کد خبر: ۱۹۶۶۴
تاریخ انتشار:۰۷:۵۶ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
عصر دنا: کرفس کوهی خواص درمانی زیادی از جمله درمـان برخـی اختلالات ماننـد رماتیـسم، سـرماخوردگی، سـرفه، فـشار خــون برای سلامت بدن دارد.
پایگاه خبری تحلیلی عصردنا (Asrdena.ir):
کرفس کوهی دارای خواص فیبرینولیتیک، ضـد درد، ضـد التهاب، ضد اضطراب، خواب آور و پایین آورنده قند خـون است همچنین مشخص شده است کـه ایـن گیـاه اثـرات آنتـی اکـسیدانی و آرام بخـشی دارد.
کرفس Apium graveolens یکــی از انــواع گیاهان دارویی است، که در بسیاری از نقاط جهان رویش می‌کند و یکی از انواع آن، کرفس کوهی نام دارد.
 این گیـاه بومی مناطق خاصی از ایران مثل استان‌های چهارمحـال و بختیاری، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد است و گفته شده و تاکنون وجود آن در سایر مناطق جهان گزارش نشده اســت.
 ایــن گیــاه متعلــق بــه خــانواده چتریــان (Umbelliferae) می‌باشد و بـه کـرفس کـوهی در فارسی کلوس نیز گفته می‌شود.
کرفس کوهی برای اولین بار با نـام علمـی Kelussia odoratissima mozaffarian در ایران شناسایی و معرفی شـد و بـه قـدری مورد علاقه و مصرف مردم محلی می‌باشـد کـه در فـصل برداشت، قیمت آن افزایش یافته و اکنون جزو گیاهـان در خطر انقراض قرار دارد.
 در طب سـنتی از گیـاه کرفس کوهی بـرای درمـان برخـی اختلالات ماننـد رماتیـسم، سـرماخوردگی، سـرفه، فـشار خــون، چربــی خــون و دل درد اســتفاده مــی شــود.
مطالعات آزمایشگاهی انجام شده روی این گیاه نـشان داد که گیاه کرفس کوهی دارای خواص فیبرینولیتیـک، ضـد درد، ضـد التهاب، ضد اضطراب، خوابآور و پایین آورنده قند خـون است همچنین مشخص شده است کـه ایـن گیـاه اثـرات آنتـی اکـسیدانی و آرام بخـشی دارد و از تـشکیل پلاک‌های چربی در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.
بذر کرفس کوهی برای پاک سازی معده و دستگاه گوارش مفید بوده و از ابتلا به سرطان معده پیشگیری می‌کند، همچنین این گیاه یک دیورتیک طبیعی بوده و به سم زدایی و پاکسازی کبد و کلیه‌ها کمک می‌کند و با دفع اسید اوریک خون به درمان نقرس کمک می‌کند.
کرفس کوهی به دلیل خواص ضد التهابی که دارد در طب سنتی برای درمان کمردرد، روماتیسم، آرتروز و سیاتیک استفاده می‌شود. مقادیر بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های موجود در کرفس کوهی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا گلودرد و سرفه کمک می‌کند.
ارسال به دوستان
گزارش خطا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
*عصر دنا ، معتقد به آزادی بیان و لزوم نظارت مردم بر عملکرد مسئولان است؛ لذا انتشار حداکثری نظرات کاربران روش ماست. پیشاپیش از تحمل مسئولان امر تشکر می کنیم.
*طبیعی است، نظراتي كه در نگارش آنها، موازین قانونی، شرعی و اخلاقی رعایت نشده باشد، یا به اختلاف افكني‌هاي‌ قومي پرداخته شده باشد منتشر نخواهد شد. خواهشمندیم در هنگام نام بردن از اشخاص به موازین حقوقی و شرعی آن توجه داشته باشید.
*چنانچه با نظری برخورد کردید که در انتشار آن دقت کافی به عمل نیامده، ما را مطلع کنید.
*اگر قصد پاسخ گویی به نظر کاربری را دارید در بالای کادر مخصوص همان نظر، بر روی کلمه پاسخ کلیک کنید.