تاریخ انتشار:۱۲:۵۰ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
مظلومیت و محرومیت کهگیلویه پایان ندارد
عصر دنا: احداث سد آبریز که از آن به عنوان معجزه کویر کهگیلویه یاد می‌شد حالا با بررسی مرکز پژوهش های مجلس متنفی شد تا دیم زارهای تشنه در مجاورت مارون خروشان تشنگی را بیشتر از گذشته فریاد بزنند.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصردنا:دشت‌های تشنه کهگیلویه در مجاورت مارون سال‌هاست کویری از درد شده است، حاصل آب‌های جاری مارون و کوثر که اجازه برداشت برای مصارف کشاورزی به شهرستان داده نمی‌شود میراثی ماندگار از کارگری زنان در دشت‌های آبادی است که به برکت مارون قطب کشاورزی شده‌اند.

این در حالی است که مسؤولان، نمایندگان ادوار گوناگون و همه کسانی که سال‌هاست بر صندلی‌های مدیریتی تکیه زده‌اند اگر برای آبیاری دشت‌های تشنه کاری می‌کردند زنان کارگر به جای گوجه‌چینی در اسلام‌آباد و لیشتر و ...در صحرای کلاچو و دشت‌های دهدشت به کار مشغول می‌شدند.

احداث سد آبریز چند سالی می شود موضوع کلیدی در سطح استان بوده و در رسانه ها اخباری مبنی بر پایان مطالعات و وعده آغاز عملیات به زودی داده می شد. موضوعی که باعث برانگیختن حساسیت مسئولان استان همجوار نسبت به این سد شد تا جایی که محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت «قاطعانه در برابر اجرای سد مارون 2 که زیاده خواهی و دست اندازی به منابع آبی این مرز و بوم است می‌ایستیم و به همراه سایر نمایندگان استان اجازه نخواهیم داد چنین طرحی که پشتوانه کارشناسی نداشته و پشت آن لابی‌های سیاسی است کلید بخورد.»

آبریز دست مایه چالش ها و بروز تنش بین مسئولان دو استان شد و این رقابت گاهی با ادبیات تند همراه بود؛ مسئولانی که درک درستی از مسئله نداشته و به جای پیگیری اصولی بنا را بر لج و خودنمایی در رسانه ها کرده تا به مردم بگویند ما دلسوزانه پیگیریم غافل از اینکه هر خبری از آبریز رسانه ای میشد خشم و حساسیت مسئولان پایین دست سد و تلاش برای اجرایی نشدن آن را بیشتر می کرد.

و حالا با اعلام نتیجه ارزیابی کارشناسی احداث سد آبریز با توجه به منابع و مصارف حوضه آبریز مارون-جراحی از سوی مرکز پژوهش های مجلس این خوزستانی ها هستند که در صحنه زورآزمایی سربلندی خود را به رخ کهگیلویه می کشند و مسئولان کهگیلویه و بویراحمد مأیوس و شرمنده مردم شده اند.

در گزارش این مرکز آمده است:

حوضه آبریز مارون-جراحی در استان های کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و به تالاب بین المللی شادگان منتهی می شود. با توجه به مصارف موجود، تمام پتانسیل منابع آب حوضه به مصرف رسیده و تالاب و حوضه از منظر پایداری محیط زیستی در شرایط شکننده ای قرار دارند. تخصیص های صورت گرفته ازسوی وزارت نیرو برای این حوضه نیز متفاوت از وضع موجود بوده و اجرای آن نیازمند کاهش بیش از نیمی از مصارف در استان خوزستان و افزایش 2/5 برابری برداشت های استان کهگیلویه و بویراحمد از این حوضه است. در راستای پوشش تخصیص وزارت نیرو، احداث سد آبریز (مارون2) در استان کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد شده، اما موقعیت مصارف اصلی سد که شامل توسعه کشاورزی دشت های دهدشت غربی و چرام است، خارج از حوضه مارون و در حوضه زهره قرار دارد. روند بارش و آبدهی بلندمدت حوضه آبریز مارون-جراحی کاهشی بوده و تالاب نیز شرایط نامساعد کمّی وکیفی را تجربه کرده و حقابه آب شیرین آن تأمین نمی شود. شرایط این حوضه به نحوی است که نه تنها هرگونه بارگذاری جدید بر منابع آب حوضه ازجمله احداث سد آبریز در تعارض با پایداری محیط زیستی حوضه مارون-جراحی و تالاب شادگان است، بلکه در همین راستا و برای حفظ حیات تالاب شادگان لازم است مصارف موجود استان خوزستان در حوضه مارون-جراحی نیز تعدیل شده و کاهش یابد.

و این یعنی مرثیه ای بر احداث سد آبریز! برای شهرستانی که همیشه مظلوم بود و در سایه ضعف مسئولان تا همیشه مظلوم خواهد ماند.

 

 

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.