کد خبر: ۴۱۵
تاریخ انتشار:۱۶:۵۶ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
یک مقام‌آگاه؛
عصر دنا: بر اساس آیین نامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، رئیس جمهور حقی برای وتو و ابطال نتیجه انتخابات رئیس شورا ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

دو روز قبل، پس از پایان یافتن دومین دوره ریاست  سه ساله کبری خزعلی بر شورای فرهنگی اجتماعی زنان، جلسه ای برای انتخاب رئیس منتخب و معرفی او به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تایید حکم توسط رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

 
انتخاباتی که با به حد نصاب رسیدن اعضا رسمیت یافت و سرانجام زهرا آیت‌اللهی، مشاور رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و رییس گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با اکثریت آرا به عنوان رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان انتخاب شد.
 
به گفته یک مقام آگاه که نخواست نامی از او برده شود؛ آیت اللهی 13رای از 14رای اعضای حاضر را به خود اختصاص داد و زهرا راستی نماینده حوزه‌های علمیه قم در شورای فرهنگی زنان نیز 12 رأی کسب کرد. حال اما یک روز بعد از برگزاری انتخابات و تعیین رئیس جدید، یک عضو دولتی  این شورا سعی در مخدوش نمودن نتایج انتخابات، تنها به دلیل مغایر بودن نتیجه آن با خط سیاسی و فکری خود دارند.

 

 
اشرف بروجردی که هشت روز پیش حکم انتصاب او در شورای فرهنگی اجتماعی زنان به عنوان نماینده رئیس جمهوری صادر شده و هنوز استعلامات لازم و مراحل عضویت او در این شورا تکمیل نشده است این انتخابات را مخدوش اعلام کرده است.

 

 
اشرف بروجردی در گفتگو با ایسنا،  با بیان اینکه من از تعداد افراد حاضر در این جلسه اطلاعی ندارم، مدعی شد: از آنجا که من و تعدادی زیادی از اعضا و نمایندگان قوه مجریه و مقننه و مشاورین وزرا در این جلسه دعوت نشدیم، از دیدگاه ما این انتخابات مخدوش است گفت:من این موضوع را از سوی رییس جمهور پیگیری خواهم کرد . از سوی دیگر از آنجا که صلاحیت فرد انتخاب شده از سوی رییس جمهور محرز نشده بنابراین هیچ رسانه ای نمی تواند نتیجه آراء را اعلام کند.

 

 
بروجردی با تاکید بر مخدوش بودن این انتخابات گفت: من از تعداد حاضرین در جلسه اطلاعی ندارم اما از آنجا که افراد دعوت نشده به این جلسه از سوی دو قوه مجریه و مقننه بوده؛ مخدوش بودن انتخابات محرز شده است؛ این انتخابات سالم نبوده و توسط عده‌ای از افراد برای تصمیم گیری جمعی تعدادی از افراد در این شورا صورت گرفته است.

 

 
با اینحال و بر اساس اظهارات حاضرین، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این جلسه حاضر بوده و با وجود اینکه بر اساس آیین نامه تنها حاضرین در جلسه رای گیری حق کاندیدا شدن را دارند بر کاندیدا شدن بروجردی تاکید می کند. پیشنهادی که پذیرفته می شود اما بازهم تعداد رای های نماینده رئیس جمهور بیش از دو رای نمی شود و آیت اللهی با حداکثر آرا برای یک دوره سه ساله انتخاب می شود.
 
این مقام آگاه در گفتگو با مشرق گفت: تمامی اعضا برای انتخابات دعوت شده بودند که دو نفر از نمایندگان مجلس به دلیل سفر به حوزه انتخابیه خود نتوانستند در جلسه حاضر شوند و نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان نیز حضور در جلسه مهمتری را دلیل عدم حضور خود اعلام کردند.

 

 
به گفته این مقام آگاه، بر اساس آیین نامه، رئیس جمهور حق معرفی دو نفر به عنوان نماینده خود در این شورا را دارد که یکی از آنها معاون خود در امور زنان و دیگر همسرش است. این درحالی است که خانم بروجردی به جای همسر رئیس جمهور به عضویت این شورا در آمده اند و هنوز مراحل اداری عضویت ایشان در شورا نهایی نشده است.

 

 
وی خاطر نشان کرد: اشرف بروجردی به دلیل مشکلات امنیتی در دو دوره انتخابات مجلس در دوره های ششم و دهم رد صلاحیت شده است و که این شخص به هیچ عنوان صلاحیت ریاست بر شورای فرهنگی اجتماعی زنان را ندارد.

 

 
وی با تاکید بر اینکه دراین جلسه نمایندگان قوه قضائیه، حوزه های علمیه، بسیج، فرهنگ و ارتباطات، سازمان تبلیغات و مجمع تقریب مذاهب نیز حضور داشته اند گفت: ابطال این انتخابات از سوی رئیس جمهور غیر قانونی و مغایر با اصول دموکراسی است.

 

 
این مقام آگاه زمان تصمیم گیری نهایی و تصویب ریاست خانم آیت اللهی بر شورای فرهنگی اجتماعی زنان را دوشنبه هفته آینده اعلام کرد و گفت: متاسفانه نماینده رئیس جمهور که با رای پایین خود از ریاست بر این شورا باز مانده است سعی در جو سازی و هزینه کردن از رئیس جمهور را دارد.
 
این مقام مسئول در گفتگو با مشرق تاکید کرد:  بر اساس قانون و آیین نامه شورا، رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، از امکان حق وتو و ابطال نتیجه انتخابات برخوردار نیست و بر اساس قانون باید منتخب اعضا را به عنوان رئیس شورا منصوب نماید. تنها دلیلی که رئیس جمهور می تواند با استناد به آن از امضای حکم منتخب اعضا خودداری کند، پاسخ منفی استعلام از دستگاههای نظارتی و امنیتی است و لاغیر.
منبع: مشرق
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.