کد خبر: ۱۹۷۵۱
تعداد نظرات: ۸۴ نظر
تاریخ انتشار:۲۲:۰۸ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۱
سید ولی موسوی نژاد
عصر دنا: حدود ۲۳۵۰ سال پیش نبردی بین اسکندر و آریو برزن در مکانی درگرفت که در منابع خارجی به نبرد دروازه پارس (Battle of the Persian Gate) معروف شد و به نظر می رسد این جنگ در جغرافیای کنونی کهگیلویه و بویراحمد رخ داده باشد ولی مورخان درباره محل دقیق این جنگ توافقی ندارند.ظ
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):

عصر دنا- سید ولی موسوی نژاد: حدود ۲۳۵۰ سال پیش نبردی بین اسکندر و آریو برزن در مکانی درگرفت که در منابع خارجی به نبرد دروازه پارس (Battle of the Persian Gate) معروف شد و به نظر می رسد این جنگ در جغرافیای کنونی کهگیلویه و بویراحمد رخ داده باشد ولی مورخان درباره محل دقیق این جنگ توافقی ندارند

بر اساس منابع تاریخی جنگ مهم بین اسکندر مقدونی و آریوبرزن؛ سردار هخامنشی در جایی که به نام دربند پارس معروف است رخ داد و تاریخدانان، آن را جغرافیای کنونی کهگیلویه و بویراحمد می دانند که کلید فتح پارسه بود.

جغرافیای کهگیلویه و بویراحمد کوهستانی است و تنگه های بسیاری دارد که همه آنها می توانند از نظر نظامی استراتژیک باشند و گویا نبرد آریوبرزن با اسکندر در یکی از همین تنگه ها رخ داده است که هنوز محققان درباره این تنگه اتفاق نظر ندارند.

تنگ تکاب، تنگ پیرزال، تنگ سولک، تنگ مهریان، تنگاری و تنگ تامرادی از جمله این تنگه هاست که محققان هنوز درباره اینکه جنگ اصلی در کدام تنگه رخ داده است اتفاق نظر ندارند. برخی نیز محل وقوع جنگ بین این دو سردار را تنگ “کاش یا کاس” Tang-e Ḵāṣ نزدیکی رودخانه شول در شرق اردکان فارس می دانند.

آیا تنگ تکاب کهگیلویه دروازه پارس است؟

عبدالرفیع حقیقت در مقاله ای با عنوان آریوبرزن سردار ایرانی در مقابله با اسکندر مقدونی در این باره می نویسد: اسکندر مقدونی پس از مطیع کردن اوکیسان قشون خود را به دو قسمت تقسیم کرد،«پارمن ین»را از راه جلگه (یعنی از رامهرمز و بهبهان کنونی)به طرف پارس فرستاد و خود با سپاهیان سبک اسلحه‏ راه کوهستانی را که به درون پارس امتداد می‏یابد، در پیش گرفت،زیرا می‏خواست قوایی را که پارسی‏ها در این راه تدارک کرده بودند،در پشت‏ مقدونی‏ها سالم نماند. وی غارت‏کنان پیش رفت تا روز سوم وارد پارس‏ شد و روز پنجم به دربند پارس رسید.بعضی از مورخان یونانی این‏ جایگاه‏ را دروازه ‏پارس و برخی دروازه‏ شوش نوشته ‏اند و نویسندگان اروپایی بیشتر دروازه‏ پارس گویند.به‏ هرحال چنان‏که اسم آن‏ می‏نماید این محل معبری ا‏ست تنگ که پارس را به شوش هدایت‏ می‏ کند. بدین ترتیب با توجه به جغرافیای تاریخی این منطقه باید کهگیلویه ‏کنونی باشد.این معبر سخت در حال حاضر«تنگ تک‏آب» نامیده می ‏شود.

در این هنگام یعنی ۳۳۱ ق.م.«آریوبرزن»قهرمان ملی ایران در واپسین دوره‏ افتخار آمیز فرمانروایی هخامنشیان با ۲۵ هزار سپاهی‏ این تنگه یا دربند مهم را اشغال کرده و منتظر بود که اسکندر مقدونی با قشونش وارد آن معبر شود، تا او و سپاهیانش با رشادت خاص به مقابله‏ و جنگ با وی بپردازند.

آریوبرزن کجا با اسکندر جنگید؟

آیا تنگه های شهرستان کنونی بویراحمد محل نبرد بوده است؟

کشواد سیاهپور عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج معتقد است که رزمگاه میان اسکندر و آریوبرزن از اشکفت شاه تا تنگ تامرادی بوده است. تنگه گجستان و تنگاری نیز مکان های مناسبی برای این نبرد سرنوشت ساز بوده است.

منابع خارجی چه می گویند؟

در مقاله ای در دایره المعارف ویکی پدیای انگلیسی که برگرفته از پژوهشهای انگلیسی است ایده دیگری مطرح شده که در هیچ یک از منابع گفته شده ذکر نشده است. در این مقاله آمده است: دروازه پارس نام باستانی گذرگاهی بود که امروزه به تنگ مهریان ( Tang-e Meyran ) معروف است. یاسوج را به سده از شرق متصل می کند، از مرز استان های امروزی کهگیلویه و بویراحمد و فارس می گذرد، از جنوب کوه دنا ( Kuh-e-Dinar )، بخشی از رشته کوه زاگرس می گذرد. گذرگاه ارتباط بین ساحل و بخش مرکزی ایران را کنترل می کند.در هفته های اولیه ۳۳۰ قبل از میلاد، این مکان محل نبرد شدید دروازه ایران بود که در آن اسکندر مقدونی، پادشاه مقدونیه، با مقاومت سخت آخرین سپاهیان هخامنشی به فرماندهی آریوبرزن مواجه شد.

در مقاله دیگری از این دایره المعارف آمده است: اسکندر پس از پیروزی های اولیه و ورود به ایران، هنگام عبور از دروازه‌های ایرانی با هیچ مقاومتی مواجه نشد. اسکندر با این باور که در طول راهپیمایی خود با نیروهای دشمن دیگر مواجه نخواهد شد، از اعزام پیشاهنگی به پیشاهنگ خود غافل و به این ترتیب وارد کمین آریوبرزن شد. دره قبل از دروازه پارس که تنگه مهریان نامیده می شود، در ابتدا بسیار وسیع است و به ارتش مقدونی اجازه می داد تا با راهپیمایی کامل وارد کوه ها شوند. نیروهای آریوبرزن در نزدیکی روستای امروزی چشمه چنار موقعیتی را اشغال کردند. 

دروازه ایرانی در محل کمین تنها چند متر عرض داشت. هنگامی که ارتش مقدونی به اندازه کافی در گذرگاه باریک پیشروی کرد، ایرانیان از دامنه شمالی بر روی آنها صخره ها باریدند. کمانداران ایرانی از دامنه جنوبی پرتابه های خود را پرتاب کردند. ارتش اسکندر در ابتدا متحمل تلفات سنگین شد و در یک زمان کل جوخه ها را از دست داد. مقدونی ها تلاش کردند عقب نشینی کنند، اما زمین و گارد عقب که هنوز در حال پیشروی آنها بود، عقب نشینی منظم را غیرممکن کرد. اسکندر مجبور شد برای نجات بقیه ارتش خود مردگان خود را رها کند .

آریوبرزن دلایلی برای این باور داشت که موفقیت در اینجا می تواند مسیر جنگ را تغییر دهد. ممانعت از عبور اسکندر از دروازه‌های ایرانی، ارتش مقدونی را مجبور می‌کرد تا از راه‌های دیگری برای حمله به ایران استفاده کند، که همه این‌ها به داریوش فرصت بیشتری می‌داد تا ارتش دیگری را بیرون بیاورد و احتمالاً حمله مقدونی را به طور کامل متوقف کند.

آریوبرزن پاس را به مدت یک ماه نگه داشت، اما اسکندر موفق شد با حمله ای ایرانیان را در محاصره خود درآورد و از خطوط دفاعی ایرانیان عبور کرد. اسکندر و گروه نخبه‌اش سپس در یک حمله غافلگیرانه از بالا به نیروی آریوبرزن حمله کردند تا اینکه ایرانیان دیگر نتوانستند جلوی عبور را بگیرند. 

آریوبرزن کجا با اسکندر جنگید؟

[پارسها]... نبردی به یاد ماندنی کردند... برخی از مورخان می گویند که این درگیری بیشترین ضررهای اسکندر را در طول لشکرکشی او برای فتح ایران به همراه داشت. این نبرد با پیروزی یونانیان به پایان رسید و پادشاهی هخامنشی سقوط کرد.

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن تنگه های بسیاری دارد که می توانست محل کمین آریوبرزن و یارانش باشد و محققان برخی از تنگه ها را بیان کرده اند اما تنگه مهریان به عنوان آوردگاه اصلی نبرد بزرگ تاریخ، که مسیر تاریخ ایران را جابجا کرد در منابع ایرانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بعید نیست مسیر تاریخ در روستای چشمه چنار یاسوج جابجا شده باشد. اثبات یا رد آن بر عهده تاریخ دانان است.

 

منابع:

۱) آریوبرزن سردار ایرانی در مقابله با اسکندر مقدونی، عبدالرفیع حقیقت

۲) خاستگاه هخامنشیان، کشواد سیاهپور

۳- دایره المعارف آنلاین ویکی پدیای انگلیسی

ارسال به دوستان
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۸۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
اصلا خود حمله اسکندر به ایران و اتش زدن تخت جمشد توسط اسکندر به افسانه می ماند
دروغ حمله اسکندر 600 سال بعد با ذکر دقیق صحنه های تن به تن نوشته شده است!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
عجب؛پس میفرمایید چه اتفاقی برای سلسله هخامنشی افتاد
حاج رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
کسی که تاریخ گذشته خودشو ندونه و انکار کنه اصلا جزو بشر محسوب نمیشه ...
yazdan
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
.... بسواد
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
بابا این ...ها هیچ واقعه تاریخی ندارند و هیچ شخص مهم وتاریخی نیز ندارند ازاین واقعه می خواهند سوءاستفاده کنند واز این نمد برای خود کلاهی درست کنند
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
پس چی واقعیت داره بزرگوار ..شما تاریخ رو بنویسید .. بنویسید تاریخ تز ورود ترک ها و عرب آغاز شد .. بنوسید از قول شریعتی و علم الهدی ، تاریخ ایذان از ورود اسلام آغاز شد .. بنویسیم کاخ پارسه ( تخت جمشید) را پهلوی ساخت بنویسیم آتشکده آذرگشسب ارومیه و هگمتانه از قول ناصر پورپیرار ساختگی است .. روی شکوه تمدن پارسی که آوازه ش دروازه های جهان را گشود ، خاکستر بداشیم تا شما احساس حقارت نکنید ؟؟ چرا ضعف و افتخار نداشتن خودتان را با انکار و تضعیف دیگران جبران می کنید ؟؟ ما تاریخ تحلیلی داریم تحلیل کنید بنویسید ببینیم
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
اگر نادان خموش و ساکت بماند ، هیچ اختلافی پابرجا نمی ماند !!!
چند جلد کتاب تاریخی خواندید چند پژوهش میدانی داشته اید؟؟
کازرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
تو هم بنویس و از اعراب حمایت کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۸
تنگ تکاب متعلق به بهبهان است نه کهگلویه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
فکر مکنی فقط بهبهان تکاب دارد دراغلب مناطق کوهستان سخت پرآب این واژه معمولی واشناس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
سلام محل نبرد اهمیت ندارد اهمیت اصل ونسبش که بچه استان کهگیلویه و بویراحمد
پاسخ ها
بچه ک ب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
حالا کی گفته اصل و نسبش به مردم امروزی کهگیلویه و بویراحمده. ساکنان کنونی کهگیلویه و بویراحمد شاید پانصد سال هم نیس ک در این منطقه اند. علاوه بر این، آریو برزن شاهزاده ای هخامنشی است ک ربطی به مردم استان نداررد
کریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
اونیکه فروخت اریوبرزنو یه چوپان بود اهل اون منطقه حالا. بخند
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
این چاخان های خنده دار تا کی ؟ چرا اجازه می‌دهیم به شعور ما توهین بکنند ؟ و دردناکتر آنکه خود ما هم چنان فریب این داستان های جدید الاختیار را خورده ایم که به خودمان توهین میکنیم ... تاریخ ایران باستان سراسر دروغ است و غیر ممکن .... به انگلیسی سرچ کنید ... جمعیت باستانی دنیا ... حتما انگلیسی .... دو هزار و پانصد سال قبل جمعیت دنیا زیر صد ملیون نفر است ...حتی تجمع چند هزار نفری هم غیر ممکن است ... امپراتوری ها .. ایران ویونا ن .. وجود نداشتند .. آخه با کدام و برای کدام جمعیت امپراتوری و حکومت ووو ؟ سه قدرت .. واتیکان ... کنیسه .. انگلیس ... در سه چهار قرن گذشته قتل عام ها کرده اند .. برای فریب افکار عمومی تاریخی را روانه بازار کرده اند تا دخالتشان در آدم‌کشی ها را انکار کنند .. بیاندازند گردن عرب . مغول .. هخامنشیان وووو واقعیت این است مسیحیت هشتصد سال قبل ظهور کرد نه دو هزار سال قبل ..‌واتیکان به هر قیمتی مانع افشا این دروغ خواهد شد ... هموطن به خود آی ... آریوبرزن ها همه ساخت صد سال گذشته است ...
پاسخ ها
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
چه چیزی از دید شما چاخان نیست ؟ هر اثر نوشته و مکتوب جهان از یک واقعیتی سرچشمه می گیرد .. تاریخ درسته است دانش تجربی و آزمایشگاهی نیست ولی بی بهره هم نیست .. ایزوتوپ کربن می تواند خیلی چیزها رو مشخص کند .. خنده دار و چاخان سخن یاوه شماست . تمدن ایران و یونان وجود نداشت ؟؟ بلده تمدن عباسی و عثمانی فقط وجود داشت .. تفکر پانترکی و پانعربی همه جای این کشور را فلج کرده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
تو تاریخ خانواده خودت رو هم نمیدونی بعد میای راجب تاریخ ایران هخامنشی نظر میدی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
احتمالا شما در فضا زندگی میکنی و متوجه گذر زمان و بوجود آمدن برهه ای از زمان به تام تاریخ نیستی.لطفا برگرد کره زمین !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
پس اهرام مصر و ستونهای تخت جمشید از ........ اومده آیا؟

(عصر دنا: لطفا ادب رعایت شود. سپاسگزاریم)
بهرام ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
جناب دانشمند بی دانش انگلیسی خوان! این همه آثار باستانی بو توی نادان خواهند گفت چه چیز دروغه و چه چیز حقیقته؟! فکر میکنی هر چیزی به زبان انگلیسی نوشته شده، حقایق رو بیان میکنه؟ خود زبان انگلیسی چقدر قدمت داره؟ تاریخ چند هزار ساله ایران رو از همین آثار به جای مانده می توان فهمید. نفهمی هم اندازه داره!
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
خدا. ــ
yazdan
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
..... ی بیشتر نیستی
روی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
جناب اقای با سواد فرض کن تاریخ باستان ایران دروغ است . با بناهای ساخته شده مثل تخت جمشید مثل کاخ اپادانا مثل چغازنبیل مثل هزاران بنای دیگه نکنه اینا را هم انگلیسی ها ساختن.
تاریخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
شما گویا نظریات جدیدی دارید که فقط خودتون قبولش دارید. لطفا کمی آهسته تر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
تنها اثبات حفاری توسط باستان شناسان درچند تنگه مورد نظر است تا استخوان یا ابزار جنگی یا مدرکی پیدا شود مصر همه ساله کشفیات جدید باستانی دارند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
درود بر روح بزرگ آریوبرزن سردارشجاع ایرانی که تا پای جان جنگید و از ایران زمین دفاع کرد اما اسکندر وحشی که عقده زیادی از ایران داشت تخت جمشید را به آتش کشید و برای همیشه به ننگ‌بزرگی در تاریخ تبدیل شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
سلام دوستان هر کی ایرانی اصیل هست نظر بده نه اعراب و تخم مغولان چون اینها از تاریخ هیچ چیز نمی دانند ِلعنت به استعمار پیر یعنی انگلیس تو آسیا وفرهنگشد فاتحه خوند علم و صنعت از شرق به غرب رفت یعنی دزدیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
الان خودت تخم اصیل پارسی هستی؟
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
تو خودت تخم عرب هستی برو مطالعه کن میفهمی
احمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
درود.
شماهایی ک میگین تاریخ ایران افسانه است ، یکم تاریخ بخونید اینا رو ن فقط ما ایرانی ها بلکه تاریخ نگاران خود یونان هم نوشتن خود هرودت از نبرد دلیرانه آریو برزن با اسکندر یاد کرد . با وجود اینک ایران با یونان دشمن خونین بودن ولی از آریو برزن و کورش ب نیکی یاد کرد. لطفا کمی غرور ملی داشته باشین. پاینده باد ایران پاینده باد لر.
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
آریوبرزن سردار شجاع ایران زمین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
درود بر مردم آریایی که تمدن رو به دنیا یاد داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
درود بر مردم آریایی که تمدن رو به دنیا یاد داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
اگر یونان ب حکتور ها بنازد بدان آریو برزن بختیاریست.درود بر سرداران بزرگ همچون آریو برزن و سورنا.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
برای این مردم بسیار متاسفم که تاریخ عرب رو جایگزین تاریخ با افتخارایران کردنند باید خون گریست
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
برای این مردم بسیار متاسفم که تاریخ عرب رو جایگزین تاریخ با افتخارایران کردنند باید خون گریست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
معلومه بایدهم به بعضی هافشاربیاد....آخه تاریخشون تواین خاک ازعمریه بلوط زاگرس هم کمتره ومجبورن برامخفی کردن حظورششصدساله خودتاریخ بقیه اقوام ایرانی روتحریف ویامسخره کنن....شماهاباجمعیت خودتون دقیقامال کجای هستید
naser.afshar136211@gmail.cam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
تارخ ایران باستان که بیشتر مردم فکر می کنن نوعی بزرگ نمایی و تحریفه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
محل جنگ معلوم نیست
ایرو برزن با ۲۵ هزار سرباز در مقابل چهارهزار سرباز اسکندر شکست خورد.انهم از قبل کمین کرده بودند
پس این همه اسطوره سازی دروغین برای چی هست؟
دانیال
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
البته که برخی عقلشان بیشتر از آنچه بچشم خودشان ببینید ندهد ونتوانند از روی شواهد وآثار وبقایای بجا ماند به اصل چیزی پی ببرند له آنان خرده نگیرید که بیش ازاین استعداد وظرفیت علمی را ندارند حافظ علیه رحمه گفته با مدعی نگویید اسرار عشق ومستی تا بی‌خبر بمیرد در درد خود پرستی علم ودارایی خود آدابی والفبایی دارد بدون تعلیم وآموزش آن آداب واصول نمی توان زکریای رازی ویا ابن سینا شد اگر شما برای یک انسان بیسواد فرضیه نسبیت را شرح دهید آن شخص چیزی از از ابن فرضیه نخواهد فهمید زیرا سواد وپایه شناخت این موضوع را ندارد ونباید آنرا درک کند ومیگویید این جفنگیات چیست که می گویید
دانیال
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
البته که برخی عقلشان بیشتر از آنچه بچشم خودشان ببینید ندهد ونتوانند از روی شواهد وآثار وبقایای بجا ماند به اصل چیزی پی ببرند له آنان خرده نگیرید که بیش ازاین استعداد وظرفیت علمی را ندارند حافظ علیه رحمه گفته با مدعی نگویید اسرار عشق ومستی تا بی‌خبر بمیرد در درد خود پرستی علم ودارایی خود آدابی والفبایی دارد بدون تعلیم وآموزش آن آداب واصول نمی توان زکریای رازی ویا ابن سینا شد اگر شما برای یک انسان بیسواد فرضیه نسبیت را شرح دهید آن شخص چیزی از از ابن فرضیه نخواهد فهمید زیرا سواد وپایه شناخت این موضوع را ندارد ونباید آنرا درک کند ومیگویید این جفنگیات چیست که می گویید
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
به گفته این دوست عزیز حتما این همه آثار و اشیا را در بازار زرگری شیراز ساختن.
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
به گفته این دوست عزیز حتما این همه آثار و اشیا را در بازار زرگری شیراز ساختن.
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
به گفته این دوست عزیز حتما این همه آثار و اشیا را در بازار زرگری شیراز ساختن.
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
به گفته این دوست عزیز حتما این همه آثار و اشیا را در بازار زرگری شیراز ساختن.
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
به گفته این دوست عزیز حتما این همه آثار و اشیا را در بازار زرگری شیراز ساختن.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
بابا جانم دعوا ا نداریم خود اسکندر مقدونی به آریو برزن افتخار میکرد به نام کوروش قسم یاد می‌کرد
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
یک عده جیره خوار بی سواد که حتی یک کتاب هم نخوانده اند همیشه سعی در نفی تاربخ پر افتخار ایران عزیز دارند ولی بدانند هر چقدر هم خیانت کنند ونوکری اجانب،،،، ایران بوده هست وخواهد بود جاوید باد ایران
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
در طول تاریخ بزرگتر و قوی ترین ارتش ایران را از دو منطق شکل میدادن اول لرهای پشت کوهی و مردمان طبرستان که بسیار قوی هیکل و جنگاور بوده اند ،که اسگندر میگوید اگر با چنین نیروی در مرزهای ایران روبرو میشدم شکستم حتمی بود و حتی تیمور هم از این دو نیرو بسیار واهم داشت و درگیری نشد
هی روزگار !!!!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
اگر اسکندر از راه دریای جنوب اومده باشه که بیشتر به تنگه ابوالحیاط باید وارد شده باشه. دشتی از جنوب و تنگه ای در شمال دشت که دروازه ی کل استان فارس امروزی و قلمرو اصلی هخامنشیان بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
اگر واقعا ایرانی باشی باید به تمدن ایرانی تعصب بورزی کسی که تمدن ایران کتمان میکند خون عربی ترکو تاتار در رگشه وگر نه اگه بگن که اریو برزن یک لر ایرانی دلاوره باید به خودت افتخار کنی
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
متاسفم برای شما ، چرا به خودت اجازه میدی که به مژادهای دیگر توهین کنی ، اصالت اشکانیان و سورنا ایا پارس بود انها هم ترک بودن چرا براحتی میایید توهین میکنید ، من یک ترک زبان هستم که و الان در ایران زندگی میکنم و طبعه ایرانم و بالطبع ایرانی حساب میشم درحالی که زاده کشور اذربایجان هستم . با این حال به تاریخ باید احترام گذاشت و اریو برزن و کوروش و بقیه شاهان ایرانی و سرداران دلیرش مورد احترام تمام نژادها هستن . همانطور که اسکندر مورد احترام است
Rashed aref
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
هرملتی تاریخ گذشته وافتخارات ومیراث فرهنگی خود را باید مطالعه وبه نسل بعد منتقل نماید فقط وطن فروشان وغریب پرستان تاریخ گدشته خودرا به تمسخر میگیرند آریو برزن ورستم فرخزاد ویعقوب لیث ونادرشاه افتخار هر اایرانی اصیل هستند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
سلام و درود به ایرانیان- نام خواهر آریو برزن ( یوتاب) که برگرفته شده از نام رودخانه مارون که در منطقه کهگیلویه عزیز نام این رودخانه (تاب) هستش و نویسنده اسکندر به منطقه ای به نام برزنوس( زادگاه) آریوبرزن اشاره دارد که اکنون نام روستا به زبان لری برزیون( برزیان) نام دارد و دیگر شواهدی که میشه اشاره کرد که پل قدیمی بر روی رودخانه مارون بوده- بنام پل پلاس و آتشکده ای در کنار رودخانه بنا بود که الان اکثر آن همه آثار تاریخی به زیر آب رودخانه مارون رفته
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
متاسفانه ایران دست خوش تغییرات ژنتیکی شده،نژاد عرب و مغول هیچ گونه احساس و تعصبی نسبت به این سرزمین ندارند.
مدرس دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
آریو برزن و هخامنشیان پارسیدهیچ ربطی به ایرانیان اصیل ندارند پارسیان مهاجران مهاجمی هندو بودند که مدتی بر این منطقه حکومت کردند
پاسخ ها
عامر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
که هیچ هنری جز غارت و تخریب تمدن نداشتن
یکتا پرست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
به هر حال شما ... ...بعد در مورد ایرانیان باستان نظر میدید درسته ایرانی ها هیچ ربطی به تازی و تازی نامه ندارند
مهرداد ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
محل نبرد آریو برزن کهگیلویه و بویراحمد نیست ،اخه تنگ مهریان وتنگ تامرادی بر روی کدام مسیر قرار داشته که محل نبرد باشه طرف از خوزستان می‌خواسته بره پارسه اونجا چکار می کرده ،یقه سنگر در شهرستان رستم محل نبرد واقعی می‌باشد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
با درود و تشکر از متن زیبایی که در مورد سردار بزرگ ایرانی نگاشته اید.
ابتدا باید خدمت اون افرادی که به کلی فرهنگ و تاریخ زیبای این سرزمین رو نادیده می‌گیرند باید عرض کنم، متاسفانه با توجه به اینکه در حملات زیادی که به ایران صورت گرفت کتاب‌های این سرزمین مخصوصا در حمله ی اعراب به کلی از بین رفت، بطوریکه نوشته های خشتی رو به آب انداختند و نوشته های دیگه رو زیر حمام های تیسفون و هرات سوختند و قسمت زیادی از تاریخ ما نابود شد.
دوم اینکه اگه مطالبتون رو از منابع یونانی و ایرانی بالا ببرید متوجه خواهید شد که تاریخ این کشور پر از زیبائیها رشادت‌ها مردانگیها و حتی ناملایمات بوده و قسمتی از این تاریخ زیبا مربوط به رشادت سربداران این مرز و بوم بوده است.
به نظر حقیر باتوجه به اینکه منطقه ای در ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج وجود دارد بنام دشت روم و اینکه هیچ سردار یونانی و رومی بجز اسکندر به این منطقه وارد نشده، پس بدون شک سواران و سربازان اسکندر در این منطقه که دشت نسبتا وسیعیست اردو زده اند، برای عبور از این دشت باید ازتنگه ی نزدیک به این دشت می‌بایست عبور کرد، نام این تنگه تنگ آری که مخفف آریو برزن است و نکته آخر اینکه سکه های رومی در تنگ ماریان مشاهده شده و تنگ مهریان ورودی به سمت پاسارگاد و فارس و تخت جمشید بوده، لذا نظر اینجانب هم با توجه به اسمی نقاط نزدیک به یاسوج و شواهد و قرائن به احتمال خیلی زیاد جنگ آریو برزن و اسکندر از تنگ آری شروع شده و تا تنگ مهران ادامه داشته، که متاسفانه با توجه به تعداد زیاد سپاهیان اسکندر و خیانت یک فرد)احتمالا چوپانی( باعث شکست این سردار بزرگ ایرانی شده است.
دلیرپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
مگو که پرچمت در خون فتاده است
به کهسار آریوبرزن ستاده است

سکندر گنج از استخر برده است
ولیکن آریوبرزن نمرده است
موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
تفکرات عجیب و غریبی در این کامنت ها دیدم

این همه پراکندگی تفکر و افراطی ندیده بودم

معلومه هویت ملی ایران هم مثل هویت اسلامیش تحت فشار شدیدیه
رساته های غربی بصورت مرموزی دارند هویت ملی و اسلامی ما رو تخریب می کنند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
درود بی پایان بر ایران و ایرانیان .لعنت بر ... های وحشی وجاهل
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ببینید هم وطنان هم میتوان مسلمان بود و هم میتوان امثال آریوبرزن ها رو دوست داشت
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
افسانه های حماسی که به سفارش محرضا پهلوی اسراعیل نوشته و بعنوان تاریخ قالب کرده!و مورخان کاسه لیس درباری انرا بال و پر دادند! اساسا اریو برزن! اسم ایرانیست؟! مورخان دربار برای توجیه شکست مفتضحانه خاندان هخامنشی داستانسرایی کرده و دنبال آبرو داری بودند! ۸۰% تاریخ ایران را اسراعیل و مورخان دربار نوشته اند و همش دروغه ...ترکان ایران اثار تاریخی ۷ _۱۰ هزار ساله دارند ، یعنی ده ها قرن قبل از کوچ پارسیان از هند به جغافیای ایران ، اما پهلوی فاشیست مبداء تاریخ ایران را با هماهنگی اربابان اسراعیلی و انگلیسی خود از هخامنشی فرض کرده اند! ..ایران پارس نیست و پارسیان یک اقلیت غیر ایرانی و هندو تبار هستند ؛سرستونهای تخت جمشید از کله گاو ، نشانه اقوام هندو و گاوپرست است..
پاسخ ها
F aj
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
اعع راست میگی حتما مامانت که تودربار بوده برات قصه گفته..سرستونهای توترکیه یونان عراق سوریه فلسطین ..هم کاراوناست..بنازمت شیرین مغز..باهمین تفکر پیش بری ان شاااله توبیت طوسی هستین کلهم
فرزند ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
با درود فراوان به همه عزیزانی که قلب شان فقط برای ایران و به عشق ایران میتپد.
و اما ... قابل توجه بعضی ها که تاریخ،فرهنگ،هنر و تمدن ایران و ایرانی را از پایه و اساس انکار میکنند،خواهشمندم به این نکته توجه نمایند.چون خورشید حقیقت هیچگاه گم نخواهد شد.
رئیس دادگاه مصر از یک تروریست پرسید : چرا فلان نویسنده را ترور کردی؟
تروریست گفت : برای اینکه کتابهای ضاله و منحرف کننده مینوشت.
رئیس دادگاه پرسید :میتوانی یکی از کتاب هایش را که خوانده ای نام ببری ؟
تروریست گفت : من سواد ندارم !!!
تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
درباره پردازندگان داستان اسکندر، و قلب و تحریف و جعل و دستبرد، که بخاطر این موضوع صورت گرفته، باید به سیاست های خاص امپراطوران دینی غاصب و حاکم بر دولت روم شرقی، و انگیزه اقدام آنها توجه نمود. در فواصل سده های هشتم تا یازدهم میلادی، طی سیصد سال متناوب سیزده مرد و هشت زن ارمنی، از ساکنان غرب رود آلیس (قزل ایرماق) و شهر آنی (شهر هزار کلیسا)، که از خانواده کنستانتین نبودند و شور قدرت طلبی داشتند، با استفاده از شرایط و گاه با کمک سازمان مخفی یهود، به امپراطوری روم شرقی در قسطنطنیه که مرکز جهان بود دست یافتند. اینان برای حفظ مقام تظاهر به یونانی و مقدونی مآب بودن میکردند، بدنبال جدال شرق با غرب یا جدال مهر پرستی و عیسی پرستی، داستان اسکندر را بدین صورت مدون و منتشر گردانیدند، تا بر اعتبار خود بیفزایند.
بعد عزیزم جان تاریخ بخون اسکندر در جنگ گرانیکاست با ۴۴۷ هزار نفر توانست ۱۵۰ هزار ایرانی کست بده بعد تلفات ارتش ایران ۱۲۰ هزار نفر تلفات اسکندر مقدونی ۱۰۰۰نفر حتما هر کدام یه هرکول بودند واسه خودشون جالبه
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
سلام .وقتی اسم ایران وایرانی میاد اگر ایرانی باشی سرت رو بالا میگیری وباید بگیری ........... بر کسانی که تاریخ این مملکت رو سوزوندن تا الان که از کتب بیگانگان برای تاریخ ما بگویند التماس تفکر التماس تفکر
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
به نظربنده همه عزیزانی که نظری میدهند نظرشون محترمه. ولی دوستان. حمله اسکندر. به روایت مورخان اتفاق افتاده. ولی غلو زیادی شده. که با شضت هفتاد هزارنفر یک امپراطوری مثل ایران را نابود کرد. من معتقد هستم اگر نیروی هم جلوی اسکندر نبود که بایسته هرگزاسکندر نمی توانست به مقصد که پارسه باشد برسد. اونم شش ماهه. پس لرها کجا بودن. اذری ها کجا بودن. بویر احمری ها کحا بودن. یکم باورش سخته.. هرانچه تاریخ هم بوده با حمله اعراب ومغول نابود شده. هرانچه تاریخ داریم به قول معروف از کتاب غربی هاست وهرانچه خواستن نوشتن به خورد ما دادن. متاسفانه ما ها نسبت به روشن شدن حقایق کوتاهی کردیم ومیکنیم. وشده تاریخ ما بعد ازاسلام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
درقاموس ما ایرانیان هرکس برای دفاع از آب وخاک وطنش کشته شود شهید است چه در اعصار گذشته باشد چه در حال حاضر .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
تنگ تکاب بهبهان حتی یه مقبره اونجا هست که میگن متعلق به آریو برزنه
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
شما تاریخ هشت سال دفاع مقدس ایران راهنوز ازیاد بردید وای بحال تاریخ ما قبل انسانی که تاریخ شو ازش گرفتن صلاح نیست تو این دنیا باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
اگر محل ساخت سد مارون را قبل از تغییرات دیده باشید قطعا مطمین می شوید که محل مقاومت ودرگیری اریو برزن واسکندر همینجا بوده کوهی بلند ودست نیافتنی جاده ای باریک از کنار رودخانه کوه در بالا سر جاده مانند سقفی قرار داشت که از بالا باسنگ ریزه هم میشد سباهیان راموردحمله قرار داد هیبت کوه چنان بود که وقتی وارد تنگه می شدی وحشت می کردی که از بالا چیزی برسرورویمان نریزد ضمنن امکان دسترسی به بالای کوه ازمسیری خیلی دور امکان پذیر بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
درتاریخ هروقت سستی وظلم زیادشده طی جنگ وحمله هایی به این خاک ضررهای زیادی برده،مثل حمله اسکندر،اعراب ومغول و....درتاریخ اشتباهاتی ثبت شده ولی ایران کشورقوی وباتمدنی بوده وهست،بعضی میدانند‌حبیب ابن مظاهردرگوش اسبش چه گفته ولی اسم قهرمانان واساطیرایرانی که میادمیگن دروغ،آثارثبت شده درکتیبه هاسندمحکمی ازقدرت ایران رانشان میدهد......
جهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
درود بر همه اقوام ایرانی.ملت دلیر ایران از ترک وپارس وبلوچ وکرد و لر وعرب ومازندرانی.لطفا تفرقه بین ملت ایران نندازید .ماهمه باهم برادریم.این حیله تفرقه جواب نمیده.درود بر آریوبرزن.ولعنت به دشمنان ایران وایرانی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
در شاهنامه ایران در جعرافیای افغانسان قرار دارد حتی پارس کرمان مازندران اهواز را ایران نمیداند و در نهج البلاغه هم نام ایران وجود ندارد که عراب به ایران حمله کند نوشته شده القتال بلنفس الفرس و ور زمان پیامبر جعرافیایی به نام ایران وجود ندارد اما نام آزربایجان آمده و معلوم است برای خود نام جعرافیایی داشت
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
7
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
چه عجب یک نفر از آریوبرزن سردار ایرانی یادی کرد چون همه یادشان رفته از نگارنده کمال تشکر رادارم درود برشما ایرانی اصیل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
همه ایران سرای من است اما ظاهرا در خود کتاب اروپایی ها از لو دادن مسیر تنگه به سپاه اسکندر از چوپان اهل بهمیی نوشته شده و بهمیی در تنگ مهریان نیست و اصلا تنگ مهریان چه ربطی دارد؟ شاید هم دوست دارید آریو برزن رو پایین برره و بالا برره یا افزایش مخاطب مد نظر قرار بدید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
درود بر فرزندان راستین ایران زمین درود بر کوروش و داریوش و خشایارشا و آریوبرزن خسرو انوشیروان و یعقوب لیس و بابک خرمدین و ابومسلم خراسانی و نادر و فردوسی و................و تمام کسانی که برای سربلندی و ماندگاری ایران خون دادند و جون دادنی و خدمت کردنی
آراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
اولش شما برو تحقیق کن ببین ریشه کلمه تمدن کدوم کشور هست داری هی میکی تمدن؟؟؟؟؟ دومش تخت جمشید که میکی جمشید ریشه کلمه تورکی هستش جمشید یه اسم در تورکهاست؟؟؟؟؟حالا برو اینو همه جایی دنیا از تمام ملت بپرس بهت جواب میدن اولین تمدن بشیریت تمدن سومر باستان هست وتمام دنیا دارن با علم سومر جلو میرن ۷۵۰۰هزارو پانصد سال پیش بوده است اونوقت تو اومدی به مردم این سرزمین تاربخ و تمدن یاد میدی ..... شما دروازه بان فوتبال دستی باید وایسدی آقای تاریخ دان
شاهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
سلام خدمت دوستان
ولی باتوجه به تحقیقات انجام شده موجود حمله اسکندر به ایران دروغی بودست ک غربی ها برای تحقیر ایران به هم گره زدند.
در گوگل سرچ کنید.
باتشکر
طوفان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
ایران یه کشور متمدن با تاریخ پر ارزشع تنها چند تا کشور تو دنیا اینجورین مثل مصر و یونان


اولین منشور حقوق بشر توسط کورش کبیر صادر شده
به تاریخ خودمون افتخار کنیم
دوران بعد از اسلام چیزی توش نیست بغیر غارت و چپاول
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
اسکندر آمد تنک مهریان زیارت...
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.