهار داشت: به این ۱۳ نفر ۳ نامزد دیگر اضافه خواهد شد و شورای ائتلاف لیست ۱۶ نفره خواهد داد.

وی تأکید کرد که شورای ائتلاف به هیچ عنوان لیست ناقص نمی‌دهد و از نامزد‌هایی که در دور دوم حضور دارند به یک لیست ۱۶ نفره می‌رسیم و با تأیید تداوم هماهنگی و وحدت شورای ائتلاف با جبهه پایداری برای دور دوم انتخابات، گفت:، چون بنای ما بر ارایه لیست کامل است، با دیگر گزینه‌ها نیز رایزنی خواهیم داشت تا در مورد ۳ نفر باقی‌مانده به جمع‌بندی برسیم.

«عبدالحسین روح‌الامینی» عضو شورای مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی نیز اسفندماه سال گذشته درباره ائتلاف مجدد شانا و جبهه پایداری گفته بود: «باید در این مورد ابتدا جلساتی برگزار کرده و مذاکراتی انجام شود و سپس در این باره تصمیم‌گیری کنیم.»

سیدنظام‌الدین موسوی، دبیر شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی (امنا) نیز اعلام کرده است قبل از شروع تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم لیست قطعی امنا منتشر شود و احتمالا این لیست تا اواسط اردیبهشت‌ماه اعلام خواهد شد.

 

او درباره اینکه یک نفر به لیست آن‌ها اضافه خواهد شد یا خیر؟ اینگونه توضیح داده است: «۱۵ کاندیدای امنا که در لیست مرحله اول بودند توانستند وارد رقابت انتخابات در مرحله دوم شوند. تلاش ما این است که از این ۱۵ نفر حمایت کنیم مگر آنکه به جمع‌بندی جدیدی برسیم. البته اگر تغییراتی هم باشد بسیار محدود و اندک خواهد بود. به احتمال زیاد همان ۱۵ کاندیدای لیست امنا در مرحله اول، در مرحله دوم نیز در لیست خواهند بود. درباره اینکه آیا یک نفر به لیست اضافه می‌شود تا لیست ۱۶ نفره‌ای داشته باشیم، هنوز جمع‌بندی نکرده‌ایم.»

او درباره احتمال ارایه لیست مشترک با صبح ایران اعلام کرد که «تاکنون با آن‌ها مذاکره‌ای انجام نشده است.» با این وجود مسعود زریبافان، سخنگوی ائتلاف مردمی نیرو‌های انقلاب (اُمنا) موضوع لیست مشترک با صبح ایران را رد نکرده و گفته است: «در حال بررسی و مشورت هستیم تا یک نفر را تعیین و اضافه کنیم و فهرست‌مان بشود ۱+۱۵. ما تاکنون برای دادن فهرست مشترک با دیگر جریانات به توافق نرسیده‌ایم و مذاکرات و گفتگو‌ها با آن‌ها در حال انجام است.»

براساس نتایج اعلام شده در سراسر کشور ۹۳ نفر از لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) و پایداری در دور اول انتخابات به مجلس راه یافتند که از این تعداد ۴۴ نفر گزینه‌های اختصاصی شانا بودند. شورای وحدت هم در بیانیه‌ای اعلام کرد ۹۰ نفر از نامزد‌های مورد حمایت این شورا در سراسر کشور به مجلس راه پیدا کرده‌اند که ۶۰ نفر از آن‌ها نامزد اختصاصی این جریان بودند.

جبهه شریان (شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی) نیز اعلام کرده است که در استان‌ها موفق شده ۷۳ نفر از گزینه‌های خود را به مجلس بفرستد و «ائتلاف نیرو‌های مردمی انقلاب اسلامی» موسوم به (اُمنا) نیز با توجه به اینکه اعلام کرده بود غیر از تهران در هیچ‌یک از حوزه‌های انتخابیه لیست ندارد، در دور اول انتخابات در تهران توانسته است که هفت نفر از لیستش را به مجلس بفرستد.

شانا؛ ادامه استراتژی وحدت با پایداری

بر اساس اعلام اعضای شورای وحدت اصولگرایان- شانا- این تشکل تصمیم دارد تا در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم هم استراتژی وحدت با جبهه پایداری را ادامه دهد؛ رویکردی که به نظر می‌رسد از سر ناچاری باشد. بر اساس ارزیابی‌ها به نظر می‌رسد لیست مشترک شانا و پایداری سهم قابل توجهی در تصاحب کرسی‌های مجلس دوازدهم داشته باشد، اما مساله اصلی میزان و سهم جریان قالیباف از این کرسی‌ها است. بسیاری از نزدیکان قالیباف که با اطمینان از فتح مجلس دوازدهم کاندیدای این دوره از انتخابات شده بودند از راهیابی به مجلس باز مانده‌اند و تک چهره‌هایی از نزدیکان او که در سمت‌های مختلف در مجلس فعلی حضور دارند توانسته‌اند به دور دوم رقابت بروند. سرنوشت ریاست قالیباف برای مجلس بعدی به‌شدت مشروط به توان پیروزی این لیست در دور دوم انتخابات است. البته در صورتی که اطمینان داشته باشیم پایداری‌ها بعد از حضور در مجلس به قالیباف برای ریاست پشت نکنند.

 

قالیبافی‌ها البته با دو دست‌انداز برون‌پارلمانی و درون‌پارلمانی نیز مواجه هستند که از نیمه دوم سال گذشته مشخص بود خیال کوتاه آمدن در مقابل قالیباف را نداشتند؛ نخست حمید رسایی که یک تنه هر روز با قالیبافی‌ها در فضای مجازی و سیاسی درگیر بود و دوم علی‌اکبر رائفی‌پور که در ماجرا‌های مختلف از جمله داستان بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور از روی برای قالیباف شمشیر بست.

یک هفته بعد از انتخابات در صداوسیما حاضر شد و با اشاره به حملاتی که از سوی صفحات مجازی به او شده بود، گفت: «الان یکسری صفحات مجازی هستند که اگر نخ آن‌ها را بگیری به برخی از آدم‌ها می‌رسد که دنبال رییس شدن هستند. مثل روز روشن است، روزنامه جوان و خبرگزاری تسنیم در این یکی- دو روز انواع و اقسام فحاشی‌ها را به ما کردند. شاید بخشی از این رسانه‌ها در حقیقت برخی از آن‌ها عضو شورای ائتلاف هستند و می‌خواهید راحت‌تان کنم؛ نظرشان آقای قالیباف است... در مرور لیست‌های جدید تعابیری به کار برده شد که تعابیر پسندیده‌ای نبود. حتی برخی این تعبیر را به کار می‌بردند که شما عددی نیستید.»

او همچنین تاکید کرد: «الان انتخابات تمام شده و اتفاقا مشخص شد همان کسانی که فکر می‌کردند که عددی نیستند و نزد مردم جایگاهی ندارند، جزو نفرات اول شدند و همان‌هایی که تصور می‌کردند انتخابات را برده‌اند و همه‌چیز تمام شده، رفتند جزو نفرات بعدی. پسندیده نیست من که در این انتخابات آرایم بیشتر از دیگران شده مسائل قبلی را بازخوانی کنم.»

اظهارات تند رسایی روی آنتن زنده حتی به تغییر معاونت سیاسی صداوسیما و کنار رفتن علیرضا خدابخشی از این معاونت ختم شد. با این وجود رسایی هنوز هم دست بر نداشته و قالیباف و رسانه‌هایی که به هر شکلی از او حمایت را کنند هدف قرار می‌دهد. کانال تلگرامی حمید رسایی در انتقاد به یادداشت روزنامه جوان نوشت: «توصیه‌های روزنامه جوان در حالی است که یک هفته پس از انتخابات ۱۱ اسفند وقتی حمید رسایی با توجه به ریزش ۸۰۰ هزار رای قالیباف، از لزوم تغییر در ویترین و هیات‌رییسه مجلس دوازدهم سخن گفته بود، روزنامه جوان و خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی شروع به لجن‌پراکنی و توهین‌های بی‌سابقه به منتخب مردم تهران کردند و چنین تعابیری را درباره وی به کار بردند: ردصلاحیت‌شده چند دوره مجلس، درگیر توهم قدرت و ریاست، تفرقه‌افکن و...»

دست‌انداز دوم و برون‌پارلمانی قالیباف و قالیبافی‌ها، اما علی‌اکبر رائفی‌پور است. او اسفندماه سال گذشته در قامت دبیرکل جبهه صبح ایران در نشست خبری گفت: «در مورد اعتبارنامه آقای رسایی یا هر شخص دیگری نکته‌ای وجود دارد که عرض کردم تجربیات خوبی داشتیم. مثلا اعتبارنامه آقای تاجگردون یا آقای قالیباف مطرح است که گفتند ما اعتبارنامه او را بررسی خواهیم کرد. این است که باید آن مساله از دید شورای نگهبان جدید باشد. این ظاهرا قانون است. یعنی در مورد آقای تاجگردون مساله‌ای باشد که شورای نگهبان به آن نرسیده باشد. در مورد آقای رسایی، آنچه که من پرس‌وجو کردم و خودم به شخصه پرسیدم، مساله‌ای بوده که مال گذشته بوده و حتی یک برهه‌ای باعث عدم احراز صلاحیت ایشان در مجلس شده بود که بعد حل شد و ایشان دوباره توانست شرکت کند. اما در مورد آقای قالیباف بحث فرزندان ایشان و این مطالبی که جدید مطرح شد با توجه به اینکه ایشان رییس قوه هم هستند، احتمالا مطرح باشد.»

شورای وحدت؛ یکی مرد جنگی به از صدهزار

منوچهر متکی که سرلیست فهرست شورای وحدت (جامعتین، انجمن اسلامی مهندسین و...) بوده، اواخر فروردین ماه جلسه‌ای با حدود یکصد تن از منتخبان جدید- بر اساس آمار و ارقامی ادعایی خود متکی- برگزار کرده و در جلسه مذکور، درباره «ضرورت تحول در رویکرد‌ها و کارکرد‌های مجلس دوازدهم» صحبت شده بوده که از نظر متکی «مهم‌ترین موضوع» است.

او در همین جلسه قالیباف را هدف نقد‌های خود قرار داد و گفت: «خانه ملت به سمت ریاست محور حرکت کرده در حالی که باید به سمت صحن‌محور باشد.»

متکی شب پایانی تبلیغات انتخابات مجلس دوازدهم، از شمایل شورای وحدت به یک‌باره به سمت علی‌اکبر رائفی‌پور رفت و در لیست موسوم به «جبهه صبح ایران» قرار گرفت. اتحادی استراتژیک که می‌تواند سرنوشت صندلی ریاست برای دور بعد را تعیین کند.

اخیرا نیز کامران غضنفری که با لیست صبح امید (رائفی‌پور) جزو منتخبان تهران برای ورود به مجلس دوازدهم است در یادداشتی که منتشر کرده، مدعی دادن وعده‌هایی از جنس وام و خودرو و عضویت در کمیسیون مورد علاقه در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف شده است. ادعایی که البته از سوی حبیب‌زاده، منتخب مردم مرند در مجلس شورای اسلامی تکذیب شده و گفته است؛ «من در آن جلسه مورد اشاره دکتر غضنفری بوده‌ام، به هیچ‌وجه بحثی درباره قول و وعده برای رأی دادن به ریاست مجلس نبوده و خلاف‌گویی است»

شریان؛ حرکت چراغ خاموش

میثم نادی عضو هیات موسس و شورای مرکزی شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی طی توییتی در شبکه مجازی ایکس با روایتی متفاوت از آغاز فعالیت شریان برای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد. نادی در این توییت تعداد کاندیدا‌های دور دوم انتخابات را در هر حوزه انتخابیه قید و توییت خود را با یک پرسش یک کلمه‌ای تمام کرده است: «آماده‌اید؟»

مبنای آنچه برخی منتخبان مجلس آینده می‎‌گویند، افرادی چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم برای ریاست مجلس اعلام آمادگی کردند که از جمله آنان می‌توان از «محمدباقر قالیباف»، «منوچهر متکی»، «مجتبی ذوالنوری»، «مرتضی آقاتهرانی»، «حمید رسایی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نام برد. شنیده‌ها از راهروی مجلس هم نشان می‌دهد این چهره‌ها برای جلب نظر سایر منتخبان، جلساتی برگزار کرده‌اند. با این وجود تردیدی نیست که سرنوشت صندلی ریاست مجلس دوازدهم پیش از برگزاری دوم انتخابات قابل پیش‌بینی نیست.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین