تاریخ انتشار:۰۸:۴۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
عصر دنا: کوثر هوشیار مادر جوان گچسارانی که امسال صاحب این فرزندان چهار قلو شده،تجربه فرزندان دوقلوی مادر و دختر دایی خود را همواره جذاب می دانست به همین علت برای دوقلوزایی نزد پزشک متخصص رفت و از درمان های کمک باروری استفاده کرد تا صاحب دوقلوی یک پسر و یک دختر شود اما به قول خودش به خواست خداوند متعال صاحب سه پسر و یک دختر شده است.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

زندگی چهارقلوهای خانواده گچسارانی که بیست و هشتم فروردین ماه امسال در هفت ماهگی به صورت سزارین در بیمارستان مادر و کودک بی بی حکیمه شهر دوگنبدان دیده به جهان گشوده اند حکایت جالب و شنیدنی دارد.

 درحالی که شمار زیادی از خانواده های ایرانی ترجیح می دهد تنها یک فرزند داشته باشند که این خود پیامدهای مختلف روانی و جسمانی برای نسل آینده به دنبال دارد اما مادر قصه ما برای چندقلوزایی از روش های کمک باروری استفاده کرده است.

این خانواده اعتقاد دارند که فرزندانشان در آینده دیگر در دنیای مجازی یا کوچه و خیابان به دنبال همبازی نیستند آنان از همان دوران طفولیت با خواهران و برادران خود لحظات شیرین و با نشاطی را تجربه خواهند کرد.

کوثر هوشیار مادر جوان گچسارانی که امسال صاحب این فرزندان چهار قلو شده،تجربه فرزندان دوقلوی مادر و دختر دایی خود را همواره جذاب می دانست به همین علت برای دوقلوزایی نزد پزشک متخصص رفت و از درمان های کمک باروری استفاده کرد تا صاحب دوقلوی یک پسر و یک دختر شود اما به قول خودش به خواست خداوند متعال صاحب سه پسر و یک دختر شده است.

او که خود در خانواده ای پرجمعیت با خواهران و برادران متعدد بزرگ شده می گوید: از داشتن این نورسیده ها بسیار خوشحال هستم و تصور خانه ای شلوغ و سفره ای گسترده در چندسال آینده برایم دوست داشتنی است.

این مادر جوان بر این باور است که نسل های دهه های ۶۰ و ۷۰ که بیشتر خانواده ها چند فرزند داشتند و همه بچه ها لذت داشتن دایی،خاله،عمو و عمه را تجربه کردند دوران با نشاطی برای کودکان بود اما این روزها رواج تک فرزندی باعث شده که بچه های امروز در آینده آرزوی داشتن خاله و عمو و سایر بستگان نزدیک را داشته باشند.

آن طور که پزشکان می گویند:فرزندان این خانواده که روز بیست و هشتم فروردین ماه امسال متولد شده اند هم از نظر وزن و هم از نقطه نظر شنوایی و بینایی سالم هستند.

مادری که خانه ای شلوغ دوست دارد

او با یادآوری این سخن حکمت آموز که هر کس که دندان دهد نان دهد تاکید کرد:هر چند پدر بچه ها که کارگر فصلی است اما خداوند روزی رسان است.

این مادر جوان از خانواده پدری خود به ویژه خواهر و همسر برادرش که در نگهداری فرزندان نورسیده یاری اش داده اند قدردانی کرد و یافتن یک پرستار کمک کار را مهمترین دغدغه خود ذکر کرد.

پدر این چهار قلوها گفت: خدا را شاکرم که این نعمت ها را به من عطا کرده است با این وجود برای تامین نیازها و آینده فرزندانم نگرانی های زیادی دارم.

علی غلامی نسب که کارگر فصلی است و در خانه اجاره ای سکونت دارد ، برای نگهداری فرزندانش نیازمند حمایت مسئولان است.

اهدای بسته حمایتی ۴۴ میلیون تومانی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) با اشاره به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده های دارای چند فرزند گفت: پوشک چهارقلوهای گچسارانی برای مدت زمان ۶ ماه،کارت هدیه چهار میلیون تومانی،بسته کالاهای غیرنقدی در مجموع به ارزش ۴۴ میلیون تومان تقدیم این خانواده شد.

شایان نادری افزود: این بسته به منظور حمایت از خانواده چند قلویی با توجه به هزینه سنگین نگهداری چهار فرزند به خانواده چهارقلوی گچسارانی اهدا شده است.

مادری که خانه ای شلوغ دوست دارد

 

وی تاکید کرد: همچنین هشت خانواده کهگیلویه و بویراحمدی که در سال ۱۴۰۱ صاحب فرزندان سه قلو و بیشتر شدند هدایایی شامل تامین پوشک به مدت ۶ ماه برای هر نوزاد، کارت هدیه یک میلیون تومانی به ازای هر فرزند و یک بسته لبخند مادری به ارزش پنج میلیون تومان اهداء شد.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خمینی (ره) کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: به منظور حمایت از مادران باردار و شیرده نیازمند، در سال گذشته توزیع سه تن بسته پروتئینی گوشت مرغ توسط بنیاد احسان بین این خانواده ها انجام گرفت.

درخواست امام جمعه شهر دوگنبدان

امام جمعه شهر دوگنبدان گفت: داشتن فرزند سالم یکی از نعمت های خداوند عالم به انسان است که جای شکرگذاری دارد.

حجت الاسلام سید امین الله حجازی با اشاره به اینکه این خانواده یک فرزند دیگر غیر از چهارقلوها نیز دارد و پدرشان کارگر فصلی است از مسئولان خواست حمایت بیشتری از آنان داشته باشند.

پیامدهای تک فرزندی

روانشناسان اعتقاد دارند که بار مسئولیت بیش از اندازه، نبود حرکت و انگیزه، بیگانه بودن با مفاهیم صبر و فداکاری و نداشتن دیدگاه برای رویایی فرزند با واقعیت‌های جامعه در بزرگسالی، از مهمترین آسیب های پدیده تک فرزندی است که خانواده های ایرانی باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

آنان تاکید می کنند که تک فرزندها وقتی بزرگ می‌شود ازدواج می‌کند یا دنبال اهداف خود می‌رود، والدین آنان به شدت احساس تنهایی می‌کنند در حالی که هنوز به سن کهولت و میانسالی نرسیده اند این درحالی است که والدین دهه شصت تا سنین بالا همچنان فرزند کوچکشان سن ازدواجشان فرا نرسیده بود.

این کارشناسان می گویند که تک فرزند وقتی خود به کهنسالی و میانسالی می‌رسد با محدودیت‌های بیشتری رو به رو هستند و بسیار احساس تنهایی می کنند .

زنگ خطر پیری جمعیت

آن طور که استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده سال گذشته نرخ فرزندآوری در استان از ۱.۷۶ به ۱.۷۳ رسیده که این آمار نشان دهنده نزولی بود آهنگ جمعیت استان است.

در حالی که استاندارد رشد جهانی جمعیت ۲.۵ درصد است شاخص کمتر از ۲ درصد برای استان عشیره ای کهگیلویه و بویراحمد که زمانی بسیاری از خانواده ها بیش از انگشتان یک دست فرزند داشتند نگران کننده به نظر می رسد.

شمار تولدهای به ثبت رسیده سال ۱۴۰۰ در کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ هزار و ۴۴۱مورد بوده پارسال ۹ هزار و ۹۰۸ مورد تولد در استان به ثبت احوال گزارش شده که این آمار حکایت از نزولی بودن فرزندآوری در این خطه است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

منبع: ایرنا
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.