کد خبر: ۱۹۷۷۰
تاریخ انتشار:۱۸:۵۱ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
یعقوب ربیعی
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا-یعقوب ربیعی: روابط سینوسی با آل‌سعود مختص دوره جمهوری اسلامی نیست این روند حتی در دوره پهلوی هم وجود داشته است. از اعدام ابوطالب یزدی در دوره پهلوی‌ـ که منجر به قطع ارتباط به سعودی‌ها شد‌ـ تا به امروز ما با عربستانی‌ها روابط پرچالشی داشته‌ایم. اما آنچه در نگاه اصیل نظام و رهبر معظم انقلاب وجود دارد این است که ما ارتباط با همسایگان را نفی نکرده بلکه معتقدیم که روابط منطقه‌ای یک امر ضروری است. به همین دلیل است که رهبری در بیانات‌شان بر امنیت دسته جمعی با همسایگان تأکید داشته و می‌فرمایند: «سال‌هاست که ما اعلام کرده‌ایم آماده هستیم با کشورهای منطقه دور هم بنشینیم و به کمک همدیگر خلیج‌فارس را امن کنیم، دست متجاوزان را در این منطقه کوتاه نماییم و نگذاریم کسی به حقوق دیگری تجاوز کند.»

اما آنچه در روابط ایران و عربستان اتفاق افتاد را باید از دو منظر متنی و فرامتنی دید. از حیث متنی توافق اخیر را باید کنار گذاشتن برخی اختلافات و نزدیک شدن دو همسایه پس از هفت سال دانست. از سرگیری ارتباطات و بازگشایی سفارت طرفین می‌تواند خبر خوبی برای همه کشورهای منطقه باشد.

اما از حیث فرامتنی دو نکته ضروری است نکته اول؛ دشمن ماه‌ها به براندازی جمهوری اسلامی و فروپاشی ایران چشم دوخته بود. اما شرایط حاضر را باید بازشدن چشم دنیا به واقعیات داخلی ایران نام نهاد. امروز همه به این اصل رسیده‌اند که ایران و جمهوری اسلامی بیدی نیست که به این بادها بلرزد.

نکته فرامتنی دوم؛ معمولاً تحولات منطقه غرب آسیا در سده اخیر یک بازیگر مهم داشته است و آن هم ایالات متحده بوده است. اما غیبت آمریکایی‌ها در این پدیده و حضور رقیب چشم بادامی‌شان را باید گونه‌ای دیگر تفسیر کرد و آن هم بیان حکیم انقلاب است که فرمودند: «علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می‌کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد... دست و پای آمریکا از حضور در سراسر جهان جمع خواهد شد.»

نکته پایانی؛ این نکته درست است که روابط ما با عربستان وارد فاز جدیدی شده است؛ ما قطعاً با سعودی‌ها در برخی موارد می‌توانیم همکاری کنیم و این موضوع برای تقویت امنیتی منطقه مفید است. این یک گام آغازین در مسیری پر فراز و نشیب است و به معنای پایان اختلافات نیست. برای همگرایی بیشتر و رفع اختلافات موجود باید گام‌های بسیار دیگری را هم برداشت. این هم‌افزایی به غیر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها برای همه خوب خواهد بود.

ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.
پر بحث ترین
آخرین اخبار